25.05
2017

#ChcemyWiedzieć kto szyje nasze buty, Ty też?


22 maja wystartowała akcja Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie: #ChcemyWiedzieć. Apelujemy do czołowych marek obuwniczych: CCC, Deichmann, Camper, Prada, Birkenstock i Leder & Schuh o jawność łańcuchów dostaw.

chcemy wiedziec
Kiedy w kwietniu 2013 r. zawalił się budynek Rana Plaza i zginęło ponad 1000 osób, zidentyfikowanie firm zlecających produkcję w tamtejszych fabrykach miało kluczowe znaczenie w ustaleniu odpowiedzialności, a następnie zapewnieniu odszkodowań ofiarom. Jedynym sposobem identyfikacji tych europejskich firm było szukanie metek na gruzach Rana Plaza. Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Dlatego potrzebna jest jawność łańcuchów dostaw – mówi Joanna Szabuńko z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie.

Garbarnie, gdzie zaczyna się produkcja skórzanych butów, to jedne z najbardziej toksycznych miejsc pracy na świecie. Buty mogą też być ręcznie szyte przez pracujące chałupniczo kobiety, które zwykle mają niewiele praw, żadnej pewności zatrudnienia i są w ogromnym stopniu narażone na wyzyskiwanie przez pracodawcę. A skąd się wzięły nasze buty? Niestety zwykle tego nie wiemy. Trudno monitorować i zapobiegać naruszeniom bez informacji o miejscach produkcji.

Dlatego w ramach kampanii Kupuj Odpowiedzialnie Buty konsumenci w 15 krajach europejskich apelują do czołowych marek obuwniczych o jawność łańcuchów dostaw podpisując petycję skierowaną m. in. do CCC, Deichmann, Camper, Prada, Birkenstock.

Jej postulaty to:

  • opublikowanie nazw i adresów wszystkich swoich dostawców
  • przedstawianie raportów z postępów w odchodzeniu od stosowania niebezpiecznych chemikaliów
  • pokazanie, że przestrzegają praw człowieka osób produkujących ich buty, zapewniając im godne płace i bezpieczne warunki pracy

Do informowania o przestrzeganiu praw człowieka w całych łańcuchach wzywają instytucje międzynarodowe, m.in. poprzez Wytyczne ONZ ds. biznesu i praw człowieka jak i Dyrektywę UE o raportowaniu pozafinansowym. Niektóre firmy obuwniczo-odzieżowe już zaczęły publikować te informacje (m.in. Nike i Adidas), a coraz więcej zobowiązuje się, że to zrobi. Pora, żeby też inne czołowe marki obuwnicze zaczęły działać, w tym największa polska firma obuwnicza – CCC S.A., obecna w kilkunastu krajach europejskich i na warszawskiej giełdzie. Jej dynamiczny rozwój powinien pociągać za sobą wzięcie odpowiedzialności za łańcuch dostaw.

chcemy wiedzieć

W związku z kampanią #Chcemy Wiedzieć, w dniach 28-31 maja Polskę odwiedzą obrońcy praw pracowniczych z Indii: Gopinath Parakuni i Brinda Devi z organizacji Cividep, która współpracuje bezpośrednio z pracownicami i pracownikami zatrudnionymi w przemyśle obuwniczym i skórzanym. 
Na pytania związane z sytuacją pracowników i możliwościach poprawy ich warunków pracy odpowiedzą 29 maja o godz. 18:00 na otwartym spotkaniu w warszawskiej Międzynarodowej Szkole Kostiumologii i Projektowania Ubioru przy ul. Kasprzaka 2/8.