13.06
2018

Mistrzostwa Świata w piłce nożnej: piłkarze się bogacą, szwaczki głodują


Kiedy miliony ludzi na świecie przygotowują się do kibicowania ulubionym drużynom podczas Mistrzostw Świata w piłce nożnej, raport Foul Play opublikowany przez Éthique sur l’éthiquette i Clean Clothes Campaign ujawnia, że ​​adidas i Nike, główni sponsorzy tego wydarzenia, nie zapewniają godnej płacy pracownicom i pracownikom w swoich łańcuchach dostaw.

937577B2-3FE6-4A83-8301-F4C3D071BB8D

Mistrzostwa świata w piłce nożnej to wydarzenie, podczas którego rywalizuje się nie tylko o sportowe trofea. To także arena walki dwóch największych firm produkujących odzież sportową, które razem sponsorują 22 z 32 biorących udział w rozgrywce drużyn. W ciągu ostatniej dekady adidas i Nike podwoiły budżet na wydatki związane ze sponsoringiem drużyn. Jakiego rzędu są to kwoty? Zespół niemiecki będzie otrzymywał 65 milionów euro od adidasa rocznie (aż do następnych mistrzostw), a francuska reprezentacja wynegocjowała 50,5 miliona euro od marki Nike.

Płace pracownic i pracowników w łańcuchu dostaw tych samych marek nie rosną jednak tak szybko. Opublikowany dzisiaj nowy raport Foul Play porównuje obecne koszty produkcji obuwia sportowego marki Nike i adidas z tymi sprzed 25 lat. Udział tych kosztów, które trafiają do kieszeni pracowników, jest obecnie o 30% niższy niż na początku lat dziewięćdziesiątych.

17C8A5AA-F695-4954-BF03-57ADEF9CA08D

Znaczna część odzieży sportowej adidasa i Nike’a jest produkowana w Indonezji, gdzie 80% pracowników branży odzieżowej to kobiety, które zarabiają od 82 do 200 euro miesięcznie. Według obliczeń Asia Floor Wage, kwota, która pozwala na godne życie to 363 euro…

Nike i adidas mogłyby płacić pracownicom i pracownikom godne płace, tymczasem zwiększają wydatki na sponsoring do niespotykanego dotychczas poziomu. Marki postanowiły wydawać swoje pieniądze na piłkarzy, zamiast zadbać o osoby szyjące ich ubrania i buty.

Aktualny raport Foul Play można przeczytać tutaj: Raport Foul Play