10.05
2018

Trzecia edycja World Fairtrade Challenge rusza już jutro! #Stand4Fairness


W dniach 11-13 maja już po raz trzeci odbędzie się World Fairtrade Challenge – międzynarodowa akcja solidarności z rolnikami i pracownikami z krajów rozwijających się. Poprzednie edycje zgromadziły ponad 4 miliony konsumentów z 43 krajów świata, którzy manifestowali swoje poparcie dla Sprawiedliwego Handlu zarówno na żywo, jak i w mediach społecznościowych. World Fairtrade Challenge wpisuje się w obchody Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu, który przypada w drugą sobotę maja.

WORLD FAIRTRADE CHALLENGE #STAND4FAIRNESS

– Celem World Fairtrade Challenge jest zwrócenie uwagi na trudną sytuację rolników i pracowników najemnych z krajów rozwijających się. Mimo ciężkiej pracy często nie są oni w stanie zapewnić godziwych warunków życia sobie i swoim rodzinom – wyjaśnia Krzysztof Rączkowiak, specjalista ds. PR Fairtrade Polska. – Fairtrade wzmacnia ich pozycję w globalnych łańcuchach dostaw, by mogli żyć i pracować w lepszych warunkach. Obecnie w systemie Fairtrade działa ponad 1,6 miliona rolników i pracowników w krajach Ameryki Łacińskiej, Karaibów, Afryki, Azji i Oceanii, produkujących m. in. kawę, herbatę, kakao, banany, cukier trzcinowy, owoce tropikalne, kwiaty czy bawełnę, a nawet piłki sportowe.

Co daje Fairtrade?

  • Dla większości produktów ustalono tzw. cenę minimalną Fairtrade, która chroni rolników w przypadku nagłych spadków cen na światowym rynku. Jeżeli natomiast cena rynkowa jest wyższa, kupcy płacą im cenę rynkową. Długoterminowe kontrakty pozwalają natomiast lepiej planować wydatki i rozwój działalności.
  • Oprócz ceny skupu producenci otrzymują również premię Fairtrade. Są to dodatkowe środki, które są przeznaczane na realizację projektów wybranych demokratycznie przez rolników zrzeszonych w spółdzielni lub pracowników, takich jak zapewnienie opieki medycznej, dostępu do bezpiecznej wody pitnej czy edukacji.
  • W wielu krajach kobiety, mimo że wykonują większość prac polowych, nie mogą posiadać ziemi, a cały zysk trafia do mężczyzn. Fairtrade wzmacnia pozycję kobiet w lokalnych społecznościach, np. poprzez pilotażowe programy przekazywania ziemi uprawnej żonom rolników. Ponadto kobiety mają równe prawo głosu podczas zebrań spółdzielni i związków pracowników.
  • Standardy Fairtrade zabraniają wszelkich form dyskryminacji, pracy przymusowej i niewolniczej pracy dzieci, nie pomijając kwestii ochrony środowiska lokalnego i bezpiecznych warunków pracy.
  • System Fairtrade należy w 50% do zrzeszonych producentów i pracowników najemnych, dzięki czemu mają oni realny wpływ na decyzje podejmowane na poziomie globalnym, dysponując połową głosów podczas Walnego Zgromadzenia Fairtrade International.

WORLD FAIRTRADE CHALLENGE #STAND4FAIRNESS

World Fairtrade Challenge na żywo i w sieci pod hasłem #stand4Fairness

Aby Sprawiedliwy Handel mógł przynosić zamierzone efekty, kluczowe jest jednak zaangażowanie konsumentów i firm. Dlatego Fairtrade Polska zachęca wszystkich do organizowania wydarzeń propagujących ideę Sprawiedliwego Handlu. Obecnie wiadomo już o kilkudziesięciu wydarzeniach, organizowanych przez szkoły, uczelnie, organizacje pozarządowe oraz firmy, które chcą komunikować swoim klientom zaangażowanie w Fairtrade, np. wywieszając plakaty promujące akcję i Sprawiedliwy Handel. Jednak nawet kameralne spotkanie przy kawie Fairtrade z przyjaciółmi jest doskonałym pretekstem do rozmowy na temat tego, w jaki sposób wydajemy swoje pieniądze i czy można robić to lepiej, bardziej świadomie i z korzyścią dla innych.
Nieodłącznym elementem tegorocznej akcji są publikacje w mediach społecznościowych. – Zasady są bardzo proste: wystarczy zamieścić na swoim profilu zdjęcie nawiązujące do cyfry „4”, opatrzone hashtagiem #stand4fairness. W ten sposób każdy z nas może wyrazić swoje poparcie dla marginalizowanych rolników i pracowników i zachęcić do tego innych użytkowników – wyjaśnia Krzysztof Rączkowiak.
WORLD FAIRTRADE CHALLENGE #STAND4FAIRNESS

Rynek Fairtrade w Polsce zyskuje na różnorodności

Jeszcze kilka lat temu produkty z certyfikatem Fairtrade można było kupić głównie w sklepach specjalistycznych. Dzisiaj bez większego problemu znajdziemy je również na półkach większości sieci handlowych. Większa dostępność przekłada się na wzrost sprzedaży certyfikowanych produktów, a co za tym idzie – na poprawę sytuacji rolników i pracowników najemnych z ponad 70 krajów globalnego Południa.
– Wartość sprzedaży produktów Fairtrade w 2017 roku przekroczyła w Polsce 46 milionów złotych, co stanowi wzrost o około 13 milionów w stosunku do ubiegłego roku – podkreśla Tomasz Makowski, Key Account Manager Fairtrade Polska. – Jako organizacja marketingowa Fairtrade współpracujemy z różnymi podmiotami, od niewielkich sklepów stacjonarnych i internetowych po największe sieci handlowe, które coraz chętniej wykorzystują możliwości oferowane przez system Fairtrade do tworzenia stabilnych łańcuchów dostaw zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju – dodaje Tomasz Makowski.
Zdjęcia: Materiały Prasowe