UlicaEkologiczna.pl
Design

Coca-Cola i recykling

Krzesła stworzone ze 111 plastikowych butelek PET z odzysku dostępne już w Polsce. Jeśli ktoś ma pomysł jak wykorzystać puszki, może wziąć udział w konkursie na ich przetwarzanie. Takie akcje, choć promują recykling, nie są jednak przejawem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

111 Navy Chair

Nowe krzesło 111 Navy Chair® stworzone w ramach wspólnego przedsięwzięcia Emeco i firmy The Coca-Cola Company składa się w 60-65 proc. z przetworzonych plastikowych butelek PET, w 30-35 proc. z pigmentu i włókna szklanego w celu wzmocnienia konstrukcji. W skład każdego krzesła 111 Navy Chair® wchodzi co najmniej 111 przetworzonych plastikowych butelek pochodzących z zakładu recyklingu The Coca-Cola Company z Karoliny Południowej w USA. Krzesło jest produkowane i dostarczane z fabryki Emeco w pobliżu Karoliny Północnej w USA. Wersja rPET (tereftalan polietylenu z odzysku) jest dokładną kopią krzesła aluminiowego zaprojektowanego w 1944 roku dla amerykańskiej marynarki wojennej. Celem projektu było wykonanie plastikowego krzesła równie wytrzymałego co oryginalne aluminiowe i zaprezentowanie wartości „up-cyklingu” – wykazując, że produkty stworzone z odzyskanego plastiku mogą mieć wysoką jakość, być trwałe i atrakcyjne. W Polsce krzesła sprzedaje internetowy sklep Ecomateria.pl.

Konkurs recyklingu „I can”

Tematem Ogólnopolskiego Konkursu Twórczego Recyklingu „I Can” jest wynalezienie sposobu na ponowne użycie puszek po napojach produkowanych przez Coca-Cola HBC Polska Sp. z o.o. (Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Cherry Coke, Fanta, Sprite, Nestea, Burn). Konkurs dotyczy wszystkich obszarów projektowania: mebli, oświetlenia, przedmiotów codziennego użytku i akcesoriów, elementów małej architektury, gadżetów, zabawek, opakowań i komunikacji wizualnej. Przesłanie dokumentacji fotograficznej proponowanych prac – do 18 marca 2011 r. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone podczas Targów „EcoFamily – Ekologia dla Rodziny” w Kielcach, w dniu 2 kwietnia 2011 r.

PR czy odpowiedzialny biznes?

Pojawia się pytanie czy takie akcje są przejawem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu? The Coca-Cola Company jest jedną z największych korporacji na świecie. Jej zyski wynoszą kilka miliardów USD rocznie. Pomimo powtarzających się apeli organizacji pozarządowych, dotyczących nieposzanowania praw człowieka i środowiska przez koncern, Coca-Cola nie znalazła czasu ani źródeł na wprowadzenie strategii CSR. Nie powstrzymała też masowej dewastacji środowiska na obszarach, gdzie prowadzi swą działalność. Coca-Cola jest multikorporacją odpowiedzialną za łamanie podstawowych praw człowieka m.in. w Indiach, Kolumbii i Turcji.

Coca-Cola w Kolumbii

SINALTRAINAL, związek zawodowy reprezentujący pracowników koncernu w Kolumbii, ucierpiał z powodu zamachu na ośmiu z jego przywódców. Zabiły ich formacje paramilitarne wynajęte prawdopodobnie przez zarząd Coca-Coli. W stosunku do pracowników zrzeszonych w SINATRAINAL na masową skalę stosowano bezprawne uwięzienia, wysiedlenia, tortury, grożono im też śmiercią.

Coca-Cola w Indiach

Koncern został oskarżony o rabunkowe osuszanie terenu oraz zatrucie źródeł wody, niezbędnych ludziom do przetrwania oraz pracy. Mieszkańcy Plachimada w stanie Kerala od kwietnia 2001 roku czuwają przez 24 godziny na dobę przed fabryką Coca-Coli, która z ich terytorium odciąga 1,5 miliona litrów wody dziennie. Bez wody dla ich pól tysiące ludzi straciło źródło utrzymania.

Coca-Cola w Turcji

W maju 2005 roku Coca-Cola zwolniła 105 pracowników w Istambule. Dzień wcześniej każdemu z nich postawiono ultimatum: „jeśli nie odejdziesz ze związku, zerwiemy z tobą umowę”. 20 lipca, podczas gdy reprezentant wyrzuconych pracowników usiłował znaleźć tymczasowe rozwiązanie, turecka policja przepuściła brutalny szturm, bijąc około 150 pracowników i ich rodziny. Sytuacja ta miała miejsce na terenie fabryki Coca-Coli i za zgodą jej władz.
Więcej kontrowersji nt. Coca Coli znajdziecie tutaj.
Niestety trzeba przyznać, że takie akcje jak konkursy „ekologiczne” na produkty z recyklingu stają się coraz częstszym przejawem strategii PR koncernów. Zamiast organizować tego typu akcje dużo lepiej by było, gdyby Coca Cola stworzyła długotrwałą strategię uwzględniającą bardziej zrównoważone praktyki (w tym powtórne wykorzystanie butelek) i stopniowo wprowadzała je w życie.
Na podstawie: Criticism of Coca-Cola, Ecomateria.pl, Targi „EcoFamily – Ekologia dla Rodziny”
Za pozwolenie na publikację tego materiału dziękujemy portalowi Ekonsument.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wybór redakcji