24.02
2018

Lagom – pięć szwedzkich sposobów aby w zdrowiu i szczęściu dożyć późnej starości


Podobno geny decydują w zaledwie dwudziestu pięciu procentach o długości naszego życia. Mamy więc realny wpływ na to, jak długo będziemy żyć i czy będzie dopisywać nam zdrowie. Aby żyć długo i cieszyć się dobrym zdrowiem, musimy obronić się przed chorobami cywilizacyjnymi i wczesnym starzeniem się. Jak wiadomo, najlepszą możliwą terapią jest zapobieganie zachorowaniu. Właściwy styl życia będzie naszym orężem, a lagom czyli umiar naszym sprzymierzeńcem.

59F0AAB3-C789-4A50-AA45-82E30A2EAEAC

Szwedzkie słowo lagom tłumaczy się jako „nie za dużo, nie za mało” i kryje się za nim cała filozofia. Nie jest ona jednak jak można by sądzić sztuką rezygnacji, lecz równowagi. Lagom oddaje skandynawską niechęć do przesady i umiłowanie tego co skromne, proste i praktyczne.

Filozofię lagom można z powodzeniem stosować troszcząc się o zdrowie i zabiegając o długowieczność. Do takiego wniosku doszedł dr Bertil Marklund, szwedzki lekarz który pod wpływem przedwczesnej śmierci rodziców zaczął interesować się związkiem między stylem życia a jego długością. „Zacząłem myśleć nieszablonowo (…). Teraz nie zajmuję się już studiowaniem czynników ryzyka, lecz czynnikami warunkującymi zdrowie (…)” twierdzi Marklund. „Chciałbym wam pokazać, że nie musicie poszukiwać skrajnych rozwiązań, by wieść zdrowe życie. To właśnie małe i proste zmiany, powodują, że żyjemy szczęśliwie i zdrowiej”.

Zdrowy styl życia nie powinien być męczarnią – tylko wtedy uda się wdrożyć pożądane nawyki na stałe. To właśnie dlatego poniższe zasady są bardzo proste, jednak nie banalne. Wdrożenie ich pomoże wydłużyć nasze życie. Pozwoli również od zaraz poczuć się lepiej fizycznie i psychicznie. Lagom – tyle wystarczy.

DCFB84AC-F013-4A94-93B8-2DC39B786A19

1. Ruch odmładza

Nie zostaliśmy stworzeni do siedzenia za biurkiem przez cały dzień. Aktywność fizyczna leży w naszej naturze i obniża ryzyko wystąpienia wielu chorób. Zaskakująco dużo ludzi wmawia sobie (i innym), że nie ma czasu na uprawianie sportu, ani nawet popołudniowy spacer. Warto go jednak wygospodarować, gdyż niedołężność i choroby wynikłe z braku ruchu są znacznie bardziej czasochłonne i zdecydowanie mniej przyjemne.

2. Odpoczynek i regeneracja

Od dawna wiadomo, że stresujące życie negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Podobno powoduje nie mniej chorób niż palenie papierosów. Nierzadko trudno jest wyeliminować cały stres z jakim borykamy się w życiu zawodowym. Możemy natomiast opracować strategię odpoczynku i regeneracji. Dobrze przespana noc, ćwiczenia oddechowe czy medytacja potrafią zdziałać cuda. Ważne jest aby odpoczywać regularnie. Nie bez znaczenia będzie również umiejętność wybaczania sobie i innym. Zastanówmy się również nad tym, czy aby nie za wysoko stawiamy sobie poprzeczkę. Za cel postawmy sobie lagom – zamiast perfekcyjnie, róbmy wszystko wystarczająco dobrze.

3. Zdrowe odżywianie

O zdrowym odżywianiu napisano prawdopodobnie więcej niż na jakikolwiek inny temat. Co teoria to inne zalecenia, przez co niezwykle trudno połapać się w tym, co tak naprawdę jest zdrowe. Jest jednak kilka informacji co do których naukowcy zazwyczaj są zgodni. Chociażby to, że niektóre produkty spożywcze takie jak cukier czy żywność wysoko przetworzoną bezsprzecznie wywołują choroby. Na drugim biegunie znajdziemy produkty które sprzyjają zdrowiu – zawierają dużo przeciwutleniaczy, probiotyki i błonnik oraz właściwe proporcje kwasów omega-3 i omega-6. Aby nasze odżywianie było lagom i przyczyniło się do poprawy naszej kondycji i szans na długowieczność należy jeść dużo tego co zdrowe. Jeśli dużą część posiłku stanowią świeże warzywa i owoce, mniej pozostaje miejsca na zjedzenie tego co niezdrowe.

EFCFCA6A-A4BF-4BBE-8C83-3D4CE2FD0A6B

4. Optymizm

Optymiści żyją dłużej i ciekawiej. Łatwiej znajdują przyjaciół i osiągają więcej sukcesów. Optymista skupia się na rozwiązywaniu problemów, pesymista na samych problemach. Ta sama energia która pozwala pokonywać trudności osobom z pozytywnym nastawieniem, u osób negatywnych przejawia się w postaci stresu, frustracji i bezsilności. Negatywne emocje powodują spadek odporności organizmu i wzmagają stany zapalne. Podobno „wśród tych, którzy umierają przedwcześnie, siedmiu na dziesięciu jest pesymistami”.

5. Towarzystwo

Życie społeczne było zapewne jednym z czynników przetrwania i rozwoju gatunku ludzkiego. Wsparcie ze strony innych ludzi jest kluczowe dla utrzymania dobrego zdrowia, zarówno fizycznego jak i psychicznego. Jednak nie mnogość relacji ma tu istotne znaczenie lecz ich jakość. Wystarczająca ilość kontaktów z bliskimi i ważnymi w naszym życiu osobami z powodzeniem zastąpi rozległe, powierzchowne znajomości. „(…) Poczucie, że ktoś nas lubi takimi, jacy jesteśmy i szanuje – a także odwzajemnianie tych uczuć – dodaje sił. Im bardziej umacniamy siebie i innych w tym poczuciu, tym zdrowsi i silniejsi będziemy (…)”.

Teraz, kiedy wiecie już co sprzyja, a co szkodzi zdrowiu i perspektywom długowieczności, pora w duchu lagom oczywiście zabrać się za zmianę nawyków, z umiarem, w stopniu wystarczającym aby odczuć poprawę.

A jakie są wasze sposoby na zachowanie przez wiele lat dobrego zdrowia?

 

Wszystkie cytaty pochodzą z książki dr Bertila Marklunda pt. „Skandynawski sekret. 10 prostych rad jak żyć szczęśliwie i zdrowo”, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa 2017 która była inspiracją do napisania tego artykułu.


Redaktor naczelna Ulicy Ekologicznej. Miłośniczka slow life, kuchni roślinnej, biegania oraz edukacji leśnej. Mama czwórki bosych dzieci.