23.07
2017

10 sposobów aby jeść naturalnie wg Alain Ducasse


Alain Ducasse cieszy się opinią najlepszego kucharza na świecie. W czasach w których duża część żywności jest wysoko przetworzona, króluje masowa produkcja i wszechobecne marnotrastwo, stawia on na odżywianie zwrócone w stronę natury.  Jego ideałem jest kuchnia „zdrowa, z zasadami, sezonowa, zaangażowana”. Ducasse propaguje żywienie bez wyrzeczeń i dietetycznych nakazów i zakazów, proste, ale z francuską fantazją. Kluczowymi słowami w jego menu są „przyjemność” i „zadowolenie”.

Oto 10 sposobów jak jeść naturalnie, wg francuskiego mistrza sztuki kulinarnej:

Naturalnie Ducasse - Kupuj na targu

1. Żyj blisko natury – szanuj pory roku.

Sezonowe owoce i warzywa kupowane poza sezonem nie mają właściwie żadnego smaku. Są one uprawiane bezglebowo, w ogrzewanych szklarniach które zużywają mnóstwo energii, emitując przy okazji tony dwutlenku węgla. Do tego dochodzi transport, często na bardzo duże odległości przez co znacząco zanieczyszczają naszą planetę.

2. Kupuj na targu.

Wyprawa na targ to ćwiczenie fizyczne, doskonałe dla zdrowia. Aby nie bolały plecy, warto wziąć ze sobą torbę na kółkach lub plecak. O ile wybieramy sprzedawców którzy handlują samodzielnie wytwarzanymi produktami, mamy unikalną możliwość aby dowiedzieć się w jakich warunkach powstawały oraz kupić świeże warzywa, owoce czy jaja od lokalnych gospodarzy. Aby uniknąć zaśmiecania świata plastikiem, warto wziąć ze sobą własne wielorazowe opakowania.

3. Kupuj produkty ekologiczne.

Ekologiczne warzywa i owoce uprawia się bez sztucznych wspomagaczy w postaci nawozów i pestycydów, w zgodzie z rytmem pór roku. Ekologiczne mięso pochodzi od zwierząt hodowanych w sposób tradycyjny, zazwyczaj karmionych trawą i ziarnem. Mają one dużo więcej smaku ponieważ zawierają mniej wody. Przepisy dotyczące upraw i hodowli ekologicznych są restrykcyjne, a ich przestrzeganie systematycznie kontrolowane.

4. Wspieraj krótki łańcuch dostaw i sprawiedliwy handel.

Krótki łańcuch dostaw to model w którym między producentem a konsumentem jest najwyżej jeden pośrednik np. wtedy kiedy zamiast w hurtowni kupuje się u rolnika na targu. Korzyści z takiego modelu handlu jest wiele: produkty są świeższe, mniej pożywienia jest marnowane, bywa sporo taniej. W przypadku kupowania produktów pochodzących z drugiej strony globu np. bananów czy awokado, warto faworyzować te, które mogą poszczycić się certyfikatem Fairtrade – sprawiedliwego handlu.

Naturalnie Ducasse - Krótki łańcuch dostaw

5. Wspieraj zrównoważone rybołówstwo.

Światowe zasoby ryb są poważnie zagrożone z powodu intensywnej eksploatacji – przełowienia i innych złych praktyk które nie pozwalają rybom odnawiać populacji w naturalny sposób. Niektórych gatunków w ogóle nie powinno się już odławiać.  Należy kupować ryby pochodzące od dostawców którzy respektują zasady odpowiedzialnego rybołówstwa FAO (Organizację Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa). W tym celu warto czytać etykiety w sklepach rybnych, zwracając szczególną uwagę na kraj pochodzenia łowiska.

6. Jedz mniej mięsa.

Nie wszyscy muszą od razu zostawać wegetarianami, ale trzeba wziąć pod uwagę, że intensywna hodowla zwierząt to dla naszej planety katastrofa. Jedzenie dużych ilości mięsa nie sprzyja zdrowiu. Jeśli już decydujemy się na spożywanie mięsa, warto kupować je od małych, lokalnych producentów, którzy hodują zwierzęta w sposób tradycyjny. Posiłek roślinny może być równie wartościowy i sycący jak mięsny, a źródła białka znajdziemy również w rybach, jajach, nabiale oraz wielu roślinach.

7. Dbaj o linię – jedz wszystko, ale powoli.

Sekretem szczupłej sylwetki jest zachowanie równowagi żywieniowej. Powinniśmy jeść kiedy jesteśmy naprawdę głodni, oraz kończyć gdy się nasycimy. Posiłkiem należy się delektować. Nie trzeba łamać sobie głowy liczeniem kalorii. Ważne aby usiąść spokojnie przy stole i przygotować sobie prawdziwy posiłek,  nie jeść byle co, w biegu, o dowolnej porze.

Naturalnie Ducasse - Jedz powoli

8. Oszczędnie używaj tłuszczu, cukru i soli.

Świat dotyka epidemia otyłości. Trzeba zachować czujność. Nadmierna ilość tłuszczu i cukru w diecie zaburza równowagę żywieniową- odczuwanie głodu i sytości. Należy wystrzegać się wysoko przetworzonej żywności, słodkich, słonych i tłustych przekąsek oraz napoi gazowanych.

9. Gotuj łatwo i prosto.

„Nie chodzi tylko o smak, ale i o szacunek do produktów. Im prościej się gotuje, tym bardziej szanuje się jedzenie i jego smak. To jest najważniejsze!” Ważne aby w pierwszej kolejności przygotować wszystkie składniki. Obrać, umyć i pokroić warzywa, nagrzać piekarnik oraz zawsze zaczynać gotowanie od tego co przygotowuje się najdłużej. „Mając rondel, patelnię, garnek, piekarnik, dwa noże (mały i duży) oraz ręczny blender, można ugotować właściwie wszystko.

10. Nie wyrzucaj jedzenia, wykorzystuj resztki.

To nie kwestia mody, tylko gigantycznego problemu. Szacuje się, że przeciętny europejczyk wyrzuca 1/3 kupowanego pożywienia. Spora część z tego nie została nawet wyjęta z opakowania. Tymczasem unikanie marnotrawstwa wcale nie jest takie trudne. Kilka prostych gestów pozwoli go w dużej mierze uniknąć: kupuj mniej, rób listę zakupów oraz planuj menu na cały tydzień, resztki zamrażaj.

Sposoby oraz ilustracje pochodzą z książki „Naturalnie. Prosto, zdrowo, smacznie” Alain Ducasse. Książka ukazała się nakładem wydawnictwa Dwie Siostry, Warszawa 2016.

O tym dlaczego warto mieć książkę „Naturalnie” na kuchennej dowiesz się z filmu: