07.01
2014

Cukier biały kontra brązowy


Cukier brązowy traktowany jest jako produkt ekskluzywny, „zdrowszy” i lepszy od białego. Jednak czy słusznie?

Główna różnica pomiędzy cukrem trzcinowym a buraczanym jest taka, że pochodzą z dwóch różnych roślin. Proces produkcji również nieco się różni, jednak efektem końcowym jest ten sam produkt – sacharoza. Stanowi ona ponad 99% cukru, a mniej niż 1% (ok. 0,2%) stanowią składniki mineralne. Zanim przejdę do dalszego porównywania to najpierw kilka słów o cukrze buraczanym i trzcinowym.

Cukier buraczany wytwarzany jest z buraków cukrowych i zawiera powyżej 99,8% sacharozy. Najczęściej cukier ten dostępny jest w postaci białej, czyli rafinowanej. Oznacza to, że został przemysłowo oczyszczany. W trakcie jego produkcji oddzielona zostaje melasa, czyli ciemnobrązowy syrop, który zawiera substancje odżywcze. Melasa buraczana jest zwykle wykorzystywana do produkcji paszy dla bydła i w gorzelniach do produkcji alkoholu. Jednak podkreślam, że w sprzedaży jest również cukier buraczany nierafinowany.

Cukier trzcinowy produkowany jest z trzciny cukrowej i najczęściej spotykany jest w postaci nierafinowanej. Oznacza to, że nie jest on poddawany oczyszczaniu, dlatego zawiera nieco więcej składników mineralnych niż biały. W trakcie jego produkcji nie zostaje usunięta melasa (nadaje brązową barwę). Poprzez pominięcie procesu oczyszczenia cukier nierafinowany zawiera między innymi żelazo, magnez, potas, wapń (są to minimalne ilości). Należy jednak pamiętać, że cukier ten w dalszym ciągu jest sacharozą, prawie w czystej postaci.

Pamiętaj, że cukier biały jest rafinowany, a brązowy jest nierafinowany albo zabarwiony karmelem.

Trzcinowy brązowy cukier występuje w wersji jasnej i ciemnej. Im więcej melasy tym cukier jest ciemniejszy. W sprzedaży występuje kilka rodzajów cukru trzcinowego, m. in. Demerara, czy Muscovado. Cukier trzcinowy jest wybierany przez wiele osób ze względu na smak. Jest również składnikiem wielu drinków.

Warto także porównać wartość energetyczną obu rodzajów cukru. W 100 g cukru rafinowanego jest około 400-405 kcal, natomiast w przypadku nierafinowanego ok. 396 kcal. Różnica jest niewielka, zatem dla osób dbających o linię nie ma znaczenia, jakiego cukru użyją. Co jeszcze różni oba cukry? Cena – brązowy (ten zafałszowany również) jest zdecydowanie droższy.

Uwaga na podróbki!

Jeśli decydujesz się na zakup brązowego cukru to musisz być czujny! Jak to zwykle bywa, producenci chcą sprzedać swój produkt za jak najwyższą cenę, żeby zarobić jak najwięcej. I sprzedają cukier rafinowany z karmelem pod nazwą „cukier brązowy”. Produkty te są tańsze od cukrów nierafinowanych (ale droższe od białego), dlatego wydają się konsumentom bardzo kuszące. I producenci się cieszą, że w tak prosty sposób zarabiają duże pieniądze. Dlatego nie kupuj kota w worku i czytaj etykiety.

Lepiej ograniczyć

Podsumowując, cukier trzcinowy nie zawsze jest cukrem nierafinowanym, natomiast cukier buraczany nie zawsze musi oznaczać cukier biały rafinowany. Uważam, że nie powinno się traktować cukru nierafinowanego jako zdrowszego zamiennika cukru białego. Cukier to cukier. I najlepiej ograniczyć jego spożycie!

 

foto: Wikipedia. Od góry po lewej: cukier biały, cukier buraczany nierafinowany, cukier brązowy jasny, cukier brązowy ciemny

Cukier biały kontra brązowy, 4.8 out of 5 based on 6 ratings

mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka UR w Krakowie. Współautorka bloga o tematyce żywnościowej oraz racjonalnego odżywiania: Odżywianie od kuchni. Uwielbia gotować, czytać, podróżować i odpoczywać ze swoim kotem. Interesuje się nowinkami dotyczącymi żywności oraz fotografią. Obecnie mieszka w Hiszpanii i poznaje tamtejszy język, kulturę oraz kuchnię.