08.04
2017

Kotlety z warzyw z rosołu


Nie znoszę wyrzucać jedzenia. Cierpię za każdym razem jak jakieś jedzenie w mojej kuchni ma się zmarnować. Dlatego też chętnie przyswajam różne patenty na wykorzystanie wszelkich resztek.

Kotlety z warzyw

Ten gen „niemarowaniajedzenia“ przekazywany jest u nas z pokolenia na pokolenie- do tej pory pamiętam i czasem stosuje niektóre przepisy mojej mamy na wykorzystanie resztek, takie jak babka ziemniaczana (u nas zwana kartoflakiem) jako sposób na wykorzystanie resztek ziemniaków, wędlin i pieczeni, czy makaron z jajkiem zapiekany na patelni. Wiem też, że ten kuchenny recykling nie tylko mi jest bliski– w każdej rodzinie wykorzystywane są takie patenty na „resztkowe“dania. Świadczy o tym również to, że najpopularniejszy jak do tej pory wpis na moim blogu to ten gdzie dzielę się przepisem na pastę z kurczaka jako sposób na wykorzystanie mięsa z rosołu.

Dziś więc kontynuacja tego wątku – czyli co zrobić z warzywami z rosołu? Pierwsze co przychodzi na myśl to oczywiście nasza polska, narodowa sałatka z majonezem – ale na samą o niej myśl dostaję gęsiej skórki, od dziecka katowana nią przy okazji każdych świąt. Więc: nie! Mój pomysł to kotlety z warzyw z rosołu: z marchewki, selera i piatruszki. Mieszam je z ugotowanymi ziemniakami (też mogą być resztki) i jakąś zieleniną – jarmuż, szpinak lub różne zioła. Takie kotleciki to świetny dodatek do wszystkich dań mięsnych. Można je też zjeść bezmięsnie – np z jajkiem sadzonym albo surówkami. A więc: przerabiajcie!

Kotlety z warzyw

Potrzebujemy:

  • ugotowane warzywa z rosołu (tylko marchewki, seler i pietruszka)
  • 3-4 ziemniaki
  • 250 g szpinaku albo jarmużu
  • 2 jajka
  • 2 łyżki mąki
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • pęczek szczypiorku
  • sól, pieprz do smaku
  • bułka tarta do obtaczania
  • olej do smażenia

Przygotowanie:

  1. Ziemniaki ugotować, odstawić do ostygnięcia.
  2. Jarmuż podgotować na parze ok 10 minut.
  3. Dokładnie odcisnąć wodę. Posiekać.
  4. Jeżeli wykorzystujecie szpinak to należy go umyć i wrzucić na patelnię z odrobiną masła lub oliwy, żeby stracił objętość. Odcisnąć lub odparować wodę i posiekać.
  5. Warzywa odsączyć na sitku, często mają w sobie dużo rosołu więc warto je odcisnąć.
  6. Warzywa i ziemniaki rozdrobnić widelcem ( mogą a nawet powinny pozostać grudki.
  7. Dodać posiekaną zieleninę, jajka, szczypiorek, sok z cytryny, sól i pieprz. Dokładnie wymieszać.
  8. Na koniec dodać mąkę i ponownie wymieszać masę.
  9. Odstawić na co najmniej godzinę do lodówki – a najlepiej na całą noc.
  10. Formować kotleciki wielkości klasycznego mielonego, obtaczać w bułce tartej i smażyć na oleju.

Zakochana w fotografii, miłośniczka dobrych filmów oraz smacznej kuchni. Pracująca mama 4 letniej Emilki, której przyjście na świat zmieniło nawyki żywieniowe całej rodziny. Na swoim blogu CookingforEmily.pl dzieli się przepisami na zdrowe dania, nie tylko dla dzieci.