28.07
2016

Superfoods – jagody goji vs żurawina


Superfoods, czyli superżywność, to produkty o wyjątkowych właściwościach odżywczych, dzięki skoncentrowanej ilości witamin, minerałów, fitozwiązków, enzymów i substancji o terapeutycznym działaniu. Mianem superfoods określać możemy nie tylko egzotyczne produkty z drugiego końca świata, ale także żywność, która dostępna jest tuż obok nas, a której bardzo często nie doceniamy. Zasadnicza różnica widoczna jest w cenie, podczas gdy wartości odżywcze są zbliżone.

Najlepszym przykładem są bardzo popularne w Polsce nasiona chia, które można pod względem odżywczym, na równi zestawić z naszym rodzimym siemieniem lnianym. Warto mieć na uwadze, że nawet jeśli takie egzotyczne superfoods posiadają większą ilość składników odżywczych w chwili zbioru to zanim trafią do naszych sklepów, ich liczba sukcesywnie się zmniejsza.

Zapraszam na nowy cykl artykułów poświęcony żywności superfoods w polskim i egzotycznym zestawieniu. Dziś w szranki staną jagoda goji oraz żurawina. Na pierwszy rzut idą modne jagody.

 

379997834_beed5dd6fb_b

 

JAGODY GOJI

Wartość odżywcza

To najbardziej odżywcze jagody na świecie. Zawierają 19 aminokwasów, w tym 8 egzogennych, co sprawia, że są źródłem pełnowartościowego białka. Zawierają węglowodany i tłuszcze, w tym 5 nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-6, odpowiedzialnych za wytwarzanie hormonów, właściwą pracę mózgu i układu nerwowego.

Posiadają w składzie aż 21 składników mineralnych, a przede wszystkim cynk, żelazo, miedź, wapń, selen, fosfor, witaminy z grupy B oraz E. Już jedna garść jagód goji (około 30 g) to ogromna ilość substancji przeciwutleniających, w tym aż 50% dziennego zapotrzebowania (RDA) na witaminę A (pod postacią beta-karotenu) i 21% dziennego zapotrzebowania na ryboflawinę (witaminy B2).

Za najcenniejszy składnik jagód goji uważa się rozpuszczalny w wodzie bioaktywny kompleks polisacharydowy LBP (Lycium Barbarum polysaccharides). Wyniki wielu badań wskazują na jego działanie stymulujące układ odpornościowy, właściwości przeciwutleniające, a przede wszystkim przeciwnowotworowe. W znaczący sposób powstrzymuje rozwój komórek raka gruczołu krokowego, okrężnicy, żołądka oraz hamuje wzrost ludzkich komórek raka piersi.

Najwięcej składników odżywczych owoce goji zachowują w formie surowej. Do Polski trafiają po obróbce termicznej.

 

Znaczenie dla organizmu

Owoce goji dzięki tak licznym składnikom odżywczym mają bardzo korzystny wpływ na nasz organizm:

  • spowalniają procesy starzenia komórek, co opóźnia powstawanie zmarszczek oraz utrzymuje skórę w lepszej kondycji,
  • chronią przed nowotworami, dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów,
  • dodają energii, wzmacniają siły witalne i potencjał seksualny,
  • zwalczają zmęczenie, poprawiają koncentrację,
  • zawierają składnik zwany germanem, który razem z antyoksydantami bierze udział w walce z nowotworami,
  • żelazo i miedź pełnią również ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu krążenia, w tym w tworzeniu się komórek krwi,
  • posiadają zdolność regeneracji wątroby i nerek,
  • zawierają cyperon, który korzystnie wpływa na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi, oraz betainę wykorzystywaną do produkcji choliny – substancji, która odgrywa dużą rolę w zapobieganiu chorobom serca,
  • korzystnie wpływają na wzrok, dzięki wysokiej zawartości karotenoidów, w tym zeaksantyny oraz luteiny, które maja właściwości antyoksydacyjne i chronią siatkówkę oka przed uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki. Luteiny i zeaksantyny  organizm nie potrafi sam wyprodukować.

Warto zwrócić uwagę, czy zakupione jagody goji pochodzą z upraw ekologicznych, ponieważ inne mogą być zanieczyszczone pestycydami.

Jagody goji rosnące w dolinach tybetańskich oraz w Himalajach są najzdrowsze, ponieważ uprawia się je na terenach nieskażonych. Odmiany uprawiane w krajach ciepłych i subtropikalnych, takich jak Japonia, Korea i inne kraje południowo-wschodniej Azji i Europy, cechuje niższa wartość odżywcza i lecznicza.

Zalecana dzienna dawka: 15-45 g (1 g to ok. 5 suszonych jagód).

Przykładowe zastosowanie

Suszone jagody goji można jadać jak rodzynki – bezpośrednio, jako dodatek do musli, jogurtów, koktajlów czy nawet z kaszą lub ryżem. Bardzo dobre połączenie to również mieszanka jagód goji z chrupiącymi orzechami i nasionami. Niektórzy dodają suszone jagody do herbaty. Można je używać do posypywania puddingów, deserów oraz do ciast. Bardzo dobrze smakują w połączeniu z gotowanym lub pieczonym chudym mięsem wieprzowym lub drobiem. Z jagód goji produkowane są również soki, wina, nalewki oraz suplementy w postaci proszku i tabletek.

Przeciwwskazania:

Zaleca się, by przed uzupełnieniem diety o jagody goji skonsultować się z lekarzem, ponieważ składniki zawarte w tych owocach mogą wchodzić w interakcję z niektórymi lekami przeciwzakrzepowymi, powodując niepożądane skutki uboczne. Niektóre badania dowodzą również, że jagody Goji mogą wywołać alergiczne reakcje krzyżowe z pomidorami lub brzoskwiniami.

Przeciwwskazaniami do spożywania jagód goji są także ciąża i karmienie piersią.

Czas na żurawinę!

 

backdrop-22024_960_720

 

Wartość odżywcza

Żurawina rośnie w naszym kraju. Zawiera mnóstwo przeciwutleniaczy, witaminę A, C i witaminy z grupy B. Zawiera beta-karoten, a także polifenole i flawonoidy.

Znaczenie dla organizmu

  • ma działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze,
  • reguluje poziom cukru we krwi, działa ochronnie na wątrobę i wspomaga pracę serca,
  • dzięki zawartości flawonoidów owoce żurawiny wspierają pracę układu krwionośnego. W żurawinie występują takie flawonoidy jak: antocyjany, flawonole oraz proantocyjanidy, które są silnymi antyoksydantami. Żurawina dobrze też znosi wysokie temperatury, dlatego gotowanie nie niszczy zawartych w niej związków bakteriobójczych.
  • działa przeciwzapalnie, chroniąc układ sercowo-naczyniowy. Antyoksydanty zawarte w żurawinie zmniejszają stres oksydacyjny, powodując spadek ciśnienia tętniczego krwi oraz zapobiegając uszkodzeniom ścian naczyń krwionośnych. Związki zawarte w żurawinie powstrzymują tworzenie się zakrzepów i mają korzystny wpływ na rozszerzenie się naczyń krwionośnych. Zmniejszają również ryzyko miażdżycy.
  • składniki zawarte w żurawinie są zdolne do hamowania, a nawet odwracania powstającej płytki nazębnej, która często prowadzi do próchnicy. Owoce żurawiny mogą być również pomocne w stanach zapalnych dziąseł. Wyciąg z żurawiny zmniejsza o 60% osadzanie się na dziąsłach bakterii najczęściej spotykanych w jamie ustnej.
  • dzięki wysokiej zawartości związków antyoksydacyjnych i właściwościom przeciwzapalnym żurawina zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów sutka, okrężnicy, płuc i gruczołu krokowego. Zawarty w żurawinie polifenol – kwas elagowy może powodować destrukcję komórek nowotworowych i eliminować substancje kancerogenne z organizmu.
  • zwalcza infekcje dróg moczowych, hamując rozwój bakterii,  dzięki zawartości tzw. proantocyjanidów, które zapobiegają zagnieżdżaniu się bakterii w błonie śluzowej dróg moczowych. Jest to szczególnie istotne w przypadku kobiet, które częściej zmagają się z tym schorzeniem.
  • ma korzystne działanie w prewencji wrzodów żołądka wywołanych bakterią Helicobacter pylori.
  • dba o prawidłową florę bakteryjną jelit.

Co bardzo istotne żurawina ma udowodnione w badaniach właściwości lecznicze, w przeciwieństwie do wielu innych egzotycznych superfoods.

Przykładowe zastosowanie

Najwięcej wartości odżywczych ma żurawina spożywana na surowo lub w formie soku. Do opakowań z suszoną żurawiną dodawany jest cukier i olej. Najlepszym rozwiązaniem jest więc kupowanie jej w sezonie i mrożenie. Może być wykorzystana do przygotowania deserów, mięsa, ryb, surówek. Owoce są cierpkie w smaku więc najlepiej w koktajlach łączyć ze słodkimi owocami.

Co wybierzesz: lokalną żurawinę czy egzotyczne jagody goji? Porównaj również ich cenę!


Absolwentka studiów podyplomowych na kierunku Psychodietetyka w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej we Wrocławiu, z dodatkowymi kursami z zakresu żywienia, coachingu. Pod hasłem „Jedz z głową” (https://www.facebook.com/jedzzglowapl/?fref=ts) pomaga kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe u dzieci prowadząc warsztaty edukacyjne w placówkach przedszkolnych i szkolnych oraz konsultacje dla dorosłych z zakresu psychologii jedzenia w Instytucie Psychodietetyki we Wrocławiu. Aktywnie współpracuje z Fundacją Kobieta z Brzuszkiem. Jest autorem artykułów, poruszających temat zdrowego żywienia, psychologii jedzenia, publikowanych na łamach portalu dietetycy.org.pl, nutrilife.pl oraz prowadzi konsultacje na łamach portalu abczdrowie.pl i w czasopiśmie „M jak Mama”.