18.09
2017

Jak zamrażać sezonowe warzywa i owoce aby cieszyć się ich smakiem przez okrągły rok?


Koniec lata to najlepszy czas aby w pełni wykorzystać bogactwo dostępnych w ogrodzie, sadzie i na ryneczku, sezonowych warzyw i owoców. Na letnie smaki czekamy przez cały rok. Z czułością wspominamy je w długie, zimowe wieczory sącząc herbatę z malinową konfiturą, czy też gotując kompot z ususzonych latem gruszek.

Sierpień i wrzesień to nie tylko czas śliwkowego placka i najlepszej szarlotki z młodych jabłek. To również pora na przygotowanie zapasów na zimę: dżemów, soków, weków i przecierów. Jeśli zaś mamy zamrażarkę, warto właśnie teraz zapełnić ją ulubionymi  gatunkami dojrzewających w słońcu warzyw i owoców.   

mrożonkiLatem warto przygotować mrożonki z sezonowych owoców / zdjęcie: foodnetwork.com

Czy mrożonki są zdrowe?

Na temat korzystania z mrożonek krąży wiele mitów, które mogą odstraszać od tej formy przedłużania trwałości produktów. Bez wątpienia, kiedy w sezonie mamy dostęp świeżych warzyw i owoców, nie warto po nie sięgać. Co innego zimą, kiedy nawet szklarniowe, hiszpańskie pomidory nie mają już za grosz smaku, a na lokalnych straganach znajdziemy jedynie jabłka, ziemniaki, buraki i kapustę.

Niska temperatura sprawia, że warzywa i owoce nie psują się. Chociaż nie zabije ona wielu drobnoustrojów, skutecznie powstrzymuje je przed rozmnażaniem się. Przechowywanie w niskich temperaturach powoduje także nieznaczną utratę wartości odżywczych, np. witaminy C. Trzeba jednak pamiętać, że w miarę upływu czasu niezależnie od sposobu obróbki i przechowywania straty te są nieuniknione. Warto więc włączyć mrożone produkty do zimowej diety zwłaszcza, że mogą one nie tylko urozmaicić zimowe potrawy, ale także poprawić humor. Kto nie miałby ochoty na jajecznicę z kurkami albo truskawkowy placek w mroźny, styczniowy poranek?

mrożonkiLeśne grzyby również nadają się na mrożonki / zdjęcie: flickr.com

Jak zamrażać?

1. Surowe czy przetworzone

Podstawą przygotowania smacznych i użytecznych mrożonek jest właściwe przygotowanie produktów. Większość  należy w pierwszej kolejności umyć i ewentualnie pokroić. Niektóre tak jak truskawki, wiśnie, bób, zielony groszek czy jagody można zamrażać surowe. Inne, jak grzyby, szpinak, jarmuż czy cukinię warto przed zamrożeniem zblanszować. Dynię najlepiej upiec i przerobić na puree, a z pomidorów zrobić przecier.

2. Małe porcje

Zamrażanie bardzo dużych porcji nie jest szczególnie korzystne. Większość mrożonek jest trudna do podzielenia przed rozmrożeniem. Aby w pełni wykorzystać ich potencjał, warto pomyśleć wcześniej jaka ilość będzie potrzebna do przygotowania ulubionych dań. Wiele osób decyduje się na wykorzystanie niewielkich torebek strunowych (jeśli tak robisz, koniecznie wykorzystaj je kilkukrotnie zamiast wyrzucać). Przydadzą się również pojemniki po lodach, czy innych gotowych daniach oraz tacki do robienia kostek lodu, w których świetnie zamraża się puree, gotowe buliony czy małe porcje ziół.

mrożonkiW tackach do kostek lodu można zamrozić dyniowe puree / zdjęcie: newleafwellness.biz

3. Gotowe mieszanki

Oprócz pojedynczych gatunków warzyw i owoców warto pomyśleć o gotowych mieszankach. Jeśli mamy do dyspozycji sporą zamrażarkę, mrożonki opisane jako zupa kalafiorowa, jarzynowa albo warzywa na rosół będą doskonałym sposobem na szybkie, smaczne i zdrowe obiady. Dobrym sposobem jest również przygotowanie gotowych dań z sezonowych produktów. Leczo, farsz grzybowy czy pierogi z jagodami nie stracą wiele ze swoich właściwości po rozmrożeniu. Miłośnicy porannych koktajli mogą także pomyśleć o mieszankach owocowych, które dodane do banana i mleka roślinnego, zaraz po zmiksowaniu pozwolą cieszyć się pożywnym śniadaniem.

4. Odpowiednia temperatura

Aby mrożonki dobrze zniosły dłuższe przechowywanie ważne jest aby w zamrażarce panowała odpowiednia temperatura. Optymalne warunki, pozwalające bezpiecznie korzystać z letnich zasobów przez kolejnych kilka miesięcy uzyskamy w – 19 stopniach C. Ważne, aby temperatura była stała, a nasze urządzenie nie było pokryte grubą czapą lodu. Nie mniej istotny jest sposób rozmrażania. O ile większość owoców można rozmrażać w temperaturze pokojowej lub w lodówce, o tyle warzywa najlepiej zacząć przetwarzać jeszcze w postaci zamrożonej. Unikniemy w ten sposób przerobienia szpinaku oraz innych zielonych warzyw na brązową breję.

A jaki jest Wasz ulubiony sposób zachowania letnich smaków na zimę? Macie swoje ulubione, domowe sposoby na mrożonki?