29.03
2018

Zdrowych Świąt! Trzy rzeczy po które warto sięgnąć przy wielkanocnym stole


Tradycyjne polskie Święta Wielkanocne raczej nie kojarzą się ze zdrową, zbilansowaną dietą. Szynki, kiełbasy i jaja królują na wielu stołach. Warzywa znajdziemy głównie w postaci sałatki jarzynowej albo listka sałaty będącego przybraniem półmiska. Jednak nawet na suto zastawionym, wielkanocnym stole znajdzie się kilka zdrowych kąsków po które warto sięgnąć.

Rzeżucha

Pieprzyca siewna potocznie zwana rzeżuchą kojarzy nam się przede wszystkim z wielkanocną ozdobą. Rośnie szybko i nie wymaga szczególnego traktowania. Wymiennie z owsem, żonkilami i bukszpanem pełni rolę zielonego dodatku na świątecznie przystrojonym stole. Jej charakterystyczny smak nie wszystkim odpowiada. Jeśli jednak należysz do tych, którzy chętnie sięgają po jej kiełki, tym lepiej dla ciebie. Rzeżucha nie tylko urozmaici smak świątecznych dań. Jest również bardzo zdrowa:

  • poprawia samopoczucie dzięki obecności witamin z grupy B, które wspierają układ nerwowy,
  • pomaga zwalczyć anemię dzięki wysokiej zawartości kwasu foliowego,
  • wspomaga odporność dzięki dużej zawartości witaminy C,
  • działa moczopędnie, przez co oczyszcza nerki,
  • zwalcza bakterie patogenne w jamie ustnej i układzie pokarmowym,
  • dzięki zawartości jodu i chromu wspomaga pracę tarczycy i trzustki,
  • Jest bogata w siarkę, przez co wzmacnia włosy.  

Chrzan

Przez jednych jest ceniony, przez innych nielubiany za swój specyficzny, ostry smak. Chrzan jest prawdziwą bombą witaminową. Bez wahania wykorzystuj go w kuchni, jednak unikaj  mieszania chrzanu ze śmietaną czy majonezem. Jeśli utarty będzie zbyt intensywny w smaku, dodaj do niego odrobinę jogurtu. Chrzan warto jeść ponieważ:

  • wspomaga odporność organizmu na infekcje sezonowe –  zawiera więcej witaminy C niż cytrusy,
  • działa jak naturalny antybiotyk –  bakteriobójczo, antywirusowo i wykrztuśnie,
  • poprawia metabolizm i łagodzi zaburzenia trawienia,
  • uśmierza  bóle reumatyczny,
  • poprawia pracę woreczka żółciowego.

Żurek

Żurek jest zupą przygotowywaną na bazie zakwasu z mąki żytniej. O tym co znajdzie się w żurku oprócz zakwasu decydują domowe zwyczaje. Jedni jedzą go z białą kiełbasą lub wędzonką, inni z jajkiem lub twarogiem. Warto wybrać lekkie, zdrowe dodatki, gdyż sama zupa ma wiele właściwości korzystnych dla zdrowia.   

Atutem zakwasu obecnego w żurku jest kwas mlekowy. Naturalne bakterie probiotyczne zwalczają grzyby i bakterie oraz oddziałują na florę bakteryjną jelit przez co wspomagają odporność organizmu. Jeśli w zupie znajdzie się kiszony czosnek, zwiększy on jeszcze moc potrawy. Ponadto żurek:

  • zwiększa przyswajanie żelaza i wapnia,
  • pozytywnie wpływa na równowagę kwasowo-zasadową organizmu,
  • stymuluje pracę wątroby i pęcherzyka żółciowego,
  • łagodzi dolegliwości układu pokarmowego,
  • obniża poziom stresu,
  • wspiera proces oczyszczania organizmu z toksyn.

Najlepiej zrobicie przygotowując samodzielnie zakwas na żurek, jeśli jednak zdecydujecie się na jego kupną wersję, wybierzcie ten jak najbardziej naturalny, w szklanej butelce i z krótką listą składników na etykiecie – porównanie składu sklepowych żurków znajdziecie na portalu Czytamy Etykiety.

Domowy zakwas na żurek:

  • 5 łyżek mąki żytniej
  • 0,5 litra ciepłej wody
  • 2 liście laurowe
  • 4 ząbki czosnku
  • 4 ziarenka ziela angielskiego

Wszystkie składniki wymieszaj w dużym słoiku, przykryj ściereczką i odstaw. Mieszaj raz dziennie. Przez 4-5 dni przechowuj w temperaturze pokojowej. Zakwas jest gotowy kiedy nabierze kwaśnego zapachu. Umieść go w lodówce i wykorzystaj w ciągu kilku tygodni.