11.09
2015

Święto Odpowiedzialnego Kupowania


Święto Odpowiedzialnego Kupowania odbędzie się 3 października w warszawskim Faktycznym Domu Kultury. Będzie to wyjątkowa okazja do poznania najnowszych trendów z zakresu odpowiedzialnej konsumpcji w jej różnych wymiarach.

Przez cały dzień będą odbywały się spotkania z ekspertami, pokazy filmów, wystawy tematyczne oraz mini targi mody odpowiedzialnej. Będzie można obejrzeć pełnometrażowy dokument „The True Cost” w reż. Andrew Morgana ukazujący dystans pomiędzy światem mody i konsumentów a światem szwaczek i osób pracujących przy poszczególnych etapach produkcji. Debaty z udziałem zaproszonych gości poprowadzą dziennikarka Karolina Sulej, oraz analityczka z Instytutu Spraw Publicznych Izabela Przybysz. Zapraszamy od godziny 11:00. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób powstają kupowane każdego dnia przez nich produkty, czy w ich produkcji przestrzega się praw człowieka, czy dba się o środowisko naturalne, jak na co dzień być świadomym i odpowiedzialnym konsumentem oraz jak sprawić by odpowiedzialnie kupowały również instytucje publiczne. Będzie można zadawać pytania oraz dzielić się swoimi spostrzeżeniami. W trakcie spotkania, organizator wydarzenia, Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie zaprezentuje wyniki raportu „Uszyte w Polsce”, pokazujący realia przemysłu odzieżowego w Polsce.

 Plakat ŚOK

Program

11:00 – 21:00 Mini targi mody odpowiedzialnej i ekologicznej.

Przez cały dzień będzie można kupić produkty polskich projektantów mody i firm ekologicznych. Wystawcy: Wearso, Sister’s, NAP, Transparent Shopping Collective, Ola Bąkowska, Wisłaki, Plan Planeta.

Przestrzeń interaktywna Kampanii Kupuj Odpowiedzialnie Buty

Ta przestrzeń będzie miała mniej formalny charakter i zapraszamy do niej wszystkich gości. Skoncentrujemy się na poznaniu opinii przybyłych i zebraniu komentarzy na temat tego, w jakim stopniu Polska jest odpowiedzialna za dobre warunki pracy czy przestrzeganie standardów środowiska przy produkcji obuwia.

Wystawa tematyczna: „Globalna praca – globalna odpowiedzialność”

11:30 – 14.00 Debata:Czy instytucje publiczne mogą kupować odpowiedzialnie? – zrównoważone zamówienia publiczne w kontekście  łańcucha dostaw oraz na przykładzie produkcji butów.

Debatę poprowadzi Izabela Przybysz, analityczka z Instytutu Spraw Publicznych.

Do rozmowy zaprosimy przedstawicieli samorządu, parlamentu, Urzędu Zamówień Publicznych, ekspertów oraz przedstawicieli organizacji społecznych. Będziemy zachęcać wszystkich przybyłych do dzielenia się swoimi opiniami i do zadawania pytań. Zależy nam na otwartym dialogu obywateli z zaproszonymi gośćmi. W kontekście zbliżających się wyborów parlamentarnych, chcemy poruszyć kwestię tego, w jaki sposób wydawane są pieniądze publiczne oraz czy pod uwagę brane są kwestie poszanowania praw pracowników oraz dobro środowiska naturalnego. Naszym celem jest również zainteresowanie uczestników spotkania kwestią świadomego kupowania i zwrócenie uwagi, na to, że nasze indywidualne decyzje mają znaczenie i mogą wpływać na wprowadzanie zmian na poziomie samorządu, instytucji, parlamentu.

14.45 – 16.15 Warsztat „Skąd się wzięły moje buty?” Otwarcie przestrzeni interaktywnej „Kupuj Odpowiedzialnie Buty”.

Warsztat będzie próbą odpowiedzi na pytanie „Skąd się wzięły moje buty?”. Przedstawi informacje o tym jak wygląda produkcja obuwia, z jakimi problemami się wiąże, oraz zachęci do angażowania się w kampanię na rzecz poprawy przestrzegania praw człowieka i standardów ochrony środowiska w przemyśle obuwniczym.

16.15 – 16.45 Pokaz krótkich filmów zaangażowanych.

  • „Silne Kobiety szyjące twoje ubrania”
  • Spot „Godna Płaca dla Wszystkich”
  • Spot Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie
  • Spoty „Kupuj Odpowiedzialnie Buty”

17.00 – 18.30 Debata: „Made in Poland – co wiemy o szyciu w Polsce?” Dyskusja wokół raportu „Uszyte w Polsce” nt. godnej płacy w przemyśle odzieżowym.

Debatę poprowadzi Karolina Sulej, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej, dziennikarka Wysokich Obcasów, magazynu Viva Moda i TVP Kultura.

Przed pokazem filmu zapraszamy na debatę dotyczącą przemysłu odzieżowego w Polsce. Rozpoczniemy od prezentacji raportu „Uszyte w Polsce”, przygotowanego przez organizatorów wydarzenia – Fundację Kupuj Odpowiedzialnie. Raport jest odpowiedzią na ogromną ilość pytań od konsumentów oraz wzrost inicjatyw uznających produkcję w Polsce, jako sposób na załatwienie wszystkich bolączek pracy w przemyśle. Dyskusja po filmie ma odpowiedzieć na pytanie, czy „Made in Poland” oznacza odpowiedzialnie? Jak wyglądają realia z perspektywy różnych grup – aktywistów, branży modowej, firm, mediów, konsumentów, pracownic.

18.30 – 20:00 Pokaz filmu „The True Cost” w reż. Andrew Morgana. Realizowany wielu krajach pełnometrażowy dokument, pokazuje dystans pomiędzy światem mody i konsumentów a światem szwaczek i osób pracujących przy poszczególnych etapach produkcji. W filmie zobaczymy osoby ze świata mody jak Stella McCartney, Livia Firth and Vandana Shiva, szukających sposobu na radzenie sobie z wieloma problemami przemysłu odzieżowego.

Jest to historia o ubraniach. O ubraniach, które nosimy, które ktoś szyje, i o tym jak ten proces wpływa na życie ludzi na całym świecie.

Realne ceny ubrań spadają od lat, możemy kupić ich coraz więcej, ale koszty społeczne i środowiskowe tego zjawiska rosną. Film „The True Cost” zwraca naszą uwagę na inne oblicze przemysłu modowego, zadając pytanie: Kto płaci prawdziwą cenę za nasze ubrania?

Według reżysera filmu Andrew Morgana „kupienie czegoś jest wyborem moralnym”. Film zmusza nas do zadania sobie pytanie „Co kryje się za naszymi ubraniami?”

IDEA:

Organizując „Święto Odpowiedzialnego Kupowania” Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie pragnie zwrócić uwagę na powiązania pomiędzy biznesem, prawami człowieka i ochroną środowiska naturalnego. Widzimy potrzebę spójnego spojrzenia na wpływ regulacji i polityki państw UE, globalną produkcję i odpowiedzialność europejskich firm oraz nas samych – pojedynczych osób, będących nie tylko siłą konsumencką, ale i zmianą.

Na przykładzie łańcucha produkcji butów i ubrań zastanowimy się, jaki wpływ na życie ludzi pracujących w azjatyckich garbarniach skór czy szwalniach mogą mieć regulacje Unii Europejskiej, zamówienia butów dla wojska, zakup promocyjnych koszulek na kampanię wyborczą czy nasze codzienne wybory podczas zakupów.

Ostatnie katastrofy w fabrykach przemysłu odzieżowego, w szczególności tragedia Rana Plaza, uwidoczniły dramatyczne warunki pracy osób zatrudnianych przy produkcji odzieży. Wciąż niska jest jednak świadomość dotycząca sytuacji pracowników i pracownic wytwarzających obuwie. Tymczasem borykają się oni z podobnymi problemami, w szczególności płacami niewystarczającymi na podstawowe potrzeby życiowe. Szacuje się, że tylko ok. 2% ceny pary butów przeznaczane jest na pensje osób, które je zrobiły.

 Problemem specyficznym dla produkcji butów i dodatków skórzanych są niebezpieczne warunki pracy w garbarniach oraz ich negatywny wpływ na środowisko naturalne. W wielu zakładach do garbowania używa się tlenku chromu III, który w przypadku niezachowania odpowiednich warunków utlenia się do postaci sześciowartościowego tlenku chromu, będącego substancją toksyczną, szkodzącą poważnie ludziom i środowisku. Taka sytuacja ma miejsce w znaczącej liczbie garbarni w Azji.

 Na zlecenie kampanii „Kupuj Odpowiedzialnie Buty” firma Nielsen przeprowadziła badania opinii publicznej w 20 krajach Unii Europejskiej. Wynika z nich, że 50% Europejczyków (58% Polaków) wie mało lub nic o produkcji butów pomimo, że przemysł obuwniczy działa na wielką skalę, wytwarzając ok. 22 miliardy par butów rocznie, z czego 87% w Azji. 85% respondentów/ek (63% w przypadku Polski) jest gotowa zapłacić więcej za buty wyprodukowane zgodnie ze standardami ochrony środowiska i z poszanowaniem praw człowieka. Jedna czwarta pytanych w 20 krajach (19% w Polsce) deklaruje, że zapłaciłaby co najmniej 25% więcej. Badanie pokazało również, że 63% Europejczyków (66% Polaków) uważa, że Unia Europejska powinna wprowadzić regulacje zapewniające, że produkty wchodzące na unijny rynek zostały wytworzone z poszanowaniem praw człowieka.

Kontakt dla mediów:
Joanna Sawicka,joannasawicka@ekonsument.pl, 668 -307 – 066.