UlicaEkologiczna.pl
Zdrowe przepisy

Orkisz: starożytne źródło siły i zdrowia

To dopiero początek listy. Orkisz jest bardzo bogaty w błonnik i węglowodany, głównie skrobię. Błonnik wspomaga przemianę materii, reguluje trawienie, obniża poziom cholesterolu. Skrobia łagodnie podnosi poziom glukozy we krwi i jest głównym źródłem energii w organizmie. Ziarno orkiszu zawiera też dużo białka, niezbędnego do budowy i regeneracji wszystkich komórek w ciele. Równie istotną rolę odgrywają nienasycone kwasy tłuszczowe, wpływając korzystnie na układ krążenia i budowę tkanki mięśniowej. Zawarta w orkiszu witamina E opóźnia procesy starzenia, ziarno jest też doskonałym źródłem witamin z grupy B, PP oraz dobroczynnych minerałów: żelaza (chroni przed anemią), potasu (obniża ciśnienie krwi), wapnia (dba o kości i zęby), cynku (zwiększa odporność organizmu) oraz krzemu (poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci).
Wśród dobroczynnego działania tego cudownego zboża wymienia się przede wszystkim wszechstronne wzmocnienie organizmu. Pszenica orkisz zapobiega kamicy żółciowej, zmęczeniu, chorobom serca, infekcjom, chorobom wątroby i nerek. Wzmacnia układ nerwowy, ma działanie antydepresyjne i przeciwrakowe. Ponadto gluten zawarty w wyrobach orkiszowych jest dobrze przyswajany przez nasz organizm i dobrze tolerowany nawet przez osoby będące na diecie bezglutenowej.

Produkty z pszenicy orkiszowej

Na rynku pojawia się coraz więcej produktów z orkiszu. Mąka doskonale sprawdza się w pieczeniu, nadaje wszelkiego rodzaju potrawom delikatny, słodko-orzechowy posmak. Warto eksperymentować zastępując nią, przynajmniej częściowo, zwykłą mąkę pszenną w przepisach na pierogi, kluski i domowy makaron. W internecie (np. na stronie BogutyMlyn.pl) znaleźć można za rozsądną cenę bardzo dobrą czeską mąkę orkiszową, znacznie tańszą od produktów dostępnych na półkach sklepowych.
Kto nie ma ochoty na domową produkcję makaronu, przebierać może w szerokiej ofercie gotowych wyrobów. Od klasycznego spaghetti, przez lasagne i penne, po kolanka, łazanki oraz wszelkie inne popularne kształty – makaron orkiszowy komponuje się wyśmienicie zarówno z klasycznymi sosami włoskimi jak i bardziej swojskimi dodatkami, jak choćby twarożek ze szczypiorkiem. Dodany do zupy wzbogaci ją o nową nutę smakową i cenne składniki odżywcze. Wprowadzi smaczną, zdrową odmianę w znane i lubiane potrawy, które jednak trochę się już znudziły.
Oprócz mąki i makaronów, wśród produktów z orkiszu znajdziemy otręby, kasze, płatki, muesli, chrupki, ciastka, gotowe mieszanki chlebowe. Kawa orkiszowa ma działanie łagodnie przeczyszczające i poprawia trawienie. Wykorzystuje się nawet łuskę. Wypełnione nią poduszki i materace zalecane są przy problemach ze snem, poprawiają krążenie, pomagają zniwelować napięcie, łagodzą bóle reumatyczne. Zapobiegają też powstawaniu odleżyn i odparzeń.
Jak widać orkisz to prawdziwe “ziarno życia”. Niektórzy uważają co prawda, że wymienione powyżej cudowne właściwości tego starożytnego zboża są odrobinę przesadzone, nie zaszkodzi jednak nieco urozmaicić codzienną dietę. Zwłaszcza, że produkty orkiszowe są po prostu smaczne. Nie pozostaje więc nic innego, jak zaopatrzyć się w kilka z nich i rozpocząć kuchenne eksperymenty. Podpowiadam, gdzie szukać inspiracji:
Szarlotka orkiszowa
Jedna z najlepszych, jakie jadłam. Miodowa, lekko orzechowa, pachnąca cynamonem, słodko-kwaśna poezja. Przepis autorstwa Asi z Kwestii Smaku mówi co prawda o szarlotce razowej, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by występującą w przepisie mąkę razową zastąpić grubo mieloną orkiszową. Sugerują również pójść za radą autorki i użyć jabłek odmiany szara reneta. Wypróbowałam, polecam.
http://www.kwestiasmaku.com/desery/ciasta/szarlotka_razowa/przepis.html

Muffiny orkiszowe z suszoną śliwką i jabłkiem
Przepis ze strony Moje Wypieki. Dorota, autorka bloga, ma nosa do dobrych przepisów.
http://mojewypieki.blox.pl/2010/11/Muffiny-orkiszowe-z-suszona-sliwka-i-jablkiem.html

Naleśniki orkiszowe z awokado
Awokado to kolejny superprodukt, bogaty w cenne dla organizmu nienasycone tłuszcze.
http://urodaizdrowie.pl/przepis-na-nalesniki-orkiszowe-z-awokado

Orkisz z papryką
Proste danie pełne witamin. Proponuję posypać je pokruszonym owczym serem i prażonymi pestkami dyni lub słonecznika. Inna propozycja to tofu smażone z czosnkiem.
http://najlepszeprzepisy.info/orkisz-z-papryka/
Makaron orkiszowy z białym serem i orzechami włoskimi
Proste, idealne połączenie smaków.
http://www.naobcasach.pl/a.48784.Makaron_orkiszowy_z_bialym_serem_i_orzechami.html
Chleb orkiszowy z miodem i orzechami włoskimi (Spelt, Honey and Walnut Bread)
Przepis w języku angielskim, prosty i efektowny.
http://www.britishlarder.co.uk/spelt-honey-and-walnut-bread/#axzz14opG8Ngd

Natalia Kretowicz, projektantka i entuzjastka dobrej kuchni oraz wszelkich tematów kulinarnych. Na blogu DeliDizajn tropi związki jedzenia ze sztuką i projektowaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wybór redakcji