18.10
2016

Czy Wielka Rafa Koralowa umarła?

Wielka Rafa Koralowa umarła”, „Naukowcy ogłosili śmierć Wielkiej Rafy Koralowej” – takie nagłówki podbijają w ostatnich dniach internet. Dementujemy! Wielka Rafa Koralowa blednie, ale jeszcze tli się w niej życie. O co w tym wszystkim chodzi?

Kilka dni temu magazyn Outside opublikował tekst pod wymownym tytułem „Obituary: Great Barrier Reef (25 Million BC-2016)”. Na stronie internetowej magazynu pojawił się nawet nekrolog opłakujący śmierć rafy, w wieku 25 milionów lat. Wiadomość błyskawicznie rozeszła się po sieci. Jednak naukowcy badający stan rafy koralowej dementują doniesienia o jej śmierci. To stwierdzenie zdecydowanie na wyrost. Wielka Rafa Koralowa żyje, choć umarło około 22% koralowców ją tworzących i coraz więcej koralowców bieleje (KLIK!).

heart-1492445_960_720Umarło 22% koralowców, coraz więcej ich bieleje

Wielka Rafa Koralowa blaknie i bieleje

Sytuacja jest poważna. Zmiany klimatu i coraz silniejsze zjawisko El Niño powodują blaknięcie koralowców, które poważnie uszkadza, a nawet zabija całe rafy koralowe. Na czym polega blaknięcie? Koralowce mają w sobie mikroskopijne glony (zooksantelle), które dostarczają im pożywienie i nadają im żywe kolory.

Gdy podnosi się temperatura morskiej wody, korale bledną. Żyjące z nimi w symbiozie glony gwałtownie zwiększają tempo fotosyntezy, wytwarzając zbyt dużo toksyn. Dlatego korale pozbywają się zooksantelli i blakną. Bez glonów nie potrafią wytworzyć węglanowego szkieletu, który jest fundamentem rafy. Rafa ma zdolność odbudowywania się. Jeśli jednak zanieczyszczenie i temperatura wody będą zbyt duże, koralowce mogą sobie nie poradzić z tą nierówną walką.

fish-382487_960_720Bielenie koralowców wywołane jest zjawiskiem El Niño

Koralowce giną coraz szybciej

W maju 2016 naukowcy odkryli, że ponad jedna trzecia korali w północnej i centralnej części rafy jest martwa. 93% pojedynczych korali doświadczyło bielenia. Australijska organizacja Climate Council (KLIK!) bije na alarm. „60% pobielałych w maju korali, obecnie jest bardzo białych. Kolejne 19-20% jest pokryta brunatnicami. Nawet z tych korali, które pozostają zdrowe, niektóre zdają się być na krawędzi.” – mówi Amanda McKenzie z Climate Council. – „Kiedy kilka tygodni temu tam wróciliśmy, żeby sprawdzić, czy przeżyły czy umarły, okazało się, że duża część zginęła .”

great-barrier-reef-261726_960_720To tu znajduje pożywienie ponad 1/4 wszystkich oceanicznych gatunków ryb

Ostatnie takie miejsce na Ziemi

Wielka Rafa Koralowa jest jednym z największych cudów natury na świecie, wpisanym na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Jest naprawdę wielka, i widać ją nawet z kosmosu. Rafę zamieszkuje ponad 1500 gatunków ryb, 400 gatunków koralowców, 6 z 7 żyjących na świecie gatunków żółwi morskich, delfiny i zagrożone wyginięciem diugonie, spokrewnione z wymarłymi już krowami morskimi. Koralowce zapewniając schronienie, pożywienie i tarliska dla ponad 1/4 wszystkich oceanicznych gatunków ryb!

Obejrzyj Wielką Rafę Koralową z perspektywy żółwia:

W czerwcu 2015 roku miłośnicy Wielkiej Rafy Koralowej z całego świata apelowali do australijskiego rządu o lepszą jej ochronę (KLIK!). Niestety, aby ratować rafę, potrzebne są działania na coraz większą skalę i walka z globalnym ociepleniem. Inaczej naprawdę możemy stracić jeden z najcenniejszych cudów świata, tętniący życiem od ponad 25 milionów lat.

Zdjęcie główne: tonyrath.com

Miłość do przyrody nie jest dla niej pustym frazesem. Ratuje przyrodę zawsze, gdy nie śpi, pracując dla jednej z organizacji ekologicznych, i w czasie wolnym. Uwielbia odkrywanie piękna i złożoności natury, na nowo każdego dnia.