22.04
2015

Aplikacje dla zdrowia i dobrej kondycji


Widzieliście ostatnio osobę biegającą po parku bez żadnego urządzenia typu fitness tracker? Korzystanie z gadżetów ułatwiających planowanie i śledzenie treningów stało się normą. Tym bardziej że osobom, które nie chcą kupować dodatkowego urządzenia, wystarczy własny smartfon.

Wybór aplikacji pomagających prowadzić zdrowy tryb życia jest już naprawdę imponujący, a integracja tych programów z serwisami społecznościowymi wzmaga motywację do ćwiczeń. Przyjrzyjmy się rekomendowanym przykładom programów dla uprawiających sport amatorsko i profesjonalnie.

 

9

 

ABC aplikacji dla miłośników sportu i bycia fit

Podstawowy rodzaj aplikacji związanych ze sportem to programy mierzące czas treningu, liczbę przebytych kroków lub pokonaną odległość. Smartfony wykorzystują akcelerometry i geolokalizację do tego, by śledzić każdy nasz ruch i pilnować, czy przebyliśmy odległość, jaką wyznaczyliśmy sobie jako dzienny cel. Użytkownicy Facebooka często widzą powiadomienia o tym, ile kilometrów przebiegli ich znajomi korzystający z Endomondo. Do innych godnych polecenia aplikacji tego typu można zaliczyć np. Runtastic Running & Fitness, która dzięki wbudowanemu GPS-owi w czasie rzeczywistym sporządzi mapę pokonanych tras i ułatwi monitorowanie postępów (pokaże takie dane jak czas, dystans, prędkość, tempo, spalone kalorie itp.). Dla wielbicieli jednośladów podobną funkcję spełni np. MapMyRIDE GPS Cycling Riding, a ci, którzy nie przepadają za bieganiem ani jazdą na rowerze, mogą np. popracować nad swoją formą, pięknie wyrzeźbić mięśnie i przy okazji łatwo nauczyć się robić pompki (100 po 6 tygodniach ćwiczeń!) z aplikacją 100 Pushups.

Do częstego logowania się na Facebooku przyznaje się trenerka fitness Kasia Wolska, której porady subskrybuje prawie 28 tysięcy użytkowników serwisu. Wolska korzysta też z aplikacji Instagram, gdzie umieszcza własne zdjęcia wykonane podczas treningów oraz relacje z zajęć sportowych i fotki osób, którym udało się wypracować wymarzoną sylwetkę dzięki ćwiczeniom. Brzmi to banalnie, jednak przekaz wizualny okazuje się bardzo skutecznym sposobem motywacji, ponieważ patrząc na wysportowane ciała, mamy przed oczami wizję, do której dążymy. Ponadto zyskujemy przekonanie, że nie jesteśmy w swoim procesie dbania o zdrowie odosobnieni.

Trenerka zaangażowała się w prowadzony z marką Samsung projekt Pięknie Proste, w ramach którego prowadzi bloga z poradami dotyczącymi wykorzystania technologii do wspomagania ćwiczeń. Projektowi przyświeca idea zaangażowanej kreatywności. Powstał on, by przybliżać Polkom nowe technologie i w inspirujący sposób prowadzić z nimi dialog na temat tego, jak nowinki technologiczne mogą wspomagać niezależne, nowoczesne i ambitne kobiety w realizacji ich pasji, ułatwiać im codzienne życie i dostarczać rozrywki. Jedną z ciekawszych i mniej oczywistych aplikacji, jaką poleca ambasadorka Pięknie Proste Kasia Wolska, jest program do kontrolowania, czy spożywamy odpowiednio dużo wody. Aplikacja o nazwie Hydro śledzi ilość przyswajanych przez nas płynów i przypomina, by sięgnąć po szklankę wody, gdy zaczyna nam grozić odwodnienie – największa przeszkoda w efektywności treningu.

W trosce o nasze zdrowie przed treningiem, w czasie lub tuż po ćwiczeniach warto także mierzyć swoje tętno. Żeby to zrobić, w aplikacji Heart Rate Meter wystarczy tylko przyłożyć palec do kamery smartfona. Biegaczom zainteresowanym rejestracją i analizą pomiarów ciśnienia tętniczego może również przydać się aplikacja Ciśnienie krwi LITE – nie tylko mierzy tętno, ale także gromadzi dane o przyjmowanych lekach, wadze i rodzaju wysiłku. Do aplikacji pozwalających na monitorowanie naszych rozmaitych aktywności w ciągu dnia, a także faz snu, należy np. Monitor Aktywności. Pozwala on kontrolować m.in. dystans przebyty pieszo w ciągu dnia, spalone kalorie i prędkość w oparciu o liczbę kroków.

 

6

Nie tylko fitness tracking

Gdy wiemy już, że smartfon prześledzi trasę i prędkość naszego biegu, nawodnimy się, a przed treningiem sprawdzimy tętno i napatrzymy na inspirujące zdjęcia umięśnionych ciał, może przyda się kilka informacji praktycznych? Do tego również są aplikacje! Warto między innymi sprawdzić czy nie zaskoczy nas deszcz w aplikacji Pogoda. Pokazuje ona warunki atmosferyczne w naszej lokalizacji. Alergikom przyda się także Kalendarz Pyleń – aplikacja, która pokaże, jakie rośliny i w jakim regionie aktualnie pylą. Panie, które w pewne dni miesiąca czują się gorzej, powinny przy planowaniu treningu brać pod uwagę swój cykl menstruacyjny, którego śledzenie ułatwi program WomanLog Pro Kalendarz.

Co, jeśli zdarzy się nam albo innym ćwiczącym osobom wypadek? Mając na względzie tę ewentualność, warto ściągnąć program Pierwsza Pomoc Przedmedyczna i zapoznać się z nią, jeszcze zanim wyruszymy na trening.

W czasie ćwiczeń na świeżym powietrzu nie sposób zignorować otaczającej nas przyrody. Piękne krajobrazy to świetny powód do ćwiczeń! W planowaniu trasy biegu lub przejażdżki rowerem pomogą aplikacje Polskie Szlaki i Polskie Trasy, pełne wskazówek dotyczących tego, jaki kierunek warto obrać, by trening zapadł w pamięć nie tylko naszym mięśniom.

 

4

Zdrowe jedzenie, zdrowy sen – dobre życie

Oprócz nawodnienia i wysypiania się, ważne jest również odżywianie. Zwolennicy zdrowej diety oraz alergicy powinni mieć na smartfonie aplikację GreenLove, która pokazuje nam na mapie pobliskie ekologiczne i wegetariańskie sklepy oraz restauracje. Nawet w nieznanej okolicy bez problemu znajdziemy miejsce, w którym dostępne są ekoprodukty.

Pytanie, co ze zdrowymi przekąskami? Przecież podjadanie tzw. śmieciowego jedzenia może zrujnować skutki najbardziej udanego treningu… Jako zdrowszą alternatywę Kasia Wolska proponuje m.in. czipsy z jarmużu i frytki z batata. Poleca też aplikację Jamiego Oliviera 20 Minute Meals, w której znajdziemy przepisy na zdrowe i łatwe w przygotowaniu dania.

Dbanie o dobry sen to kolejny nieodłączny element zdrowego trybu życia. Aplikacja Sleep Cycle pomoże obudzić się w dobrym nastroju, ponieważ ten budzik włącza dzwonek wtedy, gdy znajdujemy się w lekkiej fazie snu. Dzięki temu pobudka nie będzie gwałtowna i nieprzyjemna, przez co stracimy argument, by danego dnia ćwiczenia sobie darować.

 

Jedzenie

 

Aplikacje podpowiedzą, jak być bardziej eko i fair

Dbanie o zdrowie to nie tylko regularne ćwiczenia, ale też styl życia. Zwolennicy ekologii powinni zainteresować się aplikacją LiveGreen. Zawiera ona m.in. zbiór oznaczeń ekologicznych na opakowaniach produktów, więc pomoże w dokonywaniu wyborów podczas zakupów. Inny program o nazwie Fair Fashion pomaga sprawdzić, czy marka odzieżowa, której ciuchy planujemy kupić, przestrzega zasad fair trade i godziwie wynagradza pracowników fabryk.

Przydatnych aplikacji jest naprawdę wiele. Nie chodzi o to, by ściągnąć wszystkie dostępne i korzystać z kilku lub żadnej. Warto dopasować je do swoich potrzeb i rodzaju uprawianej aktywności fizycznej. Subskrybujmy też na Facebooku i Instagramie porady oraz zdjęcia zamieszczane przez trenerów oraz amatorów fitnessu, a także kucharzy oferujących pomysły na zdrowe dania. To niezastąpione źródło inspiracji do zmiany dotychczasowego stylu życia na zdrowszy i bardziej zielony!

 

hydro2