23.05
2016

Majeranek poleca się na balkon i parapet


Majeranek jest kuzynem popularnego i lubianego oregano. Podobnie jak on może z powodzeniem być uprawiany na kuchennym parapecie. Mimo że powszechnie stosuje się go w postaci suszu, to nic nie stoi na przeszkodzie, by przekonać się samemu o zaletach świeżych listków. Podjęcie ryzyka uprawy z pewnością się opłaci.

thyme-167467_960_720

W starożytności Grecy i Rzymianie używali majeranku do przygotowywania wieńców – zarówno tych ozdobnych, jak i tych wykorzystywanych w obrzędach. Znane były im również właściwości lecznicze tego ziela i równie chętnie z nich korzystali. Mimo że od tego czasu minęły setki lat, to w kwestii majeranku nic się nie zmieniło – i dziś równie dobrze sprawdza się on w tych samych rolach.

Młodość i zdrowie!

W świeżym majeranku znajdziemy całkiem spore ilości witaminy C, która uchroni nas przed chorobami i opóźni procesy starzenia się. Podobne zadania w organizmie spełniają – również dostarczane przez majeranek – beta-karoten, kryptoksantyna i luteina. Ochronie komórek nerwowych i wzmocnieniu kości sprzyja drzemiąca w tym zielu witamina K. Nie bez znaczenia pozostają również majerankowe składniki mineralne: magnez, żelazo, cynk, wapń, potas, cynk, miedź i mangan. To naprawdę solidna dawka mocy!

Dla układu pokarmowego

Coraz głośniej mówi się o tym, że kluczem do zdrowia jest sprawnie funkcjonujący układ trawienny. W myśl tego przekonania na stałe powinniśmy zaprosić majeranek do swojego stołu. Sięgajmy po niego przede wszystkim w przypadku wzdęć, nudności, biegunek i zaparć. Z powodzeniem może być on stosowany w leczeniu zaburzeń żołądka i w procesie detoksykacji – stymuluje bowiem pracę jelita grubego i usuwa wszelkie zalegające w nim zbędne produkty przemiany materii. Zaprzyjaźnić powinny się z nim również niejadki, gdyż majeranek dobrze wpływa na apetyt.

I w kilku innych sytuacjach

Zioło to wykazuje również działanie relaksujące, uspokajające i przeciwdepresyjne. Łagodzi również bezsenność i zmniejsza stres. Ma również działanie ochronne dla układu sercowo-naczyniowego – obniża ciśnienie krwi, zapobiega miażdżycy i poprawia krążenie. Skuteczność swojego działania majeranek zawdzięcza właściwościom antybakteryjnym, przeciwgrzybicznym, przeciwwirusowym i antyseptycznym. Stąd też bez wahania można wykorzystywać go w przypadku infekcji bakteryjnych, chorób wirusowych, zatruć pokarmowych i ran.

Na parapecie

Jak każde zioło, tak i majeranek lubi miejsca dobrze nasłonecznione i osłonione od wiatru. Do jego uprawy dobrze jest wybrać naczynia niskie i szerokie, ponieważ wykształca on płaskie korzenie. Z uwagi na to, że wymaga on częstego podlewania, najlepiej sprawdzą się donice z odpływami. Kiedy już wyrośnie, możemy dodawać go tradycyjnie do barszczu, grochówki czy flaków, sporządzać z niego napary i maści czy – niczym starożytni – wykorzystywać do celów dekoracyjnych. Co kto lubi!


Psycholog i dietetyk, która nie znosi być określana „psycholożką” i „dietetyczką”. Przed laty w praktycznym zastosowaniu wiedzy zawodowej upatrzyła sobie receptę na szczęśliwe życie. Teraz już jednak wie, że żadna to recepta, ale poszukiwań nie porzuca. Obecnie zgłębia zastosowanie psychoterapii poznawczo-behawioralnej - znaleźć ją można pod adresem http://www.duszaicialo.eu. Wierzy, że nic nie dzieje się bez powodu, a szukanie pozytywnych aspektów w każdej sytuacji to najlepsza gimnastyka dla umysłu i balsam dla ducha.