22.04
2018

Shinrin Yoku – pięć tajemnic japońskiej sztuki leczenia lasem


Japończycy od dawna wiedzą, że niespieszne spacerowanie po lesie ma zbawienny wpływ na zdrowie i samopoczucie. “Shinrin-yoku” to japońskie określenie, które w oznacza “kąpiel leśną”.

Las łączy w sobie kilka ważnych funkcji społecznych – rekreację, edukację oraz korzystne oddziaływanie na zdrowie. Koi nerwy oraz łagodzi stres. Istnieje mnóstwo popartych badaniami naukowymi dowodów pozytywnego oddziaływania przyrody na człowieka. Przykładowo, kiedy podziwiamy piękne krajobrazy, nasze fale mózgowe przechodzą  w stan alfa – relaksacji i zadowolenia. Zwalnia puls i obniża się ciśnienie krwi. Mózg zaczyna produkować endorfiny, nazywane potocznie hormonami szczęścia.

4307834A-69E1-48BD-BADD-CA971EC9B8F7

Brytyjscy naukowcy z Uniwersytetu w Exeter przeprowadzili badania, w czasie których sprawdzili na próbie 10 tys osób korzyści z wyprowadzki w pobliże terenów zielonych. Nie było zaskoczeniem, że ludzie których nowe miejsce zamieszkania sąsiadowało z lasem, parkiem czy nawet szpalerem drzew byli bardziej zadowoleni z życia. Zaskakujący okazał się natomiast fakt, że zmiana ta była trwała – zwiększony poziom zadowolenia z życia utrzymywał się przez wiele lat. Nie nastąpił często spotykany efekt przyzwyczajenia, który sprawia, że większość miłych bodźców takich jak ślub czy podwyżka przestaje na nas działać.

Japońscy lekarze od ponad dwudziestu lat wysyłają swoich pacjentów do lasu aby w otoczeniu drzew szybciej wracali do zdrowia i zregenerowali osłabiony chorobą organizm. Shinrin-yoku – leśne kąpiele są ważną częścią rekonwalescencji oraz profilaktyki zdrowotnej. Jakie korzyści daje (nie tylko Japończykom) częste przebywanie na łonie natury?

1. Las leczy

Fitoncydy  – naturalne substancje wydzielane przez rośliny mają działanie odkażające. Rosyjscy naukowcy okrzyknęli je mianem roślinnych antybiotyków. Wpływają one korzystnie na organizm próbujący uporać się z bakteriami, pierwotniakami czy grzybami. Olejki eteryczne wydzielane przez drzewa iglaste działają wykrztuśnie i udrażniają układ oddechowy. Związki te wyodrębnione z roślin bardzo szybko tracą swoje właściwości, dlatego aby móc z nich skorzystać, warto po prostu spacerować po lesie i głęboko oddychać

2. Przebywanie na łonie natury poprawia odporność

Regularne spędzanie czasu na świeżym powietrzu pozwala (w naszej szerokości geograficznej głównie latem) przyswajać odpowiednie dawki witaminy D, będącej istotnym czynnikiem wpływającym na odporność organizmu. Wystarczy rozsądnie korzystać ze słońca. Właściwy poziom tej witanminy uchroni nas nie tylko przed sezonowymi infekcjami, ale również zmniejszy szanse rozwoju niektórych nowotworów oraz chorób o podłożu autoimunologicznym.

3. Leśne spacery obniżają poziom stresu

Japońscy naukowcy udowodnili, że poziom kortyzolu (hormonu stresu) oraz adrenaliny znacząco spada w skutek niespiesznych spacerów po lesie. Również inne parametry ważne dla zdrowia, takie jak tętno oraz ciśnienie krwi przyjmowały korzystniejsze wartości niż u osób spacerujących po mieście czy wzdłuż ruchliwych arterii. Duża część badanych przyznała, że kontakt z przyrodą pozwolił osłabić towarzyszące im od dawna uczucie niepokoju, gniewu i zmęczenia.  

4. Kontakt z przyrodą łagodzi depresję

Okazuje się, że spacery po lesie lub parku zmniejszają objawy depresji u 71 proc. chorych. Najistotniejszą zmianą było zmniejszenia towarzyszącego chorobie stanu napięcia. Wzrastało natomiast poczucie własnej wartości. Joseph B. Juhasz, były przewodniczący Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego posunął się o krok dalej stawiając tezę, iż częsta depresja dotykająca w szczególności ludzi z krajów wysoko rozwiniętych jest skutkiem oddzielenia ich mieszkańców od przyrody.  

5. Las sprzyja rozwojowi dzieci

Bliskość przyrody nie pozostaje bez wpływu również na nasze zdolności poznawcze. Nancy Wells, psycholożka z Uniwersytetu Cornell udowodniła, że dzieci skupiają się lepiej jeśli za oknem widzą tereny zielone. Największe korzyści zdaje się przynosić otwarta przestrzeń, dająca co najmniej 50-metrową perspektywę oraz naturalny krajobraz. Ich obecność przekłada się zarówno na osiągnięcia z matematyki jak i bogatsze słownictwo. Dzieci które spędzają dużo czasu w lesie lub innych okolicznościach przyrody mają znacząco wyższe zdolności motoryczne oraz sprawność fizyczną w porównaniu z rówieśnikami spędzającymi większość czasu w domu oraz szkolnych klasach. Dodatkową korzyścią jest wzmocniona więź dzieci z naturą.

952FBFD6-6F0C-473F-B301-817B18233000

Na tym nie kończą się korzyści z kontaktu z przyrodą. Spacer po lesie pozwoli nam odpocząć od miejskiego gwaru i hałasu.Warto udać się do lasu nawet wtedy, kiedy pogoda nie rozpieszcza. Drzewa uchronią nas przed gwałtownymi podmuchami wiatru, a gałęzie i liście zatrzymają nieco opady atmosferyczne. W lesie powietrze jest zdrowsze – to dobry kierunek ucieczki przed miejskim smogiem.

Nietrudno zauważyć, że wartość terenów zielonych wykracza daleko poza estetyczne piękno i czysto biologiczne znaczenie dla środowiska.  Kiedy uświadomimy sobie, jak wiele korzyści zyskujemy dzięki częstemu kontaktowi z naturą, aż trudno uwierzyć, że lekarze nie przepisują nam leśnych spacerów na receptę.  

Źródło: Szczęście – idź po nie do lasu;  6 powodów, dla których warto spacerować po lesie – wyborcza.pl   


Redaktor naczelna Ulicy Ekologicznej. Miłośniczka slow life, kuchni roślinnej, biegania oraz edukacji leśnej. Mama czwórki bosych dzieci.