07.11
2016

Jak jeść, by nie marznąć… ale też nie przytyć?


Tak, stało się i już prędko się nie zmieni. Zimne, ciemne ranki, zimne, ciemne popołudnia. Brrr!… Wy też należycie do zmarzlaków? Jak się temu zimnu i ciemności nie dać? Postawmy się i… jedzmy! Ale jedzmy tak, by się grzać, ale nie zafundować sobie niemieszczenia się w wiosenne ubrania.

Późna jesień i zima to nie czas na diety. Teraz potrzebujemy trochę większej porcji energii, by utrzymać odpowiednią temperaturę ciała. Doskonale się składa: chłodne jesienno-zimowe wieczory to świetna okazja do gotowania i podjadania różnych smakołyków. Co zrobić jednak, by pochłanianie działało na nas rozgrzewająco, a nie przydało nam nadprogramowych kilogramów?

 

kurbis-1768857_960_720Ciepłe barwy? Nieprzypadkowe! To jedzenie nas rozgrzeje

 

Jedzmy sezonowo

Często to, co najoczywistsze, jest też najlepszym pomysłem. To co właśnie serwuje nam natura, ma też najwięcej wartości odżywczych! Korzystają i nasze portfele: owoce i warzywa sezonowe są łatwo dostępne, a zatem o wiele tańsze niż importowane. Potrawy na bazie warzyw, nawet z większą ilością tłuszczu, będą lekkostrawne, a przy okazji dostarczą energii.

Lepiej też zrezygnować z codziennego jedzenia mięsa na rzecz warzywnych bigosów i innych roślinnych dań jednogarnkowych. Świetnie sprawdzą się też rozgrzewające zupy-krem, które doprawimy odpowiednią ilością rozgrzewających przypraw.

 

pastries-1375202_960_720Słodkie i zdrowe? Tak, to się da pogodzić

 

Apetyt na słodkie zaspokajajmy zdrowo

Sięganie po słodycze w okresie zimowym bywa wynikiem popołudniowej bierności. Ale nie tylko. Dokucza nam też brak słońca, w efekcie czego chcemy sobie szybko zaserwować zastrzyk energii. Niestety, to swoiste błędne koło: na dłuższą metę cukier odbiera nam energię. Apetyt na słodycze zajadajmy owocami i bakaliami. Pieczone jabłka z odrobiną cynamonu, świeże daktyle, no i orzechy – tak, to świetne rozwiązanie na zimę!

Nie da się uniknąć cukru? Próbujmy, jak smakuje ksylitol, erytrol, stewia – coś na pewno wybierzemy. Podobnie jak cukier są one przetworzone, ale nie mają tak szkodliwego wpływu na zęby i kości. Nie powodują dużych skoków poziomu cukru w organizmie.

 

side-dishes-table-food-prepTak, to wspaniałe śniadanie. Ale na zimno… wybierzmy inaczej

 

Jedzmy ciepłe śniadania mistrzów!

Owsianki, jaglanki czy gryczanki – tak, to może być pyszne! Ciepłe śniadanie pozwoli rozgrzać organizm i pobudzi nas od samego rana. Wszystkie z wymienionych można przyrządzić w wersji słodkiej i wytrawnej. Brak pomysłów? Nie żałujmy sobie wersji z mlekiem roślinnym i domową konfiturą,albo owocami sezonowymi. Dziś jabłko z cynamonem, jutro gruszka, a pojutrze śliwka? Skończyły się owoce świeże? Od czego bakalie?

W wersji wytrawnej świetnie smakuje jaglanka z suszonymi pomidorami i oliwkami oraz z niewielką ilością mleczka kokosowego. Dodatki mogą być dowolne. Brak czasu na poranne gotowanie kaszy? Róbmy to wieczorem i przechowujmy lodówce nawet 3-4 dni!

 

winter-1148988_960_720By było nam ciepło i zdrowo – wyjdźmy na zewnątrz!

 

Nie czas na diety, ale też… nie na tycie!

Pamiętajmy, że nie potrzebujemy o wiele więcej kalorii, by organizm nie ulegał wychłodzeniu. Wystarczy uwzględnić w codziennym menu o 100-150 kalorii więcej niż latem. Opowiada to np. większemu bananowi czy dwóm jabłkom. Ale oczywiście tylko wtedy, kiedy przebywamy na zewnątrz!  Nawet w chłodniejsze dni warto wybrać się na spacer i oddychać świeżym powietrzem. Pamiętajmy, ruch nas też rozgrzeje.


Fizjoterapeutka, masażystka i instruktorka fitness, ciągle się szkoli i poszerza swoją wiedzę. Zachęca do aktywnego spędzania wolnego czasu i zdrowego odżywiania. W wolnych chwilach tworzy swoje kosmetyki, biega, czyta i przygotowuje wegańskie posiłki. Wszystko opisuje na blogu http://ekocentryczka.blogspot.com

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *