14.11
2016

Niezawodne sposoby na przeziębienie


Zamiast łykać tabletki na przeziębienie, lepiej zawczasu zadbać o stan układu odpornościowego i przygotować się do zimy. Ale jak?

Chyba nikomu nie trzeba przypominać, że to właśnie witaminy pozwalają wzmocnić odporność naszego organizmu i wspomagają jego walkę z możliwymi infekcjami. Ważną rolę odgrywa tutaj dobrze znana i poczciwa witamina C, która to zwiększa produkcję białych krwinek, jak również wzmacnia powierzchnię komórek, uniemożliwiając wnikanie do ich wnętrza wirusów. Kwas askorbinowy, potocznie zwany właśnie witaminą C, znajdziemy praktycznie we wszystkich warzywach i owocach, począwszy od ziemniaków a skończywszy na cytrynie.

lekiZbawienne działanie na układ immunologiczny mają również witamina E i beta karoten, zawarte m.in. w marchewce i brukselce, oraz naturalne barwniki zwane bioflawonoidami. Występują przede wszystkim w czerwonych owocach (dzikiej róży, wiśniach, jagodach), jak również w pomidorach, brokułach czy też zielonej papryce. Wspomagają one przyswajanie witaminy C i zwiększają jej skuteczność.

Pestki zamiast czipsów

Ustalając nasz jesienny (i nie tylko!) jadłospis, nie możemy zapomnieć o związkach mineralnych. W deszczowe jesienne dni bardzo często lądujemy przed telewizorem, a jak wiadomo, takie lenistwo wzmaga apetyt. Nie ma w tym nic złego, jeśli jako przekąskę wybierzemy np. pestki z dyni, bardzo bogate w cynk, który – podobnie jak witamina C czy E – wspomaga produkcję limfocytów – komórek odpowiedzialnych za zwalczanie infekcji.

Bardzo podobne właściwości ma również selen, który znajduje się przede wszystkim w orzechach brazylijskich, produktach pełnoziarnistych, brązowym ryżu i nasionach słonecznika.

Naturalne antybiotyki

Czosnek to tradycyjny, babciny sposób na zapobieganie przeziębieniom. Stosuje się go również w leczeniu infekcji, ponieważ działa jak naturalny antybiotyk. Zawiera związki siarki, witaminy z grupy B oraz C, sole mineralne, flawonoidy oraz pektyny i minerały. Podobne działanie wykazuje cebula.

Wiele osób nie może się przekonać do spożywania czosnku i cebuli ze względu na ich charakterystyczny zapach. Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest pietruszka – odrobina posiekanej natki po posiłku pomaga wyeliminować czosnkowo-cebulową woń, poza tym jest świetnym źródłem witaminy C.

lekiPicie dużej ilości płynów, w tym niegazowanej wody jak i soków owocowych, jest bardzo istotne, zarówno w leczeniu, jak i zapobieganiu infekcjom. Płyny rozrzedzają wydzieliny, pomagając w ich wydaleniu oraz poprawiają krążenie i funkcjonowanie układu odpornościowego. Należy wypijać co najmniej 1,5 litra płynów dziennie.

 

Czy tylko dieta?

Aby układ odpornościowy funkcjonował sprawnie nie wystarczy sama dieta, choćby najstaranniej dobrana. Aktywność fizyczna jest równie istotna jak prawidłowe odżywianie. Dlatego każdy słoneczny jesienny dzień warto wykorzystać na spacery, jazdę na rowerze czy jogging. W dni pochmurne i deszczowe można wybrać się na basen, siłownię, aerobik, czy też poćwiczyć w domu. Zima, nawet spędzona w mieście, nie może być wymówką dla lenistwa. Opady śniegu i niska temperatura nie przeszkadzają w spacerach czy joggingu, co więcej – są jedyną okazją, by wyjść na sanki czy pojeździć na łyżwach.

 

Kot na stres

W momentach silnego stresu nasz organizm wydziela hormony, które osłabiają odporność. Normalnie nieszkodliwe drobnoustroje mogą wtedy wywołać poważną infekcję. cat-636172_960_720Zbawienny wpływ na nasze nerwy mają wszelkie techniki relaksacji, np. joga czy spacer z psem. Dla niektórych najlepszym sposobem wyładowania negatywnych emocji jest wysiłek fizyczny, dla innych głaskanie mruczącego na kolanach kota.

W takich sytuacjach bardzo ważny jest również odpowiednio długi sen. Właśnie podczas snu wydziela się najwięcej hormonów, również tych odpowiedzialnych za obronę naszego organizmu. Wypoczęci i zrelaksowani mamy więcej energii do walki z jesiennymi zarazkami.

 

Nie czas na głodówkę

Należy pamiętać, że jesień to nie czas na głodówki czy rygorystyczne diety. Wiatr, deszcz i pierwsze przymrozki są wyzwaniem dla naszego organizmu. Aby sobie z nim poradzić, potrzebuje on pokarmów o dużej gęstości odżywczej. Należy więc bardzo dokładnie zadbać, aby w naszej diecie znalazły się same zdrowe produkty, przede wszystkim warzywa i owoce.

Przepisy:

Kanapka na odporność:

  • kilka kromek chleba pełnoziarnistego lub pieczywa ryżowego,
  • 1 dojrzałe (bardzo miękkie) awokado lub pasta strączkowa/warzywna,
  • posiekana natka pietruszki,
  • kilka ząbków czosnku.

Pieczywo posmarować awokado lub pastą, opcjonalnie wycisnąć na wierzch czosnek, posypać obficie natką pietruszki.

 

Słodki syrop na kaszel

  • 1 duża cebula,
  • kilka ząbków czosnku,
  • brązowy cukier.

Posiekaną cebulę i czosnek układać warstwami w słoiku i przesypywać  cukrem. Na koniec najlepiej delikatnie ubić zawartość słoika tłuczkiem i szczelnie zakręcić. Po dwóch dniach syrop jest gotowy. To stary , babciny specyfik o działaniu lekko wykrztuśnym i bakteriostatycznym.

Autor: Agnieszka Pawlak – mgr inż. technologii żywienia, zapalona miłośniczka pieszych górskich wędrówek oraz podróży. Właścicielka dwóch pięknych kotów i suni bokserki, wegetarianka.

Tekst pochodzi z miesięcznika Magazyn Vege.

Magazyn Vege to miesięcznik wydawany przez Fundację Viva propagujący nowoczesny, alternatywny styl życia, dbałość o naturę i zdrowie. Pismo dostarcza informacji dotyczących zdrowia i żywienia, przedstawia gwiazdy i autorytety, daje rady przydatne w codziennym życiu. Poruszane tematy to: imprezy i wydarzenia, wywiady z gwiazdami-wegetarianami, wege przepisy kulinarne, żywienie, etyka, sport, natura, medycyna naturalna, moda, kosmetyki, ekologia, ludzie i zwierzęta, ochrona środowiska i wszystko, co się z tymi tematami wiąże.