05.08
2016

Kilka rad dla początkujących biegaczy


Bieganie to jeden z najprostszych sportów, do którego nie potrzeba wiele sprzętu, jedynie dobre buty. Można biegać wszędzie i o każdej porze. Czy jest coś bardziej wygodnego?

Biegać może każdy. Oczywiście na początku może być to wolny trucht, w razie potrzeba przeplatany marszem. Z czasem, kiedy forma będzie coraz lepsza, bieg będzie sprawiał coraz mniej trudu, a coraz więcej radości. O czym warto pamiętać na początku swojej przygody z bieganiem?

 

shoes-1260718_960_720Dobrze dobierz buty – na twarde podłoże z amortyzacją…

 

Wybierz dobre buty

Jest ogromy wybór butów biegowych, na początek warto wybrać się do sklepu, w którym pomagają dobrać buty odpowiednie do stopy. Jeśli nie masz takiej możliwości, a planujesz bieganie po asfalcie, postaw na buty z amortyzacją. Jeżeli po miękkich ścieżkach – z odrobinę cieńszą podeszwą. Buty nie muszą być drogie, żeby były dobre.

To, jak będą służyć, zależy od wielu czynników: pogody, częstotliwości biegania, sposobu stawiania stopy. Przy regularnym bieganiu, kilka razy w tygodniu warto raz w roku kupować nową parę. Wtedy zachowamy najlepszą amortyzację i dobrze ochronimy stawy.

 

dirty-932859_960_720… na miękkie – cieńsza podeszwa

 

Dobierz stanik sportowy

Ten dotyczący pań punkt jest niezwykle ważny.  Stanik sportowy powinien być dobrze dobrany, tak żeby utrzymywał biust w czasie biegu. Jak sprawdzić, czy stanik dobrze przylega do ciała? Jeśli szelki po naciągnięciu odstają od ciała na więcej nić 2,5 cm, to znaczy, że jest za duży. Szczególną uwagę powinny zwrócić na to kobiety z większym biustem – źle dobrany stanik utrudni im bieganie.

 

jogging-1509003_960_720Trudno być wytrwałym? Zadbaj o towarzystwo

 

Pracuj nad sobą i przezwyciężaj słabości

Zazwyczaj postrzegamy siebie gorzej niż jest w rzeczywistości. Mamy wiele zastrzeżeń do swojego ciała i wyglądu. Bieganie kształtuje charakter, a z czasem ciało także zaczyna się poważnie zmieniać. Wzmacniaj ciało nie tylko biegając, ale wykonuj też inne ćwiczenia, które sprawią, że będzie biegało się łatwiej. Skup się szczególnie na mięśniach brzucha, grzbietu i pośladków. Ćwicz 2-3 razy w tygodniu po około 30 minut. Pomoże to poprawić sylwetkę w bieganiu, ale też sprawi, że ciało nie będzie męczyć się tak szybko.

Nie wstydź się biegania i ludzkich spojrzeń. Często wydaje nam się, że świat poświęca nam więcej uwagi niż ma to miejsce faktycznie. Biegasz dla siebie i dla swojego dobrego samopoczucia. Na ulicach spotyka się sporo biegaczy. Odważ się, by do nich dołączyć, jeśli o tym skrycie marzysz.

 

runner-405773_960_720Marzysz, by się przyłączyć? Nie czekaj zbyt długo!

 

Pracuj nad formą stopniowo, żeby uniknąć kontuzji

Zacznij spokojnie i nie biegaj od razu codziennie. Najlepiej biegaj co drugi dzień i nieznacznie wydłużaj dystans. Ciało potrzebuje czasu, żeby przyswoić nową formę aktywności. Bieganie jest wymagające, dlatego nie można wymagać od siebie zbyt wiele. Może skończyć się to obolałymi mięśniami i zniechęceniem do dalszych treningów.

Nawet jeśli zaczynasz od jednej minuty biegu – nie poddawaj się. Warto wytrwać, jeśli chcesz to robić i bądź konsekwentny.

Zbyt mocne i długie treningi mogą skończyć się kontuzją, więc nie nadwyrężaj się.

 

forest-605505_960_720Zadbaj o atrakcyjne trasy i dobrą muzykę na słuchawkach

 

Ciesz się bieganiem

Najłatwiej wytrwać w postanowieniu, kiedy robimy coś z przyjemnością. Zadbaj o to, by się nie nudzić. Wybieraj nowe trasy, biegając słuchaj ulubionej muzyki. Może uda ci się znaleźć towarzystwo? To może to być pomocne zwłaszcza dla osób, którym ciężko zmobilizować się do wyjścia z domu. Zmieniaj intensywność biegów i czerp z nich radość

 

Powodzenia!


Fizjoterapeutka, masażystka i instruktorka fitness, ciągle się szkoli i poszerza swoją wiedzę. Zachęca do aktywnego spędzania wolnego czasu i zdrowego odżywiania. W wolnych chwilach tworzy swoje kosmetyki, biega, czyta i przygotowuje wegańskie posiłki. Wszystko opisuje na blogu http://ekocentryczka.blogspot.com