28.10
2016

Raz, dwa, trzy… Wdech!


Od rana obchodzimy Dzień Odpoczynku dla Zszarganych Nerwów, czyli czegoś, z czym (prawie) każdy i każda z nas boryka się na co dzień. Jak skutecznie się zrelaksować?

Odpowiedź jest prosta i nie wymaga spędzania całego dnia w spa ani wyjeżdżania na weekend poza miasto. Brzmi ona: nauczmy się prawidłowo oddychać i wykorzystywać techniki oddechowe.

 

sunset-401541_960_720Pierwszy krok – świadomość tego, jak oddychamy

 

Pierwszy krok

Oddychanie to podstawa wszystkiego, robimy to codziennie, przez cały czas i nie zwracamy na to zupełnie uwagi. Pierwszym krokiem będzie więc zdobycie świadomości, jak oddychamy. Czy nasz oddech jest nienaturalnie skrócony lub wyjątkowo wydłużony? Czy są sytuacje, w których oddychamy szybciej lub wolniej? Czy wydychamy powietrze nosem czy ustami? Czy, kiedy nabieramy powietrza, wypełnia się nim nasza klatka piersiowa czy brzuch? Uświadomienie sobie, jak powietrze się dostaje do płuc, jak przepływa i jak wydostaje się z naszego ciała, będzie początkiem poprawienia naszej techniki, by przynosiła pozytywne efekty. Dzięki właściwemu oddychaniu możemy nie tylko przyczynić się wzmocnienia naszego zdrowia psychicznego, ale także pomóc naszego ciału lepiej funkcjonować. Jak pokazują badania, odpowiednie oddychanie pomaga działaniu naszego układu limfatycznego, dzięki któremu nasze ciało czyści się z toksyn, wzmacnia nasz układ odpornościowy oraz metabolizm.

 

woman-570883_960_720Drugi krok –  ćwiczenia

 

Pierwszy oddech

Kiedy wiemy już, w jaki sposób oddychamy, możemy stopniowo go ulepszać i wprowadzać dodatkowe ćwiczenia, kiedy szybko potrzebujemy się zrelaksować, np. w stresującej sytuacji. Jednym z takich ćwiczeń jest wydychanie i wdychanie powietrza tylko przez jedną z dziurek nosa, które na zmianę zatykamy. Zaczynamy od przytrzymania jednego skrzydełka nosa, a następnie wdychamy powietrze drugą dziurką. Zatrzymujemy powietrze na kilka sekund, w czasie których odtykamy jedną dziurkę i zatykamy drugą. Wydychamy powietrze i robimy głęboki wdech drugą dziurką, a następnie znowu zmieniamy strony. Technika ta pozwala na doprowadzenie powietrza do obu naszych półkul mózgowych. Żeby zauważyć efekty, wystarczą trzy minuty praktyki każdego dnia – już po kilku można zauważyć zmianę: zmniejszenie stresu i zwiększenie szybkości, z jaką się relaksujemy.

 

spiritual-1149187_960_720Najzdrowsze dla ciała i ducha – oddychanie przeponą

 

Wielkie uff

Eksperci, którzy zajmują się oddychaniem, są również zgodni co do tego, że najzdrowsze dla naszego ciała i zdrowia psychicznego jest oddychanie przeponą i jest to sposób, w jaki najlepiej oddychać na co dzień. Żeby nauczyć się, jak to zrobić, wystarczy, że siądziemy w wygodnej pozycji na krześle lub położymy się na zupełnie płasko na podłodze. Możemy też jedną z naszych rąk położyć delikatnie na przeponie, tak by mieć pewność, że oddychamy we właściwy sposób. Następnie napełniamy przeponę powietrzem i wydychamy je bardzo powoli. Możemy też zrobić kilkusekundową przerwę między wdechem a wydechem. Już dziesięć takich oddechów powinno spowodować, że staniemy się bardziej zrelaksowani.
Kiedy wiemy już, jak taki sposób oddychania powinien wyglądać, możemy stopniowo wprowadzać zmiany do codziennego życia – najpierw w momentach, kiedy sobie o tym przypomnimy, aż do czasu, kiedy będziemy to robić automatycznie.

Raz, dwa, trzy… Wdech!, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Hoduje warzywa, gotuje, piecze, w przerwach pracuje jako organizatorka wydarzeń kulturalnych i tłumaczka. Fanka wszystkiego, co eko.