30.07
2017

Jak bezpiecznie korzystać ze słońca i naturalnie chronić się przed oparzeniami


Słońce praży, wakacje w pełni, więcej nam do szczęścia nie potrzeba. Lubimy być opaleni. Brązowa skóra jest synonimem udanych wakacji, a spieczone ramiona nosimy dumnie aż do jesieni niczym trofeum.

Całą zimę słyszymy o zbawiennym działaniu słońca. Pomaga ono zwalczać depresyjny nastrój i dostarcza witaminy D w najlepszej postaci. Tymczasem ledwie nastaną pierwsze ciepłe dni, media donoszą o strasznych przypadkach nowotworów skóry i przestrzegają ku uciesze koncernów kosmetycznych przed opalaniem bez użycia filtrów przeciwsłonecznych. Jak znaleźć złoty środek i bezpiecznie korzystać ze słońca przez całe lato?

IMG_8841

Chemiczne filtry i oparzenia

Jeśli przyjrzymy się uważnie statystykom dotyczącym raka skóry dostrzeżemy dziwną zależność. Ilość zachorowań każdego roku wzrasta. Wzrasta również sprzedaż kremów z filtrem mających uchronić przed tą przypadłością.

Najwięcej zachorowań można zaobserwować u mieszkańców Europy, ale szerokość geograficzna, zdaje się nie mieć większego znaczenia – chorują zarówno mieszkańcy krajów południowych jak i północnych, chociaż ci ostatni według niektórych statystyk nieco częściej. Wiemy, że nowotwór skóry najłatwiej rozwija się u osób z jasną karnacją, najbardziej narażonych na poparzenia słoneczne.

Logicznym wydawałoby się więc stosowanie kremów z filtrem aby zapobiegać oparzeniom. Pozostaje jednak do rozstrzygnięcia kwestia co szkodzi bardziej – chemiczny filtr z kremu przeciwsłonecznego który jest wchłaniany przez skórę, czy słońce.

Zdania jak zawsze są podzielone, jednak warto pamiętać, że naturalnych i zdrowych metod na uniknięcie poparzeń słonecznych jest całkiem sporo, tymczasem kremy z filtrem nie są cudowną tarczą ochronną lecz preparatami dzięki którym efekty oddziaływania promieni słonecznych nie są widoczne. Czy jednak nasza skóra jest dzięki nim chroniona przed chorobami powodowanymi uszkodzeniem DNA oraz przyspieszonym starzeniem? To już mocno wątpliwa kwestia, warta rozważenia tym bardziej że substancje obecne w chemicznych filtrach przeciwsłonecznych nie tylko mogą nie uchronić przed czerniakiem, ale także powodować problemy endokrynologiczne, alergie skórne oraz inne przypadłości.     

IMG_8840

Naturalna ochrona przeciwsłoneczna

Co więc można zrobić, aby w czasie wakacji nie zamykać się w domu jednocześnie nie nakładając na siebie grubej warstwy mazideł o podejrzanym składzie?

Po pierwsze rozsądnie korzystać ze słońca. W zależności od miejsca w którym spędzamy wakacje oraz karnacji należy dostosować czas ekspozycji skóry na bezpośrednie oddziaływanie słońca. Czasami może to oznaczać, że odsłonimy ramiona i wystawimy buzie do słońca tylko rano i późnym popołudniem, przynajmniej w pierwszych dniach urlopu. Wychodząc na dwór w samo południe dobrze będzie przykryć ciało ubraniem ze zwiewnych tkanin oraz pamiętać o czapce lub kapeluszu. Opalenizna stanowi naturalną ochronę przeciwsłoneczną, więc po kilku dniach rozsądnego opalania możemy nabrać nieco śmiałości i mniej czasu spędzać pod parasolem.

Kiedy zamierzamy wystawić skórę na działanie słońca, najważniejszą rzeczą będzie umiar. Nie chodzi przecież o pozbawienie się przyjemności z wakacji, lecz o uniknięcie oparzeń i związanego z nimi ryzyka zachorowania (ryzyko raka skóry rośnie dwukrotnie u osób poparzonych słońcem). Pomocne w stopniowym przyzwyczajaniu skóry do słońca będą naturalne oleje roślinne.

Olejek marchewkowy

Olej z nasion marchwi skutecznie nawilży skórę i nada jej złocisty odcień. Niektórych odstrasza jego ziemisty zapach, lecz warto po niego sięgnąć, gdyż chroni skórę jak krem z filtrem 30.

Olejek malinowy

Olej z pestek czerwonych malin jest bardzo bogaty w witaminę E która jest doskonałym antyoksydantem. Przyspiesza także naprawę uszkodzonej skóry. Dodatkowo dzięki zawartości kwasu alfa-linolenowego ma działanie przeciwzapalne. Jest bardzo trwały a uzyskiwana dzięki naniesieniu go na skórę ochrona jest porównywalna z olejkiem marchewkowym.

Olej kokosowy

O rozmaitych zastosowaniach oleju kokosowego pisaliśmy już niejednokrotnie. Oczywiście mowa o pachnącym kokosem organicznym oleju nierafinowanym, bo tylko taki nie starci w procesie obróbki swoich wyjątkowych właściwości. Ochroni on skórę przed wysuszeniem – nawilży i odżywi nie blokując jednocześnie opalania ani przyswajania witaminy D. Aby poznać więcej niekonwencjonalnych zastosowań oleju kokosowego przeczytaj: 15 niekuchennych zastosowań oleju kokosowego dla zdrowia i urody.

IMG_8844

Zdrowa dieta dla miłośników słońca

Oprócz naturalnych olejków którymi możemy posmarować skórę przed wyjściem na słońce, każdy kto chce bezpiecznie zażywać kąpieli słonecznych w wakacje powinien przez cały rok włączać do swojej diety pokarmy przygotowujące skórę na działanie promieni słonecznych. Poniższe wskazówki warto zastosować nawet jeśli leżenie plackiem na plaży nie należy do ulubionych rozrywek. Wspinając się na górskie szczyty czy żeglując również nie unikniemy opalenizny. Oto co możemy jeść aby przebywanie na słońcu niosło ze sobą tylko korzyści:

Pomidory

Pomidory zawierają bardzo dużo substancji zwanej likopenem – karetonoidu chroniącego skórę przed uszkodzeniem. Jego ilość wzrasta jeśli pomidory poddamy obróbce termicznej. Tym samym zupy i sosy pomidorowe będą doskonałym daniem tego lata, tym bardziej że smak letnich, gruntowych pomidorów nie ma sobie równych.

IMG_8845

Witamina D

Witamina D wspomaga obronę skóry przed działaniem promieniowania słonecznego. Jednocześnie właśnie dzięki słońcu, organizm człowieka jest w stanie ją wytworzyć. Aby nie cierpieć z powodu jej braku przez cały rok, spożywać należy pokarmy takie jak tłuste ryby morskie, nabiał i jaja lub suplementować, najlepiej w połączeniu z witaminą K2.

Zielona herbata

Picie zielonej herbaty przynosi wiele korzyści zdrowotnych. Jedną z nich jest hamowanie dzięki zawartym w niej polifenolom rozwoju komórek nowotworowych oraz zapobieganie uszkodzeniom DNA .

Algi

Algi zawierają astaksantynę nazywaną przez niektórych wewnętrznym filtrem przeciwsłonecznym, albo super antyoksydantem. Badania wykazały, że jej spożycie wspomaga ochronę organizmu przed promieniowaniem UVA.

Zielone warzywa

Każdy na pewno słyszał o cudownym wpływie na zdrowie zielonych koktajli, nie wspominając o sałatkach. Zielone warzywa liściaste takie jak szpinak, rukola czy jarmuż zawierają sporo witaminy E która jest silnym antyoksydantem i chroni skórę przed promieniowaniem UVB i powodowanymi nim oparzeniami słonecznymi.

Tak przygotowani możemy śmiało ruszać na tropikalne wyspy i górskie szlaki. Życzymy Wam słonecznych, niezapomnianych wakacji!