08.10
2017

Czy katar to choroba? Jak się go pozbyć naturalnie?


Katar jest zjawiskiem budzącym wiele kontrowersji. Jedni traktują go jak niegroźny objaw lekkiej infekcji, inni jak zwiastun nadchodzącej katastrofy epidemiologicznej. Szczególnie wrażliwi na jego punkcie są rodzice przedszkolaków, strzegący jak oka w głowie delikatnego zdrowia swoich pociech. Wyjaśniamy czym jest katar oraz jak sobie z nim radzić?

katar

Czym jest katar?

Katar jest potocznym określeniem nieżytu błony śluzowej nosa. Jest on objawem reakcji obronnej systemu immunologicznego przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi. Wywołać go może zarówno obecność wirusów jak i nadmierne zapylenie. Może być on również wynikiem reakcji alergicznej. Pojawienie się wydzieliny oznacza normalną reakcję układu odpornościowego i jest sposobem na przetransportowanie komórek mających zwalczyć drobnoustroje, oraz sposobem na wydalenie tych ostatnich.

Katar i co dalej?

O ile wydzielinie z nosa nie towarzyszą inne objawy, takie jak gorączka, osłabienie, brak apetytu czy silny kaszel, nie ma powodów aby wycofywać się z codziennych aktywności. Nie musimy również zatrzymywać w domu dzieci. Przebywanie w dusznych, suchych pomieszczeniach nie będzie szczególnie korzystne. Warto natomiast wybrać się na spacer, gdyż chłodne powietrze obkurczy nabrzmiałe błony śluzowe i przyniesie ulgę.

Rodzice małych dzieci często mają wątpliwości, czy zakatarzony maluch powinien spotykać się z innymi dziećmi, brać udział w zajęciach przedszkolnych. Często wyznacznikiem są reguły panujące w placówce. Niektóre przedszkola nie życzą sobie dzieci z jakimikolwiek przejawami potencjalnej choroby. Niejednokrotnie jest to uzasadnione oczekiwaniami samych rodziców, którzy inne dziecko z katarem traktują jak bezpośrednie zagrożenie zdrowia własnego potomka.

Bardziej światłe instytucje (i rodzice) przyjmują do wiadomości, że dziecięca odporność jest budowana również przez kontakt z drobnoustrojami. Zwalczanie niegroźnych infekcji jest sposobem organizmu na kształtowanie przyszłej odporności. Dojrzały system immunologiczny posłuży dziecku przez całe życie. Ochrona przed katarem oraz próby leczenia go za wszelką cenę są z jakiegoś powodu charakterystyczne głównie dla naszego kraju. W innych częściach Europy np. w Wielkiej Brytanii czy w krajach skandynawskich, zakatarzone dzieci normalnie funkcjonują w przedszkolach i szkołach – również w placówkach w których większość zajęć odbywa się na dworze.

katar

Naturalne leczenie kataru

Mitem jest, że bezbarwny katar jest bezpieczny, natomiast wydzielina zabarwiona na żółto czy zielono świadczy o zakażeniu bakteryjnym. Kolor jest natomiast przejawem nasilonej reakcji zapalnej świadczącej o walce organizmu z drobnoustrojami.

Niewielki katar zazwyczaj nie wymaga interwencji. Jeśli jednak powoduje problemy z oddychaniem, uniemożliwia zaśnięcie czy też jego obfitość utrudnia normalne funkcjonowanie możemy próbować nieco złagodzić jego przebieg:

  1. Wietrzenie i nawilżanie powietrza – suche powietrze jakie zazwyczaj mamy w domu w sezonie jesienno – zimowym może nasilać katar. Warto często wietrzyć mieszkanie, w szczególności miejsce w którym będziemy spać. Jeśli ktoś z domowników jest szczególnie podatny na zakatarzenie, w okresie intensywnego korzystania z centralnego ogrzewania warto pomyśleć o dodatkowym nawilżaniu pomieszczeń.
  2. Higiena nosa – wytarcie nosa chusteczką wydaje się czymś oczywistym, lecz nie jest to jedyna rzecz którą możemy zrobić. Warto wyposażyć domową apteczkę w sól fizjologiczną lub wodę morską w sprayu i za ich pomocą systematycznie nawilżać śluzówkę. Skuteczne może okazać się również przeprowadzenie inhalacji z soli fizjologicznej za pomocą nebulizatora. Takie inhalacje przyniosą ulgę nie tylko najmłodszym, a mogą również zapobiec rozwojowi groźniejszych form infekcji. Dostępne w aptekach krople do nosa należy natomiast stosować z umiarem i tylko w ostateczności. Odetkają one nos, lecz dłużej stosowane mogą przesuszyć lub wręcz zniszczyć delikatną śluzówkę.
  3. Dieta na katar – niektóre pokarmy słyną z tego, że ograniczają wydzielanie śluzu w organizmie. Należą do nich np. kasza jaglana, czosnek, imbir, grejpfruty, szparagi czy ostre papryczki. Inne wręcz przeciwnie wzmagają wydzielanie śluzu: nabiał, mąka pszenna, orzeszki ziemne czy banany. Właściwie skomponowana dieta może przynieść ulgę i skrócić przebieg dolegliwości.

Aby nie spędzić najbliższych miesięcy walcząc z kolejnymi infekcjami, warto dbać na co dzień o zwiększenie odporności organizmu. W zapobieganiu chorobom naszym sprzymierzeńcem jest ruch na świeżym powietrzu, suplementacja witaminą D3 oraz właściwa dieta bogata między innymi w probiotyki. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat przeczytaj: Jedzenie które leczy. Co jeść żeby nie chorować?