12.02
2017

Zostań morsem. Jak zacząć?


W całej Polsce coraz więcej zwolenników zyskują lodowate kąpiele. Morsy, bo o nich mowa są amatorami plażowania bez względu na pogodę. Spotkamy ich na bałtyckich plażach, w mazurskich jeziorach i mazowieckich sadzawkach. Podobno za szczególnie atrakcyjne uważają zanurzanie się w wodzi przy ujemnych temperaturach powietrza.

MorsyRelaks na plaży / źródło: Trojmiasto.pl – fot. Maciej Czarniak

Korzyści z morsowania

Zwolennicy zimnych kąpieli przekonują, że aktywność ta hartuje zarówno ciało jak i charakter. W opowieściach morsów powtarzają się podobne historie o częstych, trudnych do wyleczenia infekcjach, które zupełnie ustają pod wpływem nowego hobby. Morsowanie wykazuje pozytywne działanie w przypadku rozmaitych schorzeń: przeziębienia, astmy, reumatyzmu, migren czy wysokiego ciśnienia. Pomoże również uwolnić się od przewlekłego bólu, zwalczyć stany zapalne oraz wzmocnić system immunologiczny.

Przeciwwskazania

Morsować nie powinny osoby dotknięte problemami kardiologicznymi. Z tego powodu, przed pierwszą kąpielą wskazana jest konsultacja z lekarzem. Innych przeciwwskazań właściwie nie ma. Przeszkodą nie jest ani wiek, ani poziom sprawności fizycznej która zazwyczaj ulega znaczącej poprawie w skutek podjęcia tej aktywności. Przyjmuje się że morsowanie można rozpocząć już w wieku 3-4 lat i kontynuować do późnej starości. Nie należy natomiast wspomagać się alkoholem, oraz chojrakować – rzucać się całym ciałem do wody czy próbować bić rekordy.

MorsMors / źródło: stylnazdrowie.pl

Jak zacząć

Zanim morsy wejdą do wody konieczna jest solidna rozgrzewka. Dla każdego może ona wyglądać inaczej. Wskazany jest bieg, ale może to być również gra w piłkę, jazda na rowerze czy intensywna gimnastyka. Ważne, żeby trwała co najmniej 15 minut. Ma ona na celu rozgrzanie się  w temperaturze jaka w danym momencie panuje nad wodą oraz zaopatrzenie organizmu w tlen.

Czas kąpieli jest uzależniony od indywidualnych predyspozycji. Początkującym wystarczy jedno zanurzenie, nawet na sekundę. Nie jest prawdą, że należy koniecznie zanurzyć się od razu całym ciałem. W miarę nabywania doświadczenia najlepiej odbyć za jednym razem dwie lub trzy kąpiele. To właśnie podczas kolejnych wejść przeplatanych rozgrzewką organizm się hartuj. Wraz z doświadczeniem przychodzi chęć pozostania w wodzie dłużej. Zahartowane morsy pozostają w wodzie od kilku do nawet kilkunastu minut.

Morsy - jak zacząć morsowanie?

 

Jeszcze nie jesteście przekonani? Pojęcie zimna jest względne. Tak wygląda kąpiel w minus 52 stopniach na Syberii…

 


Redaktor naczelna Ulicy Ekologicznej. Miłośniczka slow life, kuchni roślinnej, biegania oraz edukacji leśnej. Mama czwórki bosych dzieci.