12.02
2019

Najlepsze polskie kampanie społeczne 2018


Zeszły rok upłynął pod znakiem zero waste. Nic więc dziwnego, że najlepsze polskie kampanie społeczne 2018 roku poświęcone ekologii kręcą się właśnie wokół tematu ograniczania odpadów. Przygotowaliśmy dla Was zestawienie kampanii, które odbiły się w zeszłym roku szerokim echem, wywarły realną zmianę i podbiły nasze redakcyjne serca!

1. #SuckingSucks – NOIZZ

noizz_bez słomki

Latem zeszłego roku portal Noizz.pl – we współpracy z Aretą Szpurą – zainicjował akcję #SuckingSucks, której celem było zwrócenie uwagi na problem używania słomek jednorazowych do napojów. W krótkim czasie kampania, między innymi dzięki zaangażowaniu celebrytów, zyskała szeroki rozgłos, a do udziału w akcji zaczęły zgłaszać się lokale gastronomiczne, które zadeklarowały rozwód ze słomkami. Powstała również mapa, na której można sprawdzić, które lokale nie zaserwują nam do napoju zbędnego kawałka plastiku.

Co zamiast jednorazowej, plastikowej słomki?

2. #ZbieramPlastikZPlaży – Proste Miasta

O akcji zainicjowanej przez blogerkę Beatę Buc pisaliśmy już na łamach Ulicy Ekologicznej. Pomysł? Banalnie prosty! Idziesz na plażę i… zbierasz plastikowe śmieci, utrudniając im kąpiel w oceanach oraz minimalizując ryzyko, że pożywią się nimi morskie zwierzęta. A co można znaleźć w piasku? Butelki PET i zakrętki, patyczki do uszu i patyczki po lizakach, szczątki plastikowych zabawek, resztki syntetycznych sieci rybackich. Akcja Beaty pokazuje przede wszystkim, że każdy z nas może zaangażować się w ochronę środowiska nawet tak niewielkim gestem, jak podniesienie z ziemi kawałka plastiku. Wszak, on prawdopodobnie nigdy się nie rozłoży.

Dołącz do akcji #zbieramplastikzplazy

3. #RatujmySerceKarpat – WWF Polska

screenshot-www.wwf.pl-2019.02.11-23-44-23

Region Karpat został uznany przez WWF za jedno z 200 najcenniejszych przyrodniczo miejsc na świecie, a w Puszczy Karpackiej natrafimy na lasy o cechach naturalnych z kilkusetletnimi jodłami, bukami i jaworami. Niestety, ten przyrodniczo cenny region od lat nie doczekał się należnej mu ochrony, a planowany na tym terenie Turnicki Park Narodowy, wciąż pozostaje… w sferze planów. Zeszłoroczna kampania WWF’u miała na celu zwrócenie uwagi na konieczność ochrony Puszczy Karpackiej w sposób gwarantujący przetrwanie tego unikatowego ekosystemu. Pod internetową petycją o utworzenie Turnickiego Parku Narodowego podpisało się jak do tej pory ponad 140 tys. osób. Podpisz petycję TUTAJ

W Godzinę dla Ziemi WWF 24 marca Ratujmy Serce Karpat

4. #zwłasnymkubkiemPolskie Stowarzyszenie Zero Waste & Oddam Odpady

zwłasnymkubkiem_cover

Każdego roku na całym świecie zużywa się miliardy jednorazowych kubków. Niestety, zaledwie 0,25% tych trudnych w przetworzeniu opakowań trafia do recyklingu, co oznacza, że z każdą kawą czy herbatą zakupioną w jednorazowym opakowaniu rośnie góra odpadów. Aby rozwiązać ten problem, Polskie Stowarzyszenie Zero Waste wraz z inicjatywą Oddam Odpady zainicjowało akcję #zwłasnymkubkiem.

Celem akcji jest zwrócenie uwagi klientów kawiarni na problem odpadów, które towarzyszą zakupom napojów na wynos. Rozwiązanie? Własny kubek wielorazowy. Dla ułatwienia stworzono również mapę lokali przychylnych zero waste, które oznaczono specjalnymi naklejkami umieszczanymi w widocznym miejscu. Na mapie znajduje się już niemal 500 lokali w całej Polsce!

screenshot-mapa.oddamodpady.pl-2019.02.12-00-07-16


Jeżeli któraś z kampanii podbiła również Wasze serce, to koniecznie zagłosujcie na jedną z nich w naszym Plebiscycie! Jak co roku postanowiliśmy zorganizować Plebiscyt, w którym WY wybierzecie najważniejsze wydarzenia i produkty eko. Zapraszamy do oddawania głosów w 6 kategoriach – wybierzmy razem EKO faworytów bieżącego roku.
Poznaj nominacje 2018, zagłosuj i wygraj nagrody. Liczymy tylko 1 Wasz głos, dlatego poważnie zastanówcie się nad swoimi wyborami!