11.05
2019

Twoje zakupy zmieniają świat – Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu


W drugą sobotę maja obchodzony będzie kolejny Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu. W tym roku udział w akcji na rzecz sprawiedliwych relacji handlowych między krajami globalnej Północy i globalnego Południa zadeklarowało kilkadziesiąt podmiotów – miast, szkół, firm i organizacji pozarządowych działających na terenie Polski.

Prawdziwe koszty niskich cen

Większość konsumentów reaguje entuzjastycznie na dźwięk słów „promocja” czy „przecena”. Jednak w ostatnich latach coraz więcej osób zadaje sobie pytanie o to, kto płaci prawdziwą cenę za produkty, po które codziennie sięgamy. W przypadku kakao, kawy, herbaty, bananów czy bawełny koszty ponoszą marginalizowani drobni rolnicy i pracownicy plantacji w krajach globalnego Południa. Mimo że dostarczają na światowy rynek jedne z najcenniejszych surowców, często nie są w stanie zaspokoić podstawowych potrzeb swoich rodzin.

Oprócz nieustannej presji cenowej i problemów z dostępem do rynków zbytu drobni producenci żywności zmagają się również z negatywnymi skutkami zmian klimatu, mimo że sami przyczyniają się do ich powstawania jedynie w bardzo niewielkim stopniu. Epidemie chorób roślin, erozja gleby i postępujące pustynnienie, katastrofy naturalne – producenci rolni z globalnego Południa zdają się być osamotnieni w tej nierównej walce.

Ruch Sprawiedliwego Handlu powstał po to, by umożliwić mieszkańcom wsi globalnego Południa godne życie z pracy własnych rąk. Wybierając produkty z certyfikatami Sprawiedliwego Handlu, takimi jak Fairtrade, konsumenci wspierają marginalizowanych rolników i pracowników najemnych, i wysyłają jasny sygnał, że zależy im nie tylko na jakości i cenie, ale również etycznym pochodzeniu produktów.

Warto być fair – dla ludzi, dla planety

Obchody Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu to doskonała okazja, by lepiej poznać Sprawiedliwy Handel i promować tę ideę w swoim otoczeniu. Hasło „Fairtrade. Dla ludzi, dla planety” podjęło do tej pory kilkadziesiąt szkół i organizacji pozarządowych. W obchody Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu co roku angażuje się również Kościół Ewangelicko-Augsburski w RP, który od kilku lat aktywnie promuje ideę Sprawiedliwego Handlu. Plakaty z hasłem „Fairtrade. Dla ludzi, dla planety” zawisną również w przestrzeniach miejskich Poznania, Jeleniej Góry, Oborników Śląskich i Gdańska. Do akcji włączyły się również sklepy posiadające w swojej ofercie produkty Fairtrade.

– Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu to świetna okazja, aby zastanowić się, w jaki sposób nasze zakupy wpływają na świat, w którym żyjemy. Każda złotówka, którą wydajemy dzisiaj, to inwestycja w świat, w jakim będziemy żyć jutro. Każdy z nas podczas codziennych zakupów może współtworzyć rzeczywistość, w której człowiek i dobro planety są ważniejsze od zysku – zachęca Krzysztof Rączkowiak z Fairtrade Polska.

O Fairtrade Polska

Sprawiedliwy Handel oferuje stabilne ceny skupu plonów i premie wspierające zrównoważony rozwój lokalnych społeczności; wzmacnia pozycję producentów i pracowników najemnych w łańcuchach dostaw; zwalcza zjawiska pracy niewolniczej, przymusowej pracy dzieci i wszelkie formy dyskryminacji.

Fairtrade – największy system certyfikacji produktów Sprawiedliwego Handlu – obejmuje ponad 1,6 miliona drobnych rolników i pracowników w krajach Ameryki Łacińskiej, Karaibów, Afryki, Azji i Oceanii, produkujących między innymi kawę, herbatę, cukier trzcinowy, bawełnę kakao, owoce tropikalne czy kwiaty. Na świecie jest ponad 30 tysięcy certyfikowanych produktów Fairtrade, dostępnych w sklepach i restauracjach w ponad 125 krajach.

Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska jest wyłącznym przedstawicielem Fairtrade International w Polsce. Początki Fundacji sięgają 2009 roku, kiedy to z inicjatywy między innymi Polskiej Akcji Humanitarnej i Polskiej Zielonej Sieci sformowana została nieformalna Koalicja Sprawiedliwego Handlu. Obecnie Fundacja jest organizacją pożytku publicznego.

Fairtrade Polska zajmuje się rozwojem rynku Fairtrade w naszym kraju. Współpracuje z niezależną jednostką certyfikacyjną FLO-CERT GmbH z Bonn, wspierając polskie firmy w zakresie certyfikacji Fairtrade i licencjonowania produktów Fairtrade. Oprócz tego Fundacja zajmuje się promowaniem produktów z certyfikatem Fairtrade wśród konsumentów.

Fairtrade Polska prowadzi również działania rzecznicze, np. ws. Zrównoważonych Zamówień Publicznych, oraz zajmuje się podnoszeniem świadomości konsumentów i edukacją globalną m.in. przez kampanię Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu. Fundacja uczestniczy też w europejskim projekcie Trade Fair Live Fair.

Źródło: Informacja prasowa