18.06
2012

Flawonoidy-zdrowie zaklęte w owocach i warzywach


Wprawdzie substancji tych nie zaliczymy do niezbędnych składników odżywczych,to jednak ich korzystny wpływ na nasz organizm pozostaje nieoceniony. Mowa oflawonoidach – związkach działających przeciwzapalnie, przeciwutleniająco, a nawet antynowotworowo.

Właściwości flawonoidów

Wpływ toksyn na środowisko jeszcze nigdy nie był tak wysoki jak obecnie, dlatego
też ogromną rolę odgrywają wszystkie substancje wspierające organizm w walce z
czynnikami zagrażającymi zdrowiu. Do takich bez wątpienia zaliczymy flawonoidy. Są
one grupą organicznych związków chemicznych, które powszechnie występują w wielu
roślinach, dzięki czemu stanowią codzienny element diety niemalże każdego człowieka. W
organizmie ich rola podobna jest do witamin.

Gdzie je znajdziemy

Występują przede wszystkim w produktach roślinnych. Ich bogatym źródłem są owoce
(grejpfruty, pomarańcze, ciemne winogrona, aronia, porzeczki czerwone i czarne, jeżyny,
jagody, maliny) oraz warzywa (cebula, brokuły, pomidory, czerwona kapusta, bakłażany).
Znajdziemy je także w kaszy gryczanej, roślinach strączkowych (głównie soi), zielonej
herbacie, czerwonym winie, piwie, młodym pieprzu, czekoladzie, kakao oraz oliwie z
oliwek. Są także składnikami ziół.

Na serce i przeciw nowotworom

Flawonoidy wykazują wiele korzystnych właściwości dla zdrowia układu krążenia.
Zapobiegają miażdżycy, ograniczają tworzenie się zakrzepów krwi prowadzących
do udarów mózgu. Wzmacniają również naczynia krwionośne. Niewielka ilość
czerwonego wina wypita przy posiłku znacząco zmniejsza ryzyko chorób serca. Działanie
przeciwutleniające flawonoidów obniża ryzyko wystąpienia raka piersi, płuc, przełyku i
skóry. Hamuje powstawanie komórek nowotworowych w jelicie grubym i wątrobie.

Na odporność i jako odtruwacze

Przykładem leczniczego działania flawonoidów jest czosnek. Jego spożywanie zapobiega
nie tylko chorobom serca i nowotworom, ale również przeziębieniom i innym infekcjom.
Substancje te pomagają w przyswajaniu przez organizm witaminy C, która zapobiega
przeziębieniom, infekcjom oraz grypie, ponadto uszczelnia naczynia krwionośne.
Flawonoidy należą do nielicznych substancji wiążących toksyczne pierwiastki, takie jak
miedź i ołów, znosząc tym samym szkodliwe działanie wolnych rodników.

Każdego dnia potrzebujemy około 1-2 gramów flawonoidów, czyli minimum 1,5 kg
świeżych owoców i 2,1 kg świeżych warzyw, pochodzących z czystych ekologicznie
upraw.

Flawonoidy-zdrowie zaklęte w owocach i warzywach, 3.5 out of 5 based on 2 ratings

Interesuje się zdrowiem, sportem i wszelkimi rzeczami wartymi uwagi. Uwielbia kawę, czekoladę i dobrą książkę.