18.01
2013

Imbir – na zdrowie!


Kto z nas nie zna smaku pierniczków imbirowych czy zapachu korzennych ciasteczek? Kto z nas nie zna rozgrzewających,  zimowych herbat – z dodatkiem goździków, miodu czy plasterka pomarańczy? Korzenny zapach, ostry, stymulujący, a jednocześnie słodki smak – oto imbir – przyprawa uniwersalna. Idealny na zimę, o wszechstronnym działaniu, wzbogaci smak każdej potrawy. A przy okazji posiada nieocenione właściwości lecznicze. Stosujmy go jako domowy lek i kosmetyk. Niech na stałe zagości w naszej kuchni – na zdrowie!

Ten niepozornie wyglądający korzeń – przyjmujący różne kształty – już od wieków jest znany i stosowany zarówno w kuchni, jak i w leczeniu.  W medycynie indyjskiej, chińskiej i tybetańskiej ze względu na swe właściwości jest uważany za przyprawę o najszerszym spektrum działania. W naszej rodzimej staropolskiej kuchni imbir dodawano do kompotów, likierów, deserów i pierników. Dziś na nowo wraca do łask i staje się coraz popularniejszy.

Lek uniwersalny

W ajurwedzie – starohinduskiej medycynie naturalnej – imbir zwany jest uniwersalnym lekiem. Jego ostry smak jest pobudzający, ułatwia trawienie,  poprawia apetyt oraz działa napotnie i wykrztuśnie. Ma właściwości silnie rozgrzewające, co czyni go przyprawą szczególnie polecaną w czasie zimy. Świeży imbir łagodzi przeziębienia i kaszel. Jest skutecznym, a zarazem łagodnym specyfikiem na zaparcia – zwłaszcza w połączeniu z innym podobnie działającym ziołem – koprem. Znane jest zastosowanie imbiru w chorobach układu trawiennego i oddechowego. Imbir działa wzmacniająco na serce oraz łagodzi wzdęcia i skurcze w podbrzuszu. Suszony imbir jest bardziej rozgrzewający niż świeży. W większym stopniu pobudza i działa wykrztuśnie, a także stymuluje trawienie. Natomiast świeży imbir ma silniejsze działanie napotne i jest bardziej wskazany w przypadku przeziębienia, kaszlu oraz wymiotów.

Dawniej, w medycynie ajurwedyjskiej, imbir przygotowywano w taki sposób, że dodawano sok ze świeżego imbiru do sproszkowanego imbiru i ubijano w moździerzu tak długo, dopóki nie uzyskano gęstej masy, z której następnie sporządzano pigułki i różne mikstury. Zażywano dwie pigułki wielkości ziarnka groszku trzy razy dziennie. Receptury ajurwedyjskie są uniwersalne, a jednocześnie proste w przygotowaniu. Na silne przeziębienie ajurweda zaleca łatwą w przygotowaniu gorącą kąpiel stóp z dodatkiem jednej lub dwóch garści sproszkowanego imbiru lub eterycznego olejku imbirowego. Taka kąpiel zapewni też głęboki i spokojny sen.

Imbir ma charakterystyczny, ostry zapach i korzenny, pikantny smak. Ta niepowtarzalna kombinacja sprawia, że jego zastosowanie w kuchni jest bardzo szerokie. Znakomicie komponuje się z innymi, korzennymi przyprawami, jak cynamon, goździki czy kardamon. Takie zestawienie sprawdzi się szczególnie w przypadku deserów oraz rozgrzewających napojów.

Rozgrzewające herbaty imbirowe

Polecam przepis na dwie herbatki imbirowe, według receptury ajurwedyjskiej, które z łatwością przygotujesz, kiedy zechcesz się rozgrzać. Herbatki sprawdzą się zwłaszcza w okresie, kiedy za oknem temperatura spada poniżej zera. Warto wtedy zadbać o właściwie dobrane napoje w naszej diecie, gdyż podczas zimy wszyscy potrzebujemy więcej ciepłych i nawilżających potraw.

Gorąca herbata imbirowa

Herbatka świetnie sprawdzi się w zimne i mokre dni. Jest bardzo korzystna w leczeniu przeziębienia, bólu gardła, zapalenia oskrzeli oraz zaburzeń krążenia. Ułatwia trawienie i wpływa kojąco na funkcjonowanie układu pokarmowego.  Ma działanie silnie rozgrzewające.

Czas przygotowania: 15-50 minut

Składniki:

2 szklanki wody

2 duże kawałki świeżego korzenia imbiru

miód (według uznania)

cytryna (według uznania)

Zagotuj wodę w rondelku. Obierz świeży imbir ze skórki i pokrój w plasterki. Kiedy woda się zagotuje, dodaj do niej imbir. Zmniejsz gaz i gotuj na wolnym ogniu przez 15-45 minut, w zależności od tego, jak ostrą chcesz uzyskać herbatę. Dłuższy czas gotowania sprawi, że napój będzie bardziej ostry w smaku, bardziej rozgrzewający i jego działanie będzie silniejsze. Przecedź wodę, aby usunąć kawałki imbiru, dodaj miód lub sok z cytryny. Pij na zdrowie!

Szybka herbata imbirowa

Polecam tę herbatkę dla zapracowanych i wszystkich tych, którzy nie chcą poświęcać zbyt wiele czasu na gotowanie. Jeśli odczuwasz zimno lub chcesz się szybko rozgrzać, herbatkę przygotujesz w zaledwie pięć minut.

Składniki:

1 szklanka wody

1/8 łyżeczki suszonego, zmielonego imbiru

miód (do smaku)

Zagotuj wodę, nalej do kubka, dodaj imbir i zamieszaj. Osłódź miodem do smaku. Gotowe!

Sugestie: jeśli chcesz, by herbata miała bardziej łagodzące niż pobudzające działanie, użyj raczej melasy zamiast miodu. Czarna melasa jest najbardziej rozgrzewająca spośród wszystkich środków słodzących. Zawiera przy tym dużo żelaza i wapnia. Należy jednak pamiętać, że może zdominować smak herbaty. Słodki smak możesz też osiągnąć, dodając do herbaty syrop klonowy. Można go podgrzewać bez utraty właściwości odżywczych. Zanim jednak doda się go do napoju, warto pamiętać, że ma bardzo intensywny smak. Do herbaty możesz dodać też łyżeczkę zmielonej kolendry, dzięki której herbata wpłynie łagodząco na przewód pokarmowy.

Tekst: Agnieszka Cygan

Przy pisaniu artykułów korzystałam z następujących publikacji:

– Joga ziół. Ziołolecznictwo ajurwedyjskie. David Frawley, Vasant Lad.

– Ajurwedyjska książka kucharska. Jak zdrowo żyć i dobrze się odżywiać. Amadea Morningstar, Urmila Desai.

Książki ukazały się w serii a-ajurweda.pl nakładem wydawnictwa A-ti information services.

a-ajurweda.pl „Wszystko o ajurwedzie” to serwis informacyjny, wydawnictwo, katalog firm i sklep internetowy, który powstał z myślą o wszystkich tych, którzy zainteresowani są zachowaniem zdrowia, energii i witalności przez długie lata.

Imbir – na zdrowie!, 5.0 out of 5 based on 1 rating