01.04
2020

Jadalne części roślin, o których nie wiedzieliście


Rutynowo obieramy owoce ze skórki i wyrzucamy pestki często bez świadomości, że pozbywamy się jadalnych i bogatych w substancje odżywcze części roślin. Dzisiaj przedstawiamy Wam jadalne części roślin, o których prawdopodobnie nie mieliście pojęcia!

Skórki arbuza

Surowe skórki arbuza faktycznie nie zachęcają do chrupania, ale za to świetnie nadają się, żeby zrobić z nich… dżem! Do wykonania arbuzowej konfitury wystarczy skórka z arbuza i cukier – możesz skorzystać z tego przepisu. W niektórych recepturach ciekawym dodatkiem jest sok z cytryny i otarta z niej skórka.

Na miłośników bardziej wytrawnych przetworów czekają pikle z arbuzowych skórek. Dodatek cynamonu, imbiru i goździków doda im korzennego sznytu, a ocet zakonserwuje skórki na długie miesiące. Smacznego!

Skórka kiwi

Nie tylko jabłka i gruszki można zajadać ze skórką. Do owoców z jadalną skórką zaliczają się też pochodzące z Chin owoce kiwi o włochatej, nieco zamszowej skórce. Co ciekawe, w skórce kiwi można znaleźć więcej witaminy C i błonnika. Pamiętajcie, żeby przed spożyciem kiwi ze skórką porządnie je wyszorować, a jeśli nie odpowiada mam konsystencja skórki, to cały owoc możecie wrzucić do ulubionego smoothie. Ostrze miksera sprawi, że skórka w napoju będzie zupełnie niewyczuwalna.

Liście rzodkiewki

Liście rzodkiewki warto oderwać od razu po przyniesieniu zakupów do domu (rzodkiewki dłużej będą świeże), ale nie musicie ich wcale wyrzucać! Sposobów na wykorzystanie aromatycznych i wyrazistych w smaku liści rzodkiewki jest przynajmniej kilka, a najpopularniejszy to pesto. Wystarczy utrzeć umyte listki z oliwą, czosnkiem i ulubionymi pestkami (świetnie sprawdza się słonecznik lub pestki dyni) i dodać do ugotowanego makaronu. Taki obiad to nie tylko moc smaku i witamin, oszczędność czasu (wszystko jest gotowe w kwadrans), ale i pełne wykorzystanie ogrodowych darów! W końcu po co wyrzucać, skoro można zjeść?

Liście kalafiora

Kalafiora cenimy przede wszystkim za białe, delikatne różyczki, które świetnie sprawdzają się w tradycyjnej jarzynowej zupie, posypane bułką tartą jako dodatek do letniego obiadu czy jako wegetariańskie, kalafiorowe kotleciki. Liście, przeważnie, lądują w koszu. Jeśli jednak trafimy na egzemplarz z jędrnymi, zdrowymi liśćmi, warto je wykorzystać. Kalafiorowe liście świetnie nadadzą się jako dodatek do azjatyckich dań tupu stir-fry, polubią się też z sosem sojowym, sezamem i tofu – przepisem na grillowane liście kalafiora podzieliła się z nami Marta Dymek, autorka kultowej “Jadłonomii”. Świetne pomysły na wykorzystanie liści kalafiora zebrała też Kasia Wągrowska z bloga Ograniczam się – zerknijcie koniecznie!

Kuchenny recykling – kalafior

Szypułki truskawek

Często wyrzucana, choć jadalna i niezwykle wartościowa część powszechnie uwielbianych truskawek – szypułka. Szypułki truskawek świetnie się sprawdzą jako dodatek do letnich sałatek i koktajli owocowych, ale śmiało możecie zajadać truskawki w całości, jeśli tylko obecność szypułki Wam nie przeszkadza. W szypułkach znajdziecie przede wszystkim moc witaminy C i żelaza, a także błonnika, który wesprze pracę jelit. Samo zdrowie!

Natka marchewki

Niedoceniana konkurentka popularnej natki pietruszki. Jeśli zdarzy nam się kupić pęczek młodej marchwi wraz z natką, możecie z niej zrobić smakowity pożytek. Natka marchewki przewyższa wartościami odżywczymi korzeń, więc tym bardziej jest warta uwagi i zastosowania w kuchni. A jak można ją wykorzystać? Podobnie jak z liści rzodkiewki zrobimy z niej pyszne pesto, dodamy do sałatki, zupy czy zielonego koktajlu pełnego witamin.

Łodygi brokuła

Kosz na śmieci nie jest odpowiednim miejscem również dla łodyg brokuła. Jeśli jest młoda i niezbyt łykowata, można ją jeść “na surowo” w towarzystwie hummusu, dipów i sosów, w zupach (zwłaszcza w zupie-kremie z brokuła lub jarzynowej), omletach i zapiekankach, a także jako dodatek do dan typu stir-fry.

Pestka awokado

Prawdopodobnie największe zaskoczenie tego zestawienia. Duża i twarda pestka awokado z pewnością niewielu kojarzy się ze smaczną przekąską. Błąd! Wysuszona i zmielona pestka awokado ma właściwości przeciwzapalne i przeciwmiażdżycowe, obniża poziom cukru we krwi i może wesprzeć obniżenie ciśnienia tętniczego. Proszek można dodawać właściwie do każdego posiłku – do zup i sosów, jogurtów czy smoothie.

Jedzenie, które leczy – cz. 2 Awokado

Które z naszych propozycji Was zaskoczyły? A może sami macie pomysły na zastosowanie części roślin często uważanych za niejadalne?


Absolwentka biologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i doktorantka w dziedzinie nauk społecznych. Na co dzień prowadzi warsztaty i szkolenia o tematyce ekologicznej. Współzałożycielka Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste i autorka bloga http://ekologika.edu.pl. Kocha górskie wędrówki.