29.09
2016

Jedzenie, które leczy cz. 41 Śliwka


Obok jabłek i gruszek to jeden z owocowych hitów jesieni. Zarówno w świeżej, jak i suszonej postaci, zawiera całe bogactwo minerałów i witamin. Śliwka! Sama słodycz.

 

plums-1649316_960_720

 

Na całym świecie jest ponad 5 tysięcy odmian śliwek. W Polsce najbardziej popularna jest chyba fioletowa węgierka. Ale swych zagorzałych fanów ma i zielona renkloda, mirabelki czy słodkie żółte śliwki. Powidła, dżemy i kompoty – kto nie kocha tych przetworów? No i te pyszne knedle…

 

Wykorzystajmy sezon świeżych śliwek

Warto jednak zajadać je nie tylko przetworzone. Świeże śliwki zawierają witaminy A, B6, C, E, K, a także wapń, potas, żelazo, fosfor, magnez i polifenole. Dzięki dużej zawartości antyoksydantów korzystnie wpływają na skórę, działają także ochronnie na organizm i zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów. Śliwki są jednymi z owoców, które zawierają najwięcej antyoksydantów. Hamują wchłanianie cholesterolu, a zawarty w nich potas pomaga regulować ciśnienie krwi. Z kolei magnez i witamina B6 ze śliwkowego źródła działają korzystnie na układ nerwowy.

Są także cennym źródłem naturalnego błonnika, dlatego są rekomendowane na problemy z zaparciami. Pobudzają perystaltykę jelit, przyspieszają tempo przemiany materii i są zalecane w profilaktyce nowotworu jelita grubego, który jest jednym z najczęściej występujących nowotworów. Wystarczy codzienne spożywanie 4 owoców, świeżych lub suszonych, żeby zadziałać prewencyjnie.

Świeże owoce zawierają więcej wody i mają niewiele kalorii. W 100 g jest około 45 kalorii, mają też niski indeks glikemiczny (35). Warto zatem wykorzystywać sezon i jeść zatem kilka owoców dziennie, zwłaszcza, że wśród mnogości odmian można (i warto!) jeść je zamiennie.

Nie chce nam się jeść samych świeżych owoców? Wykorzystujmy je do owsianki, koktajli, soków.

 

Cały rok zajadajmy się śliwkami suszonymi

W postaci suszonej śliwki serwują skoncentrowaną zawartość witamin i minerałów, a także naturalnie występujące cukry. W 100 g zawierają około 260 kalorii. Są zalecane w dietach odchudzających, ze względu na dużą zawartość błonnika, który daje uczucie sytości. Podobnie jak świeże owoce, suszone śliwki pobudzają metabolizm i pomagają oczyścić jelita z zalegających resztek pokarmowych.

Kupując je zwracajmy uwagę, by nie zawierały szkodliwych siarczanów, które często używane są do konserwowania suszonych owoców.

 

Uwaga! Śliwki w każdej postaci trzeba jeść z umiarem, zbyt duża ilość może skoczyć się biegunką.


Fizjoterapeutka, masażystka i instruktorka fitness, ciągle się szkoli i poszerza swoją wiedzę. Zachęca do aktywnego spędzania wolnego czasu i zdrowego odżywiania. W wolnych chwilach tworzy swoje kosmetyki, biega, czyta i przygotowuje wegańskie posiłki. Wszystko opisuje na blogu http://ekocentryczka.blogspot.com