05.10
2016

Jedzenie, które leczy cz. 42 Topinambur


Słonecznik bulwiasty, bardziej znany jako topinambur, jest rośliną, która przewędrowała do nas z Ameryki Północnej. Jest mało wymagający i bardzo prosty w uprawie, zatem zadomowił się u nas bez trudu.

To roślina, którą można jeść w całości, można wykorzystać korzeń, a także część nadziemną. Najpopularniejszy i najbardziej odżywczy jest korzeń, czyli bulwa topinambura. Kwiaty rośliny można wstawić do wazonu, wyglądem przypominają małe słoneczniki.

 

6203504894_26f580a242_b

 

Bulwy topinambura – co z nimi zrobić?

Mają pofałdowany kształt i przypominają małe ziemniaki. Mają biały lub różowy odcień. Smak rośliny jest oryginalny i wyraźny – to kombinacja ziemniaków z nutą orzechową. Można się w niej rozmiłować lub wręcz przeciwnie. Każdy musi to sprawdzić sam. Z uwagi na walory zdrowotne warto jednak znaleźć dla niego miejsce w codziennej diecie.

Przygotowanie topinambura do wyzwań nie należy: najlepiej gotować go na parze, by zachował najwięcej wartości. Można go też upiec z dodatkiem innych jesiennych warzyw. Nie wymaga tak długiej obróbki termicznej jak ziemniak, zatem uważajmy, by go nie rozgotować.  Czy rozsmakujemy się w nim w wydaniu solo, czy będziemy faszerować, czy też podawać w postaci frytek? – warto testować i znaleźć najlepszą opcję.

Dobra wiadomość dla leniwców: topinambura nie musimy obierać. Najlepiej po prostu wyszorować go szczoteczką i zjadać korzystając z mocy wartości zgromadzonych pod skórką.

 

6269296681_30640838e4_b

 

Dlaczego warto jeść topinambur?

To warzywo bardzo bogate w składniki odżywcze, posiadające także działanie detoksykujące. Topinambur jest zalecany diabetykom, a także osobom, które mają problemy z zaparciami, wątrobą i zapaleniem dróg moczowych.

Niepozorne bulwy topinambura zawierają magnez i witaminy z grupy B, które odgrywają dużą rolę w pracy układu nerwowego. Podnoszą koncentrację, wspomagają pamięć i łagodzą szkodliwe skutki stresu. Najwięcej witamin zawiera sok z topinambura, warto zatem pokusić się o jego wyciskanie. Płyn ten polecany jest szczególnie przy leczeniu chorób układu pokarmowego, jelit a także wielu zmian skórnych, takich jak łuszczyca, egzema, trudno gojące się rany czy stany zapalne.

 

Zapoznać się bliżej z topinamburem? Żadne wyzwanie!

Topinambur można bez problemu posadzić w przydomowym ogródku. Uwzględnijmy jednak, że szybko się rozgości i rozrośnie. Ba, może się nawet zacząć panoszyć. Łatwo więc go uprawiać, znacznie trudniej pozbyć. Nawet najmniejsze cząstki bulwy pozostawione w ziemi mogą zamienić się w roślinę. Z czasem osiąga bardzo duże rozmiary, nawet 3-4 metrów. Dodajmy jeszcze, że to roślina bardzo odporna na duże mrozy.

Jesień to czas kiedy zaczyna sezon na topinambur się zaczyna, roślina będzie zatem dostępna jak inne warzywa bulwiaste – przez całą zimę. Przystępna cena i dostępność na bazarkach u lokalnych sprzedawców to argument, by spróbować się z nim poznać bliżej już teraz, gdy niebo zasnuwa się chmurami i trzeba nam wartościowych posiłków.


Fizjoterapeutka, masażystka i instruktorka fitness, ciągle się szkoli i poszerza swoją wiedzę. Zachęca do aktywnego spędzania wolnego czasu i zdrowego odżywiania. W wolnych chwilach tworzy swoje kosmetyki, biega, czyta i przygotowuje wegańskie posiłki. Wszystko opisuje na blogu http://ekocentryczka.blogspot.com