27.10
2016

Jedzenie, które leczy cz. 45 Pigwa


Jej owoce, kształtem przypominające niewielkie jabłka, są niesłychanie aromatyczne. a sok idealnie nadaje się do rozgrzewającej jesiennej herbatki. Pigwa. Surowa, jest w smaku cierpka, bardzo kwaśna i twarda, dlatego rzadko kto się odważa na takie jej spożycie. Pigwa świetnie sprawdza się jednak w przetworach. I dlatego nie omijajmy jej jesienią.

 

quince-1017511_960_720

 

Dlaczego warto poznać bliżej pigwę?

Bo to cenne źródło witamin i minerałów. W jej owocach znajdziemy magnez, wapń, fosfor, miedź, żelazo i siarkę, witaminy A, C a także sporo witamin z grupy B. Poza naturalnie występującymi cukrami, w pigwie znajdują się flawonoidy, garbniki, antocyjany, karotenoidy. Ma ona najwyższą zawartość pektyn spośród wszystkich owoców! Przypomnijmy, że to one wiążą one metale ciężkie i pomagają usunąć je z organizmu.

 

Pigwa idealna na jesień

Ze względu na dużą zawartość witaminy C, pigwa podnosi odporność i działa przeciwzapalnie. Oczyszcza przewód pokarmowy, obniża poziom cukru we krwi, reguluje poziom cholesterolu i wspomaga regenerację wątroby. Zaleca się ją w czasie przeziębień i grypy.

 

Jak korzystać z mocy pigwy?

Podczas obróbki termicznej owoce tracą część swoich właściwości, ale mimo wszystko można skorzystać z ich dobroczynnego działania. Dobrym sposobem jest też wyciskanie soku ze świeżych owoców i mrożenie go w niewielkich porcjach. Dzięki temu w okresie przeziębień można rozmrozić sok i zmieszać go np. ze świeżym sokiem jabłkowym, żeby poprawić jego cierpki smak. Sok można dodawać też do przestudzonych napojów.

Owoce pigwy dojrzewają w październiku, a po pierwszych przymrozkach tracą nieco goryczki i mają delikatniejszy smak. Świeży sok z owoców można przechowywać w lodówce –  bez konserwowania możemy ją spożywać około 3 tygodnie. Przygotowywany w większych ilościach zapas, wymaga pasteryzacji.

Z racji, że pyszna, popularna jest nalewka pigwowa na bazie owoców, cukru i spirytusu. Warto jednak wzbogacić ją ziołami lub posłodzić miodem.

Oprócz soku warto przygotować też konfiturę z pigwy, idealną do herbaty, deserów, ciast. Wykonać ją łatwo: starczy 1 kg owoców pigwy, około 0,5 kg ksylitolu lub innego słodzika i około 400 ml wody. Owoce kroimy, zasypujemy słodzikiem, dolewamy wodę i gotujemy na małym ogniu do momentu, kiedy uzyskamy gładką konsystencję.

Owoce pigwy bardzo dobrze komponują się z jabłkami i gruszkami. Można łączyć je z tymi owocami w sokach czy musach. Wtedy ich smak zostanie złagodzony i przy okazji dostarczymy sobie wartościowych składników mineralnych. W okresie jesienno-zimowym, zdrowa zbilansowana dieta oparta na sezonowych owocach i warzywach to zdecydowanie najlepsze co możemy zrobić dla swojej odporności.


Fizjoterapeutka, masażystka i instruktorka fitness, ciągle się szkoli i poszerza swoją wiedzę. Zachęca do aktywnego spędzania wolnego czasu i zdrowego odżywiania. W wolnych chwilach tworzy swoje kosmetyki, biega, czyta i przygotowuje wegańskie posiłki. Wszystko opisuje na blogu http://ekocentryczka.blogspot.com