30.11
2016

Zakwas z buraków wg pięciu przemian – najwyższy czas!


Święta zbliżają się wielkimi krokami, a więc najwyższy czas, aby go nastawić. Zakwas z buraków! Tak, jest konieczny dla dobrego świątecznego barszczu, nie kupujmy sklepowego. Bo własny zakwas z buraków będzie cudowny i do wypicia na co dzień. Bez okazji święta!

Oprócz tego że tak pyszny, jest również bezcennym napojem zdrowotnym i naturalnym probiotykiem! Wspaniale wzmacnia krew i odporność, znany jest też jako naturalny napój energetyczny.

Kiszonki – nie do ominięcia w zimne dni

Późna jesień i zima to idealna porą roku, by zajadać kiszonki. Odbudowują one florę bakteryjną przewodu pokarmowego i w te chłodne dni to one właśnie są cennym źródłem wartości zawartych w regionalnych warzywach. Dlatego coraz częściej zwraca się uwagę na zalety spożywania kiszonek. I to codziennie! Nawet najmłodsze dzieci w sposób naturalny przepadają za kiszonkami jeśli tylko dostaną od rodziców szansę, by się w nich rozsmakować.
Spożywajmy zatem kiszonki sami i częstujmy nimi swe dzieci, by zafundować im porcję produktów wspomagających trawienie i wchłanianie produktów przemiany materii, regulujących metabolizm i ułatwiających trawienie białek, tłuszczów i węglowodanów. Dodajmy do tego zwiększanie przyswajalności żelaza, a w efekcie dodawanie nam siły, energii i witalności.
beetroot-687251_640
Zakwas z buraka ma wielką moc
Głęboko purpurowy kiszony sok z buraka ma niezwykle cenne właściwości dla krwi. Potrafi wyleczyć anemię i przyśpieszyć odbudowę czerwonych krwinek. Dlatego jest rewelacyjny w profilaktyce i leczeniu niedokrwistości. Buraki są genialnym antyoksydantem i mają świetne działanie w profilaktyce nowotworów. Oprócz tego zakwas wzmacnia cały organizm regulując perystaltykę jelit.
Obowiązkowo pijemy zakwas po leczeniu antybiotykami! Pamiętajmy, że jest on też bardzo pomocny przy zaparciach. Sprzyja też usuwaniu chorobotwórczych toksyn z organizmu, przez co oczyszcza i odkwasza. Picie zakwasu polecam przy przeziębieniach oraz ogólnym osłabieniu. Buraki zawierają bardzo dużo kwasu foliowego, więc zakwas będzie jego cennym źródłem dla kobiet w okresie ciąży. Ponadto buraki obniżają poziom złego cholesterolu i zwiększają odporność. Zakwas spowalnia procesy gnilne w jelitach oraz pomaga w wydalaniu kwasu moczowego z organizmu, przez co wspiera nerki.
32
Jak używać zakwasu buraczanego?
Ja preferuję picie zakwasu buraczanego samego bądź ze świeżo wyciśniętym sokiem z jabłek. Wówczas używamy zakwasu bez dodatku czosnku. Każdy miłośnik barszczu domowy sok z kiszonych buraków, powinien dodawać go do zupy już na końcu i nie gotować dłużej – pod wpływem zbyt wysokiej temperatury zakwas straci część swoich niezwykłych właściwości.
Jak wykonać zakwas buraczany?
Składniki:
  • 1 kilogram buraków, 1/2 kg marchwi, 1/2 kg selera, 1/2 kg pietruszki, 1/2kg kiszonej kapusty
  • jałowiec
  • rozmaryn
  • kolendra,
  • ziele angielskie,
  • 4 ząbki czosnku,
  • liście laurowe,
  • 1 łyżka soli himalajskiej,
  • 5 litrów przegotowanej i ostudzonej wody.

beet-juice

Wykonanie:

  1. Buraki, marchew, pietruszkę i selera myjemy, cienko obieramy ze skórki i kroimy w jak najcieńsze plastry.
  2. Układamy je w kamionce na zmianę z przyprawami, kapusta kiszoną i czosnkiem.
  3. Całość zalewamy wodą wymieszaną z solą tak, aby wszystkie warzywa były dokładnie przykryte.
  4. Jeśli coś wypływa na powierzchnię, dociskamy to warzywo, by nie pokryło się pleśnią.
  5. Wierzch kamionki zasłaniamy gęstą, muślinową tkaniną i szczelnie zawiązujemy sznurkiem lub gumką.
  6. Odstawiamy kamionkę w ciepłe miejsce na ok. 3 dni. Czas kiszenia zależy od temperatury (im jest cieplej, tym szybciej).
  7. Ukiszony zakwas zlewamy do słoików i przechowujemy w lodówce jeszcze parę dni,by spowolnić proces fermentacji.
  8. To co pozostało z kwaszenia można jeszcze raz zalać ciepłą wodą z solą i uzyskamy tak kolejną porcję zakwasu.

Absolutnie nie polecam dodawania do zakwasu chleba.

Podoba Wam się mój pomysł na zakwas? Na moim blogu: KLIK! znajdziecie jeszcze mnóstwo innych pomysłów na to, jak w naturalny sposób odtruć swój organizm.

Przez kilka lat łączyła naukę i pracę zawodową ze zdrowym trybem życia, na który składa się u niej odżywianie, intensywny sport i podróże. Udało jej się to zrobić dzięki ogromnej witalności, jaką daje dbanie o swój organizm. Na swym blogu pokazuje, jak jak pielęgnować energię i radość z życia. Znajdziecie ją tutaj: http://zielonydetox.superoczyszczanie.pl