10.07
2012

Eko-ubrania na aktywny urlop


Jeśli Twój idealny urlop to górska wędrówka, wspinaczka skałkowa, czy wyprawa rowerowa, podpowiadamy, które marki produkujące odzież i obuwie do aktywnej turystyki są najbardziej eko.

Patagonia

Ta amerykańska marka zdecydowanie jest w czołówce „zielonych” firm odzieżowych. A wszystko dzięki osobie jej założyciela. Yvon Chouinard, Kanadyjczyk, który w 1946 roku wyemigrował z rodzicami do Kalifornii, to przede wszystkim wielbiciel aktywnego wypoczynku na łonie natury – jest wspinaczem skałkowym, surferem, kajakarzem… Mówi, że stał się biznesmenem tylko dlatego, by chronić to, co kocha. Ubrania i sprzęt Patagonii służą do korzystania z uroków przyrody. Ich produkcja ma więc tej przyrodzie jak najmniej szkodzić. Szycie z ekologicznej bawełny czy materiału polarowego z przetworzonych butelek PET to standard. Marka idzie dużo dalej. Co roku 1% ze sprzedaży firma przekazuje małym organizacjom pozarządowym zajmującym się ochroną środowiska. Common Threads Initiative to pomysł na współpracę marki z jej klientami. Zachęca ich do kupowania tylko tego, co niezbędne, reperuje popsute rzeczy, przekazuje swe niesprzedane ubrania na rzecz ofiar kataklizmów, przyjmie zużyte ciuchy i przerabia je na tkaniny do kolejnych kolekcji. Our Common Waters to najnowasza kampania Patagonii na rzecz oszczędzania wody i ochrony rzek. Nie tylko klienci, ale również i pracownicy są zachęcani do pro- ekologicznych działań. Mogą na przykład wziąć miesięczny płatny urlop, w czasie którego pracują jako wolontariusze dla wybranej organizacji środowiskowej. Siedziba firmy „napędzana” jest przez własne panele solarowe. A cały łańcuch dostaw jest przejrzysty i na stronie internetowej można znaleźć informacje o każdej z fabryk szyjących dla Patagonii.

Timberland

Amerykańska marka Timberland znana jest przede wszystkim z outdoorowego obuwia. Jej najbardziej ekologiczna linia produktów to Earthkeepers®. Do produkcji wykorzystuje się różnego rodzaju materiały z recyklingu. Guma ze starych opon używana jest w podeszwach butów. Plastikowe butelki przerabiane są na polary, sznurowadła i ocieplenie. Buty Timberland nie są odpowiednie dla wegan, gdyż w wielu modelach używa się naturalną skórę. Jednak firma podjęła decyzję, by kupować ją wyłącznie od garbiarni spełniających wysokie standardy środowiskowe, potwierdzone niezależnymi audytami.Timberland tworzy też swe własne eko-tkaniny, jak na przykład płótno Bionic® utkane z nici z butelek PET i organicznej bawełny. Linia Earthkeepers® staje się coraz bardziej popularna wśród klientów i obecnie stanowi jedną trzecią całkowitej sprzedaży marki.

Klättermusen

To szwedzka firma produkująca odzież, plecaki i inne dodatki niezbędne aktywnym turystom. Wprowadziła własny system oznaczeń swoich produktów: ECO-index. Każdy produkt, jak również całe kolekcje, jest oceniany według dziesięciu kryteriów m.in. długość jego użytkowania, sposób impregnacji, biodegradowalność, możliwość jego recyklingu itp. Wynik podawany jest w procentach – im wyższy, tym bardziej produkt jest zbliżony do eko- ideału. Klient może więc podjąć świadomą „ekologiczną” decyzję na temat zakupu. W ciągu pierwszych czterech lat od wprowadzenia ECO-indexu średnia ocena wszystkich produktów marki wzrosła z 23.7% do 61.2%. Ponadto Klättermusen przeznacza 1% swego obrotu na projekty środowiskowe, wybierane przez sympatyków marki poprzez głosowanie na jej stronie internetowej. Firma prowadzi też akcję rECOver, czyli przyjmuje od klientów zużyte ubrania w zamian za bony do wykorzystania w sklepie. Ciuchy te są potem naprawiane i przekazywane organizacjom charytatywnym lub przerabiane na tkaniny, z których szyte są nowe kolekcje.

Páramo

Ta brytyjska marka powstała wokół nowoczesnej tkaniny Nikwax Analogy®, która imituje sposób działania zwierzęcego futra. Odprowadza wilgoć na zewnątrz ubrania i nie przepuszcza jej do środka. Założyciel firmy, Nick Brown, wpadł na pomysł nowego materiału obserwując zwierzęta w czasie swych górskich wędrówek trzydzieści lat temu. Dziś marka chlubi się swymi osiągnięciami nie tylko w dziedzienie produkcji outdoorowych ubrań, ale również w swej społecznej odpowiedzialności. Marka szyje większość swych produktów w Kolumbii w warsztacie założonym przez zakonnice pomagające kobietom i dziewczętom odejść od prostytycji. Dzięki współpracy z Páramo warsztat przekształcił się w nowoczesną fabrykę zatrudniającą 150 osób, zapewniającą szkolenia, przedszkole, angażującą się w rozwiązywane innych lokalnych problemów. Taki model współpracy marka stara się teraz wdrożyć również w Wietnamie i na Tajwanie.

Joanna Lompart-Chlaściak – obserwuje trendy w ekologicznej i etycznej modzie i prowadzi blog ZielonaNitka.wordpress.com. W 2011 postanowiła przekształcić swe zainteresowania w sklep z ubraniami oraz dodatkami eko i fair trade: ZielonaNitka.pl.

Eko-ubrania na aktywny urlop, 4.0 out of 5 based on 1 rating