26.04
2019

Zielona drogeria sieciowa, czy to możliwe?


Ekologia oraz szeroka oferta lokalnych i naturalnych produktów to na Słowacji nie tylko domena małych, lokalnych sklepików specjalizujących się w ekologicznych czy zero waste’owych produktach. Słowacki oddział niemieckiej sieci drogerii dm pokazuje, że można być wielką sieciową drogerią i wyznaczać ekologiczne trendy.

Marka dm działa na Słowacji od 1995 r. Od roku 2011 na poważnie zaczęła się zajmować tematem odpowiedzialności społecznej i skupiła się na trzech obszarach: edukacja, środowisko i zdrowie oraz styl życia. Dzisiaj to ekologiczna i innowacyjna firma, która ma swój udział w edukacji społeczeństwa.

Słowacki oddział dm jest świadomy, że jeśli firma robi coś pro-forma to tylko udaje, że robi coś ekologicznego, ale wówczas cała filozofia i funkcjonowanie firmy nie są ekologiczne, to tylko pozory. Dlatego na Słowacji cała firma naprawdę żyje ekologią i myśli o środowisku.

Liczą się czyny

Zmiana myślenia ludzi zawsze jest wyzwaniem, dlatego dm Słowacja postanowiło zacząć zmiany od siebie. Wszyscy pracownicy, bez względu na to czy pracują w biurze, w sklepie z klientami, czy w magazynach, regularnie biorą udział w szkoleniach, warsztatach i konferencjach związanych z ekologią i działaniami zmierzającymi do redukcji odpadów.

W samej słowackiej centrali wprowadzono elektroniczny obieg dokumentów, niezbędne dokumenty drukuje się na papierze pochodzącym z recyklingu. Kosze zamieniono na pojemniki do separowania odpadów, pojawił się także kompostownik. Pracownicy obiady noszą z domu we własnych pojemnikach.

Ponadto od kilku lat sieć coraz bardziej nastawia się na lokalnych producentów, dzięki czemu ma realny wpływ na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Dodatkowo do swoich sklepów i magazynów stara się kupować tzw. zieloną energię. Ponadto, w każdym sklepie można spotkać pojemniki do zbioru nakrętek, baterii czy kartonów. To małe zmiany, które jednak przy 140 sklepach mogą zrobić różnicę.

Przynieś szczoteczkę

Od niedawna w wybranych sklepach sieci dm można oddać zużyte plastikowe szczoteczki do zębów, które następnie zostaną posortowane i poddane recyklingowi. Z rozdrobnionych szczoteczek powstaną plastikowe kosze do sortowania odpadów, które trafią do szkół. W ten sposób firma przykłada „rękę” do edukacji przyszłych pokoleń.

Napełnij sam

Najnowszym zielonym pomysłem, który na razie został wprowadzony w większych miastach, są stacje do samodzielnego napełniania płynnych detergentów

źródło: materiały prasowe dm Slovensko

W stacjach tych znajdują się dwa rodzaje płynów do mycia naczyń i płynów do prania ubrań. Są to środki marki Planet Pure, które są ekologiczne, wegańskie, posiadają certyfikat BIO i nie są testowane na zwierzętach.

Płyny można nalać do uprzednio zakupionych butelek, które są wykonane z plastiku pochodzącego w 100% z recyklingu lub bioplastiku. Następnie można te butelki używać wielokrotnie. Według szacunków dm dzięki temu można zmniejszyć ilość plastiku w gospodarstwie domowym nawet o 60%.

Działam świadomie!

To nazwa ogólnosłowackiej kampanii, którą zapoczątkowała sieć drogerii dm. Kampania związana jest ze zrównoważonym rozwojem a jej celem jest przedstawić klientom alternatywne produkty zarówno w zakresie żywności bio, ekodrogerii, certyfikowanych kosmetyków naturalnych, jak i lokalnych produktów.

Zgodnie z promowanym hasłem „Kupując lokalne produkty, masz udział w realizacji czyjegoś marzenia” w słowackim dm bez problemu można kupić produkty nawet małych producentów. Wśród lokalnych produktów znajdują się zarówno suplementy diety, kosmetyki naturalne, środki do higieny ustnej oraz produkty zero waste jak np. waciki do demakijażu wielokrotnego użytku, metalowe słomki czy szampon w kostce.

Słowacki oddział sieci drogerii dm udowadnia, że każdy z nas ma udział w losie planety i także wielkiej drogeryjnej korporacji nie jest wszystko jedno, póki biznes się kręci. Firma odpowiada na wymagania konsumentów, którzy coraz częściej sięgają po kosmetyki naturalne i potwierdza, że prawdziwa siła tkwi w nas – klientach, bo każda nasza decyzja zakupowa jest w stanie wpłynąć na trendy na rynku.

11 kroków do łazienki zero waste


Słowacystka z wykształcenia i zamiłowania. Na co dzień tłumaczka języka słowackiego a w wolnych chwilach autorka bloga slowacystka.blogspot.com.