06.05
2015

Grafika na opakowaniach kosmetyków – uwaga, zmiany!


Ostatnio sporo miejsca poświęciliśmy kwestii składu kosmetyków i temu, czego się wystrzegać, by nie szkodzić organizmowi. Dziś rozwiążemy parę tajemnic na temat tego, jak interpretować znaki graficzne znajdujące się na opakowaniach. Czy wiecie o tym, że niektóre z informacji na opakowaniach są już zupełnie zbędne? Sprawdźcie więc na które warto zwracać uwagę.

Jeżeli poznamy i zrozumiemy znaczenie symboli graficznych z opakowań kosmetyków, będziemy w stanie kupować je naprawdę świadomie. Warto zwrócić uwagę na te oznaczenia, które nie są dla nas oczywiste. Czy wiecie, że od pewnego czasu producenci w Unii Europejskiej zobowiązani są zgromadzenia dokumentacji potwierdzającej rzetelność i wiarygodność haseł reklamowych? Nie zatem mogą gwarantować np., że kosmetyk jest „nawilżający”, jeśli nie dysponują wynikami badań potwierdzającymi ten fakt. Nie wszystkie jednak kosmetyki są sprzedawane w Unii, zatem warto znać oznaczenia. Oto najczęściej występujące na opakowaniach symbole graficzne, z wyszczególnieniem tego, które z nich zbędne, a które bardzo istotne.

 

indeksSymbol PAO (Period After Opening): jest to jeden z symboli obowiązkowych; otwarty słoiczek z cyfrą informuje o okresie trwałości i przydatności produktu do bezpiecznego używania po otwarciu. Na kosmetykach o trwałości przekraczającej 30 miesięcy producent nie ma obowiązku zamieszczania daty ważności, jednak musi umieścić znak PAO. Warto zaznaczyć także, że jeżeli na produkcie jest podana określona bezpośrednio data ważności – znaczek PAO przestaje być potrzebny. Klient musi mieć jednak jasną wiadomość do kiedy może używać danego produktu.

 

 

indeks 2Ręka na książce: symbol ten informuje, że na ulotce dołączonej do produktu kosmetycznego zawarte zostały przez producenta ważne informacje. Dotyczą one najczęściej składu kosmetyku, sposobu użycia oraz zawierają ostrzeżenia związane z jego stosowaniem. Umieszczenie tego symbolu jest obowiązkowe w przypadku braku obowiązkowych ważnych informacji na opakowaniu.

 

 

indeks 3Ten symbol ten informuje, że opis składu kosmetyku znajduje się pod etykietą, którą należy odkleić.

 

 

 

 

indeks 4Znak „e” umieszcza się na towarach paczkowanych obok zawartości nominalnej produktu [g] lub [ml]. Informuje, że producent podczas paczkowania korzystał ze standardowego systemu kontroli wagi lub objętości. Umieszcza się go na wszystkich towarach paczkowanych, nie tylko kosmetykach. Nie jest symbolem obowiązkowym.

 

 

 

indeks 5Symbol „odwrócony epsilon”: odnosi się do produktów aerozolowych; oznacza butelkę o określonej pojemności. To również symbol nieobowiązkowy.

 

 

 

indeks 6Ten znak również pojawia się tylko na opakowaniach produktów aerozolowych. Jest to symbol obowiązkowy. Liczba w ramce informuje o całkowitej pojemności pojemnika podanej w mililitrach.

 

 

indeks 7Produkt łatwopalny: symbol ten umieszczony jest na opakowaniach aerozoli. Informuje, iż produkt jest pod ciśnieniem, więc należy go chronić przed słońcem, nie przekłuwać oraz nie spalać (także po zużyciu). Nie wolno go też rozpylać nad otwartym płomieniem lub żarzącym się materiałem. Produkt skrajnie łatwopalny oznaczona się dodatkowo znakiem „F+”.

 

indeks 8Nie zawiera freonów: oznacza, że jest to produkt bezpieczny dla warstwy ozonowej, wolny od freonów. Symbol ten czasami widnieje na wyrobach aerozolowych, jest on nieobowiązkowy, a nawet zbędny, ponieważ panuje całkowity zakaz stosowania freonów.

 

indeks 9Nie testowane na zwierzętach: symbol ten oznaczał, że produkt jak również jego składniki nie były testowane na zwierzętach. Często był zastępowany literami BWC – Beauty Without Cruelty (piękno bez okrucieństwa) lub napisem  – Not tested on Animals (Nie testowano na zwierzętach). Co jednak, jeżeli Wasz kosmetyk nie posiada tego symbolu? Czy oznacza to, że jest nieprzyjazny zwierzętom? Bynajmniej! W lipcu 2013 roku zaszła zmiana w prawie unijnym. Polega ona na tym, że żaden producent nie ma prawa testować swych kosmetyków na zwierzętach. W związku z tym umieszczanie tego akurat znaku na kosmetyku jest zupełnie zbędną oczywistością. Dotyczy to oczywiście kosmetyków wyprodukowanych i sprzedawanych w Unii Europejskiej. Jeśli na własną rękę kupujecie kosmetyki spoza Unii, i nie mają one żadnego oznaczenia – nie możecie mieć pewności, czy były one testowane na zwierzętach czy nie.

 

logo zp z rkaSymbol „Zielony Punkt” to zastrzeżony znak towarowy używany na opakowaniach towarów. Opłaty licencyjne wnoszone do Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A. wspierają budowę systemu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.

 

 

indeks 11Symbol „dbaj o czystość”: po zużyciu opakowanie z kosmetyku powinno trafić do odpowiedniego pojemnika na odpady, gdyż przeznaczone jest ono do odzysku i będzie ponownie wykorzystane.

 

 

indeks 12Symbol ten oznacza, że opakowanie przeznaczone jest do recyklingu. W środku trójkąta mogą wystąpić skróty PET, LDPE oraz HDPE – w zależności od tego, z czego wykonano opakowanie produktu. Również nie jest to obowiązkowy znaczek.

 

indeks 13Znak ten umieszczany jest dobrowolnie. Informuje z jakiego tworzywa zostało wykonane opakowanie. Skrót „Alu” oznacza, że opakowanie robione jest z aluminium.

 

 

indeks 14Symbol „UVA”: kosmetyk oznaczony tym znakiem graficznym spełnia wymogi Komisji Europejskiej w zakresie skuteczności ochrony przeciw szkodliwym wypływem promieniowania ultrafioletowego. Obecnie wszystkie kosmetyki przeciwsłoneczne muszą spełniać zalecenia w zakresie ochrony przed UVA, co oznacza, że symbol nie jest konieczny.

 

blekitny_aniol_znakBłękitny Anioł – znak ekologiczny wymyślony przez niemieckie Ministerstwo Środowiska. Jest najstarszym oznaczeniem ekologicznym tego typu na świecie. O przyznaniu tego ekoznaku decydują m.in. oszczędność w zużyciu energii, wpływ zastosowanych materiałów na środowisko i możliwość przetworzenia produktu.

 

symbole_kosmetyki-5Produkt ekologiczny “Eko-znak” mogą otrzymywać wyroby polskie i zagraniczne niepowodujące negatywnych skutków dla środowiska oraz spełniające ustalone kryteria dotyczące ochrony zdrowia, środowiska i ekonomicznego wykorzystania zasobów naturalnych w trakcie całego cyklu życia wyrobu. Znak ten przyznawany jest odpłatnie przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji i znajduje się na certyfikowanych kosmetykach naturalnych.

 

kosmetyki_symboleJeżeli produkt posiada ten symbol oznacza to, że żaden ze składników użytych do jego produkcji nie jest pochodzenia zwierzęcego. Symbol ten jest znakiem handlowym należącym do Towarzystwa Wegańskiego – organizacji działającej w Wielkiej Brytanii i promującej weganizm.

 

kosmetyki_symbole-8Ecolabel (zwany też Stokrotką lub Margerytką) – znak ekologiczny ustanowiony przez Komisję Europejską w 1992 roku, jest głównym europejskim wyróżnieniem przyznawanym wyrobom spełniającym wyższe normy środowiskowe. Aby otrzymać ten znak produkty lub usługi muszą spełniać ekologiczne normy podczas projektowania, produkcji, sprzedaży, użytkowania i utylizacji.

 

kosmetyki_symbolOd 2002 roku firma Ecocert zajmuje się kontrolowaniem jakości kosmetyków ekologicznych. Kupując produkt z tym znaczkiem zyskujemy pewność, że są one na pewno ekologiczne i zrobione z surowców naturalnych (m.in. nie testowane na zwierzętach, bez surowców modyfikowanych genetycznie, bez syntetycznych substancji zapachowych i barwiących, bez sztucznych tłuszczy, olejów, silikonów, parafiny i innych substancji uzyskiwanych przy destylacji ropy naftowej, bez emulgatorów PEG (Polyethylene glycol, glikol polietylenowy).  Ecocert wymaga, aby na każdym produkcie z tym certyfikatem podana była ilość składników pochodzenia naturalnego oraz ilość składników pochodzących z kontrolowanych upraw ekologicznych.

 

symV-223x272Symbol V przyznawany przez Fundację Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt – Viva! to szczególnie prestiżowy i wymagający certyfikat – oznacza że kosmetyki nie zawierają żadnych odzwierzęcych substancji. Kosmetyk, który zyskuje symbol V musi sprostać bardzo rygorystycznym kryteriom, a po roku ponownie się sprawdza, czy je spełnia. Jakie to kryteria? Najprościej rzecz ujmując, stuprocentowe wykorzystanie produktów roślinnych przy tworzeniu kosmetyku. Nie tylko zatem nie ma mowy o testach na zwierzętach, ale również o innych odzwierzęcych składnikach, takich jak stymulatory wzrostu, składniki pochodzące od organizmów genetycznie modyfikowanych i jakiekolwiek inne produkty, półprodukty, zanieczyszczenia i pochodne mięsa, drobiu czy owoców morza. Dlatego po produkty z symbolem V mogą z pełnym zaufaniem sięgać weganie i wegetarianie.

 

 

clochee_natural_oil_toner

 

Jednym z producentów kosmetyków, którego asortyment w pełni spełnia kryteria certyfikatu Viva!, jest Clochee, firma, z którą przygotowaliśmy edukacyjny cykl tekstów o bezpieczeństwie przy wybieraniu produktów pielęgnacyjnych.