11.02
2016

Jedzenie, które leczy cz. 12 Pietruszka


Jest tania, niepozorna i powszechnie dostępna. Nie wszystkich zachwyca swoim smakiem, ale warto się do niej przekonać, bo mało który pokarm potrafi tak zadbać o nasze zdrowie i wygląd.

parsley-246557_640

Skąd pochodzi?

Prawdopodobnie z regionu Morza Śródziemnego, ale dziko rosnącą i uprawną pietruszkę można znaleźć prawie na wszystkich kontynentach. Szacuje się, że liczy sobie około 2 tysięcy lat. W starożytności wieńcami z liśćmi pietruszki Grecy dekorowali zwycięzców igrzysk olimpijskich i bohaterów poległych w boju.

Należy do rodziny selerowatych, jadalny jest korzeń i natka.

Co w sobie kryje?

Nać pietruszki zawiera bardzo dużo prowitaminy A (dobrze działa na wzrok, zwłaszcza widzenie o zmierzchu) i mnóstwo witaminy C, silnego przeciwutleniacza wymiatającego wolne rodniki. Co bardzo korzystne, równocześnie z witaminą C ma dużo żelaza. Żelazo pozwala pokonać anemię. Inne zawarte w pietruszce składniki mineralne – wapń, potas i magnez – pozytywnie wpływają na krążenie krwi. Zawarty w niej chlorofil oczyszcza krew.

Jaki ma wpływ na organizm?

Pietruszka jest skarbnicą zdrowia i urody. Przede wszystkim działa antyseptycznie. Oczyszcza nerki i krew z toksyn, odtruwa wątrobę i odkaża cały organizm, dzięki czemu może on wydolnej działać. Działa przeciwzapalnie, zapobiega zmianom trądzikowym na twarzy i pojawianiu się wyprysków na plecach, tonizuje skórę.

Działa wiatropędnie, wzmaga wydalanie moczu (przez co organizm szybciej pozbywa się toksyn i szkodliwych substancji). Ułatwia trawienie i przyswajanie pokarmów.

Działa przeciwgorączkowo i napotnie. Wzmaga libido i doznania seksualne. Poprawia ukrwienie wszystkich tkanek. Wzmacnia i odkaża dziąsła. Pomaga pozbyć się zawrotów głowy i szumów w uszach. Łagodzi objawy choroby reumatycznej.

Pietruszka potrafi wywołać spóźnioną miesiączkę i wzmacnia krwawienie, pomaga też na bóle menstruacyjne, reguluje cykl. Odświeża oddech i maskuje nieprzyjemny zapach, np. po zjedzeniu czosnku. Wzmacnia zęby i kości.

Jakie wybierać?

Najważniejsze, by liście pietruszki nie były zwiędłe ani zażółcone, a korzeń biały i nienadgniły. Pietruszka dobrze znosi przechowywanie w lodówce i piwnicy, a natkę można zamrażać np. układając ją w pojemnikach na lód.

Jak jeść?

Najwięcej cennych składników ma surowa natka pietruszki. Warto dodawać ją do wszystkiego: zup, sosów, surówek i sałatek. Większość swoich właściwości zachowuje też w postaci suszonej i mrożonej, gotowana traci większość witaminy C.

Zwykle żaden obiad nie obejdzie się bez pietruszki, ale pozostaje ona w cieniu. Korzeń pietruszki jest składnikiem włoszczyzny, nadaje słodki smak zupom i bulionom.

Ale w kuchni pietruszka wcale nie musi grać drugich skrzypiec – już z samego jej korzenia i gruszki można przyrządzić wykwintną zupę-krem.

Natka pietruszki jest ważnym składnikiem pysznej marokańskiej sałatki tabouleh (przygotowywanej na bazie kaszy bulgur z pomidorami, ogórkiem i czerwoną papryką).

Pietruszka może się stać niezwykłą przekąską i daniem wieczoru nawet na przyjęciu: korzeń można np. upiec w piekarniku w miodzie z czosnkiem lub z ziołami prowansalskimi (i podać z sosem, np. jogurtowym lub aioli).

Ze świeżej natki pietruszki można zrobić wyśmienite pesto (w tym celu należy odciąć liście od łodyg i zmiksować z oliwą, czosnkiem, ziarnami słonecznika lub migdałami, sokiem i skórką z cytryny, solą, pieprzem i ewentualnie parmezanem). Takie pesto to pyszny sos do makaronu (czyli obiad w 10 minut), można je też zjadać po prostu na pełnoziarnistym chlebie.

Nać pietruszki doskonale komponuje się z większością warzyw i owoców, można więc śmiało dodawać ją do przeróżnych koktajli i smoothie.

Sok z pietruszki (zblenderowane liście pietruszki z cytryną, wodą i odrobiną cukru), wypity natychmiast po przygotowaniu, to eliksir zdrowia. Warto wypijać dziennie łącznie 200-300 g w dwóch dawkach.

Natkę pietruszki można rzuć zamiast gumy do zębów (wzmacnia zęby i dziąsła oraz odświeża oddech).