22.07
2018

Jak uniknąć odwodnienia? 3 sprawdzone sposoby na upały


Wakacje to czas wypoczynku i przyjemności. Chętnie odrywamy się od codziennych czynności aby spędzić czas na plaży, w górach albo po prostu na leżaku w ogrodzie lub na działce. Nawet dzieci, które w ciągu roku trudno oderwać od ekranu, teraz z entuzjazmem pluskają się w jeziorze i wspinają na drzewa. Przez cały rok czekamy na upalne, lipcowe i sierpniowe dni. Może się jednak okazać, że jeśli nie zadbamy odpowiednio o nawodnienie organizmu, zamiast cieszyć się latem, będziemy chorować. Jak uniknąć odwodnienia w upalne dni?

765A8113-85E2-4443-BEDA-DC347EC8F00E

Odwodnienie organizmu to bardzo poważny stan. W przypadku małych dzieci i osób starszych może stanowić zagrożenie dla życia. Odwodnienie najczęściej związane jest z upałami. Wynika z nadmiernej utraty wody i elektrolitów. Może spotkać każdego, kto w gorący dzień nie dostarczy wystarczającej ilości wody i elektrolitów. W skutek wysokich temperatur ciało schładza się poprzez intensywne pocenie i traci wodę. Jeśli nie zadbamy o jej uzupełnienie, może dojść do odwodnienia.

Objawy odwodnienia

Pierwsze objawy mogą wydawać się mało groźne, jednak powinny zostać potraktowane bardzo poważnie. Są to:

  • Wzmożone pragnienie,
  • Suchość w ustach,
  • Rzadsze oddawanie moczu,
  • Brak apetytu,
  • Senność,
  • Drażliwość i poddenerwowanie,
  • Zawroty głowy,
  • Zmniejszona elastyczność skóry.

Dodatkowo u niemowląt można zauważyć:

  • Zapadnięte ciemiączko,
  • Wzdęty brzuszek.

919656DF-5EE7-4B96-97CB-060FB77A12D2

Jeśli masz obawy, że małe dziecko może być bliskie odwodnienia sprawdź te trzy rzeczy:

  • Włóż do ust dziecka czysty palec. Język i podniebienie odwodnionego dziecka będą suche i szorstkie.
  • Chwyć między dwoma palcami skórę na wierzchu dłoni dziecka (tak jakbyś chciał je delikatnie uszczypnąć) i przytrzymaj. Jeśli puszczona skóra pozostaje odkształcona, jest to oznaką odwodnienia.
  • Obserwuj czy dziecko moczy regularnie pieluszki i czy mocz nie jest ciemnożółty.  

Jeśli na wczesnym etapie nie dojdzie do uzupełnienia wody i elektrolitów mogą pojawiać się również inne objawy, takie jak:

  • Przyspieszona akcja serca,
  • Sucha, szorstka skóra,
  • Gorączka,
  • Zmniejszenie napięcia gałek ocznych,
  • Spadek ciśnienia tętniczego krwi,
  • Drgawki,
  • Utrata przytomności.

Leczenie odwodnienia

Leczenie odwodnienia polega na zapobieganiu dalszej utracie wody z organizmu oraz uzupełnieniu niedoborów wody i elektrolitów. Ważne, aby niedoboru płynów nie uzupełniać zbyt gwałtownie. W poważniejszych przypadkach konieczne jest nawadnianie dożylne. Osoby poważnie odwodnione powinny być niezwłocznie przewiezione do szpitala.  

Dzienne spożycie wody zgodnie z zaleceniami Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności  powinno wynosić 2,5 litra dziennie dla mężczyzn oraz 2 litry dziennie dla kobiet. Kobiety w ciąży mają większe zapotrzebowanie na wodę – 2,3 litra dziennie, a kobiety karmiące piersią nawet 2,7 litra. Niemowlęta i małe dzieci potrzebują ok 150 ml płynów na kilogram masy ciała dziennie. Starsze dzieci ok 30 ml. W upalne dni zapotrzebowanie może znacząco wzrosnąć.

BE8ECFB8-4B27-46E7-97ED-12B375C5F370

Trzy sposoby aby uniknąć odwodnienia

Aby w czasie upałów czuć się dobrze i nie dopuścić do odwodnienia, warto zastosować się do poniższych wskazówek:

  1. Spożywaj duże ilości płynów. Nie ograniczaj się jedynie do wody. Pij rozcieńczone soki, herbatki ziołowe, jedz zupy i chłodniki.
  2. Jedz dużo świeżych warzyw i owoców, w szczególności tych bogatych w wodę takich jak ogórki, melony, arbuzy, pomidory, truskawki, winogrona czy pomarańcze. Są one źródłem nie tylko płynów ale także mikroelementów które traci się wraz ze wzmożonym poceniem.
  3. Unikaj spożywania alkoholu. Chociaż może ci się wydawać, że zimne piwo najlepiej gasi pragnienie, a nad basenem najlepiej smakują drinki z palemką, napoje alkoholowe uszczuplą zapasy wody zamiast je uzupełnić.

Redaktor naczelna Ulicy Ekologicznej. Miłośniczka slow life, kuchni roślinnej, biegania oraz edukacji leśnej. Mama czwórki bosych dzieci.