13.04
2016

Zmniejszyli emisję CO2 o 700 tysięcy ton – zobacz jak


Po światowych drogach jeździ już ponad miliard samochodów, a do 2050 roku może być ich dwa razy więcej. Już teraz 20 proc. emisji dwutlenku węgla spowodowane jest transportem. Tymczasem, proste rozwiązanie pozwoliłoby znacząco obniżyć emisję szkodliwego gazu – udostępnianie pasażerom miejsc w samochodach. Dotychczas, dzięki wspólnym przejazdom BlaBlaCar, udało się przyczynić do zmniejszenia globalnej emisji dwutlenku węgla o 700 000 ton.

W Polsce zarejestrowanych jest około 15 milionów pojazdów1. Koszt rocznego utrzymania samochodu wynosi szacunkowo 5 500 zł.2 W skali kraju daje to 82,5 miliarda złotych rocznie, czyli prawie 4,5 proc. polskiego PKB.3

traffic-332857_960_720

 

Co ciekawe, większość aut nie jest aktywnie użytkowanych. Wg wyliczeń BlaBlaCar, statystycznie w każdej sekundzie tylko 2,7 proc. samochodów jedzie z punktu A do punktu B.  Reszta aut nie jest wykorzystywana: 96 proc. stoi zaparkowanych, 0,8 proc. szuka miejsca parkingowego, a 0,5 proc. tkwi w korkach. Przez 3/4 czasu kierowca jest w samochodzie sam. 4

Jak podaje Europejska Agencja Środowiska (EEA), w pierwszej dziesiątce europejskich miast z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem jest aż sześć polskich.5 Obecne tempo wzrostu stężenia dwutlenku węgla w powietrzu jest wyjątkowo szybkie. Prawdopodobnie poziom CO2 na świecie w przyszłym roku przekroczy graniczną wartość 400 ppm.6 Tak wysokiego poziomu jeszcze nie było. Coraz wyższe stężenie CO2 przyczynia się do ocieplenia klimatu, wzrostu średniego poziomu mórz i oceanów oraz kwaśniejszego odczynu wody, który jest groźny dla fauny i flory. Tak wysokie stężenie jest też powodem coraz większych anomalii pogodowych. Wraz z innymi szkodliwymi substancjami w wilgotnym powietrzu, m.in. dwutlenkiem siarki czy pyłu węglowego, przyczynia się do powstawania chorób płuc i układu krążenia, negatywnie wpływa też na ośrodkowy układ nerwowy i serce.

traffic-1149857_960_720

– Zrównoważony transport jest jednym ze sposobów na ograniczenie szkodliwych emisji.  Wystarczy nieco zmienić przyzwyczajenia i wybrać bardziej ekologiczne rozwiązania , takie jak jazda na rowerze, korzystanie z publicznych środków transportu czy – przy dłuższych trasach – ze wspólnych przejazdów – podkreśla Michał Pawelec z serwisu BlaBlaCar.

Idea wspólnych przejazdów polega na udostępnianiu przez kierowców wolnych miejsc w samochodzie pasażerom podróżującym w tym samym kierunku. W Europie w samochodach kierowców, korzystających ze wspólnych przejazdów BlaBlaCar podróżuje średnio  2,8 osoby. To dużo – biorąc pod uwagę, że statystyczny kierowca w Warszawie zabiera tylko 0,3 pasażera. Europejczycy, w tym również Polacy, coraz chętniej wybierają się we wspólne podróże. – Na trasach pomiędzy największymi miastami w każdej chwili jest dostępnych kilkaset miejsc oferowanych przez kierowców – mówi Michał Pawelec.

Wspólna podróż jest bardziej wydajna zarówno ekonomicznie, jak i ekologicznie. Podczas podróży pełnym samochodem, na transport każdego pasażera, zużywa się czterokrotnie mniej paliwa niż w przypadku transportu każdej z tych osób oddzielnym autem. BlaBlaCar obliczył, że użytkownicy serwisu przyczynili się do zmniejszenia globalnej emisji dwutlenku węgla o 700 000 ton! Wystarczyło, że zrezygnowali z podróżowania samochodami pojedynczo i korzystali ze wspólnych przejazdów.

 cars-1283997_960_720

Zrównoważony transport jest jednym z największych wyzwań gospodarki XXI wieku. Idea wspólnych przejazdów BlaBlaCar została doceniona przez brytyjski magazyn Wired jako jedna z najbardziej obiecujących inicjatyw proekologicznych, a Financial Times nominował BlaBlaCar do nagrody za wybitne innowacje, które mają sprostać urbanistycznym wyzwaniom XXI wieku.

***

  1. Według szacunków IBRM Samar na podstawie danych CEPiK
  2. Przy rocznym przebiegu 15 000 km, spalaniu 6.5 litra/100 km, cenie litra benzyny na poziomie 4,5 zł i kosztach stałych na poziomie 1200 zł rocznie.
  3. Na podstawie wyliczeń serwisu BlaBlaCar.
  4. Na podstawie średniej liczby dni w 2011 roku, w których stężenie cząstek stałych w powietrzu przekraczało normy unijne.
  5. W ciągu ostatnich kilku milionów lat stężenie dwutlenku węgla nigdy nie przekraczało 400 ppm. Przed wybuchem rewolucji przemysłowej poziom CO2 wynosił około 280 ppm. Dzisiaj wynosi około 397,1 ppm.