09.05
2011

Akcja – stop ulotkom w skrzynkach pocztowych!


Jeśli codziennie budzicie się z wypiekami na twarzy i świadomością, że dziś znów będziecie mogli wyjąć ze skrzynki pocztowej nowe reklamy – należycie do mniejszości.

Dla większości bowiem wypadająca ze skrzynek makulatura oznacza tylko bezużyteczne tony papieru i niepotrzebną wycinkę drzew. Nie ukrywam, że sama ulotek i reklam w swojej skrzynce pocztowej nie lubię, więc trudno mi zdobyć się na obiektywizm. Trafia do mnie tylko jeden argument zwolenników ulotek – twierdzą oni, że dzięki reklamom znajdują oferty, na których naprawdę im zależy, a informacje o promocjach pomagają im w codziennych zakupach. Schody zaczynają się jednak wówczas, gdy – podobnie jak ja – nie chcecie dostawać ulotek i czujecie się osaczeni przez makulaturę, jaka wysypuje się z Waszych skrzynek. Jeśli ten pocztowy spam odbieracie jako natręctwo i ingerencję w prywatność, macie poważny problem. Wyegzekwowanie tego, by żadne reklamy nie pojawiały się już więcej w Waszej skrzynce, graniczy często z niemożliwością.Naklejki na skrzynki pocztowe

„Nie” dla ulotek w skrzynkach pocztowych

Natrętna reklama, którą dostaje niewłaściwy adresat, nikomu nie pomaga i zmarnowana jest podwójnie. Po pierwsze, nie zostanie obejrzana, przeczytana czy choć przekartkowana. Wzbudzi zrozumiałą irytację, nie pomoże też marce w budowaniu przyjaznego wizerunku firmy – wręcz odwrotnie. Po drugie, drzew w lesie jest coraz mniej, a przecież nadal mogłyby one rosnąć, gdybyśmy solidarnie przeciwstawili się reklamom bezpośrednim. Warto przypomnieć, że do wyprodukowania tony papieru potrzeba od 10 do 18 zdrowych drzew! Kolejny argument na „nie” jest bardziej praktyczny – wysypujące się ze skrzynki pocztowej ulotki stanowią doskonałą wskazówkę dla złodziei, że właściciela od dawna nie ma w domu. Nie wspominając już oczywiście o tym, że niechciane reklamy często trafiają na ziemię i zaśmiecają klatki schodowe czy osiedlowe podwórka.

Poczta Polska kontra reklamy w skrzynkach pocztowych

Co warto zatem zrobić, by nie dostawać niechcianych ton makulatury? Teoria mówi, że mamy pełne prawo do tego, by ulotek nie dostawać. W Kodeksie Wykroczeń [Art. 63a. (85) § 1.] znajduje się odpowiedni przypis: „Kto umieszcza w miejscu publicznym do tego nieprzeznaczonym ogłoszenie, plakat, afisz, apel, ulotkę, napis lub rysunek albo wystawia je na widok publiczny w innym miejscu bez zgody zarządzającego tym miejscem, podlega karze, ograniczenia wolności albo grzywny”. Tyle mówią przepisy. A jak to wygląda w praktyce?

Do niedawna problem rozwiązywał druk, który wypełnialiśmy na poczcie. Fachowo nazywało się to „zastrzeżeniem na doręczenie druków bezadresowych i próbek towarów”.

Zgadza się, kilka lat temu wystarczyło wypełnić odpowiedni formularz, zadbać o odpowiednie oznaczenie na wewnętrznej stronie skrzynki, i problem mieliśmy z głowy. Jednak po wejściu Polski do Unii Europejskiej skrzynki pocztowe nie są już własnością Poczty Polskiej, tylko wspólnot, spółdzielni, zarządców i osób prywatnych. A to oznacza, że do naszych skrzynek reklamy czy ulotki może wrzucać każdy – mówi Bartłomiej Kierzkowski z Poczty Polskiej. Czy możemy w jakiś sposób zaznaczyć na poczcie, że nie chcemy ulotek? – To nie jest już możliwe. Nie spotkałem się też z prośbą np. spółdzielni, by nie wrzucać do ich skrzynek pocztowych reklam i ulotek. Poza tym nie tylko my jesteśmy na rynku. Oprócz nas jest kilka, jak nie kilkanaście firm pocztowych, których posłańcy też wrzucają reklamy – dodaje Kierzkowski.

Co zrobić, by ulotek i reklam nie dostawać?

Jeśli chcecie uwolnić się od reklamowego spamu, proponujemy kilka rozwiązań. Skoro poczta umywa ręce a spółdzielnia nie poczuwa się do kontrolowania osób, które wrzucają niepotrzebną makulaturę do naszych skrzynek pocztowych, możemy jeszcze:Naklejki na skrzynki pocztowe

  • poprosić listonosza, by nie wrzucał nam ulotek do skrzynki. Jednak pewność, że osoba roznosząca listy zawsze pamiętać o tym, kto konkretnie nie chce otrzymywać reklam, jest minimalna.
  • poprosić spółdzielnię o zamontowanie skrzynki tylko na reklamy – problem nie zniknie i nadal nas będą irytować ulotki w skrzynkach pocztowych, ale przynajmniej będziemy je mogli składować w jednym miejscu.
  • nalepić odpowiednią naklejkę na skrzynkę pocztową. I ten sposób stanowczo popieramy.

Pomysł umieszczania na skrzynkach pocztowych naklejek nie jest już nowy, ale stosunkowo mało w Polsce rozpowszechniony. Naklejka taka jest wyraźnym znakiem ostrzegawczym, że nie życzymy sobie żadnych reklam i ulotek. Mówi także dobitnie o wyborze, jakiego dokonaliśmy. Jedynym problemem mogą być przedsiębiorcy, którzy nie będą chcieli zrezygnować z marketingu bezpośredniego i… listonosze oraz tzw. ulotkarze, których wpuszczamy na klatki schodowe. Rzecz w tym, że wówczas jesteśmy zdani na osobę, która reklamy roznosi. Jeśli człowiek ten dobre obyczaje ma w nosie – i naklejka nic nie zdziała.

Na tę kwestię jednak wpływu nie mamy. Optymistycznie zatem przyjmujemy, że osoby roznoszące reklamy i ulotki są fair. Dlatego proponujemy Wam, byście razem z nami przyłączyli się do akcji nalepiania na skrzynki pocztowe naklejek. Mamy nadzieję, że jeśli nawet nie zadziała prosty komunikat „Proszę nie wrzucać ulotek”, to chociaż w pamięci listonosza czy ulotkarza zostanie informacja, jak wiele trzeba wyciąć drzew, by poinformować nas o megapromocji nowej linii telewizorów, cudownych dietach czy pogotowiu pożyczkowym… A dzięki temu z czasem przestanie nas nękać niechcianą makulaturą.

Jak możecie uzyskać nasze naklejki?

To proste. Aby uzyskać pakiet naklejek na skrzynki pocztowe „Proszę nie wrzucać ulotek. Do wyprodukowania tony papieru potrzeba od 10 do 18 drzew” wystarczy napisać na nasz adres redakcyjny redakcja@ulicaekologiczna.pl mejla. Jeśli podacie nam w nim minimum 10 adresów pocztowych (adresy tylko do wiadomości redakcji!) osób chętnych do otrzymania naszej naklejki, pakiet zostanie do Was przesłany pocztą. Z miejsca wyjaśniamy, że wysyłać je będziemy w zestawach, bo przesyłka pojedynczych egzemplarzy byłaby nieekonomiczna i nieekologiczna :)

Naklejki na skrzynki pocztowe

Jeśli nie jesteście w stanie uzbierać 10 adresów pocztowych, naklejki możecie zdobyć też w inny sposób. Wyślemy je także do zaprzyjaźnionych, proekologicznych miejsc. Kawiarnie, kluby czy stowarzyszenia same mogą się do nas zgłaszać. Miejsca te zostaną specjalnie oznaczone, a lista punktów odbioru skrzynek będzie sukcesywnie uzupełniana.

Lista miejsc, gdzie naklejki już są do odebrania:

Warszawa:

  • Niemasówka, ul. Zgody 5 (wejście przez bramę)
  • Re: Forma Bar, Rynek Mariensztacki, ul. Garbarska 3/5
  • Billy Konicek, ul. Kredytowa 1
  • Vega, al. Jana Pawła II 36c
  • LAS RĄK laboratorium rękodzieł, Hoża 41 dom. 100

Łódź:

  • Klubokawiarnia Owoce i Warzywa, ul. Traugutta 9

Poznań:

  • Ekowiarnia-Organic Cafe, ul. Ratajczaka 18

Uwaga: W związku z wyczerpaniem nakładu naklejek, nie prowadzimy już akcji. Dziękujemy wszystkim zainteresowanym za zaangażowanie!

    Akcja – stop ulotkom w skrzynkach pocztowych!, 3.6 out of 5 based on 14 ratings