04.10
2016

8 sposobów na podkręcenie metabolizmu jesienią


Przed nami cały ciemny sezon krótkich dni, niesprzyjających zażywaniu niezbędnej porcji powietrza i ruchu. W sezonie zimowym zauważacie tendencję do gorszego samopoczucia i nabierania kilogramów? Winne jest często zwolnienie metabolizmu. Mam dla Was parę rad, by uniknąć związanych z nim problemów i przejść lekko przez sezon zimowy. Startujemy jesienią!

Szybszy metabolizm gwarantuje lepsze samopoczucie i łatwość w utrzymaniu stałej wagi.  Jest sporo naturalnych sposobów na poprawienie przemiany materii, nie potrzeba do tego magicznych tabletek.

Tempo przemiany materii zmienia się w wiekiem, ale w dużej mierze determinuje ją także tryb życia, sposób odżywiania, jakość pożywienia i ilość wypijanej wody. Każdy organizm jest inny, są jednak uniwersalne sposoby, które sprawdzą się u każdego.

Parę pomocnych tropów do zastosowania od zaraz?

 

woman-1209590_960_720

 

Zielona herbata

Badanie pokazują, że zawarte w zielonej herbacie antyoksydanty, a szczególnie katechiny, pomagają podkręcić tempo przemiany materii. Wspomaga ona trawienie i dodaje energii. Warto więc poranną kawę zamienić na zieloną herbatę i pić ją 1-2 razy dziennie. Najlepsza jakościowo jest herbata sypana. Należy zaparzać ją w temperaturze 60-80 stopni w zależności od odmiany, wtedy zachowuje swoje wszystkie właściwości.

 

Aktywność fizyczna

Ruch to naturalny sposób na spalenie większej ilości kalorii i zbudowania większej siły mięśniowej. Ten drugi aspekt, jest ważny ponieważ mięśnie wykorzystują większą ilość egerii nawet w czasie spoczynku. Im więcej mamy mięśni, tym spoczynkowa przemiana materii jest większa, co jest dobrą motywacją do ćwiczeń.

Jaki rodzaj treningu najlepiej wybierać w aurze niesprzyjającej np. spacerom? Możemy postawić na trening z obciążeniem lub na dynamiczną formę jogi np. vinyasa, która wzmacnia mięśnie. Jeśli cenimy wysiłek tlenowy i niestraszna nam zimna i deszczowa aura, bieganie lub jazda na rowerze będą sprzyjające. Zbadajmy o różnorodność treningu, od czasu do czasu zmieniajmy ćwiczenia, próbujmy interwałów i innych sposobów na zwiększenie prędkości. Mogą to być też podbiegi, albo podjazdy pod górkę.

 

yoga-263673_960_720

 

Regularność posiłków

Zwłaszcza kiedy mamy duże problemy z metabolizmem, jest to bardzo ważne: starajmy się usystematyzować posiłki. Dotyczy to głównie trzech najważniejszych posiłków w ciągu dnia, przekąski nie muszą być tak regularne. Oczywiście stawiajmy na zdrowe posiłki, a jako przekąski wybierajmy owoce lub warzywa.

 

Śniadanie mistrzów

Powinno być sycące i dostarczać sporą ilość błonnika – tak, niezastąpiona będzie nieśmiertelna owsianka czy jaglanka z owocami i cynamonem. Dobrym pomysłem będzie też duży koktajl owocowy, kanapki z pełnoziarnistego chleba z awokado. Pomysłów jest wiele, zadbajmy o to, by nie było to przetworzone jedzenie z dużą ilością cukru.

 

food-1592300_960_720

 

Odpowiednia ilość kalorii

Osoby na diecie czy mające problemy z utrzymaniem wagi, mają często tendencję do niedojadania. Zbyt mała ilość dostarczanych kalorii sprawia, że przemiana materii zwalnia. W efekcie, gdy zjemy więcej kalorii,  zamiast je wykorzystać, organizm odkłada je na „później”, by się zabezpieczyć. Sprawdźmy, jaka jest twoja podstawowa przemiana materii, dodaj do tego zapotrzebowanie kaloryczne w ciągu dnia i jedz odpowiednio dużo.

 

Oczyszczanie organizmu

Długie posty na samych sokach czy koktajlach nie są najlepszym rozwiązaniem. Można robić je przed około 3 dni, na dłuższych jest ciężko wytrwać. Lepiej sprawdzają się diety warzywa, owocowe z dodatkiem np. kasz. Po takiej kuracji organizm wyeliminuje wiele toksyn i pożywienia zalegającego w jelitach. Najistotniejszą częścią takiego detoksu jest odrzucenie przetworzonych produktów, glutenu, nabiału i rafinowanego cukru. Po tygodniu różnica w samopoczuciu będzie ogromna. To może być też dobry wstęp do stopniowej zmiany nawyków żywieniowych.

 

green-456839_960_720

 

Duża ilość wody

Minimum to 1,5 litra wody każdego dnia. Można zastąpić to także niesłodzonymi herbatami ziołowymi. Woda pomaga pozbyć się toksyn i sprawia, że mamy więcej energii. Odwodniony organizm jest zmęczony, często obolały.

 

Alkohol – ostrożnie!

Zawiera mnóstwo cukru, a ten znacznie obniża tempo przemiany materii, jednocześnie podwyższając poziom cukru we krwi. Alkohol działa toksycznie na organizm i nie wpływa pozytywnie na zdrowie – lepiej go unikać!

 

Gotowi na przyjemność przeżycia lekko jesieni i zimy?


Newsletter Ulica Ekologiczna


Fizjoterapeutka, masażystka i instruktorka fitness, ciągle się szkoli i poszerza swoją wiedzę. Zachęca do aktywnego spędzania wolnego czasu i zdrowego odżywiania. W wolnych chwilach tworzy swoje kosmetyki, biega, czyta i przygotowuje wegańskie posiłki. Wszystko opisuje na blogu http://ekocentryczka.blogspot.com