17.08
2016

Niezbędnik na upalne dni – ile wody należy pić


Około 60% organizmu człowieka składa się z wody. Podczas upałów tracimy ją przede wszystkim na utrzymanie prawidłowej temperatury ciała, a prościej mówiąc, pocąc się oraz  częściej oddychając (w upał znacznie łatwiej o zadyszkę). Gdy nie uzupełniamy wystarczającej ilości płynów, grozi nam odwodnienie. Niebezpieczeństwo to wzrasta szczególnie, gdy za oknami panuje upał.

O odwodnieniu możemy mówić gdy, z powodu braku wystarczającej ilości wody, nasz organizm przestaje funkcjonować optymalnie. W słoneczne, gorące dni musimy być zatem szczególnie czujni.

Kiedy upał jest nad wyraz męczący i trudno nam zebrać myśli, może to być nie tylko kwestia panującej na dworze temperatury, ale jeden z pierwszych objawów odwodnienia. W czasie upałów bardzo łatwo stracić nawet kilka litrów wody w krótkim czasie.

 

summerfield-336672_960_720Kiedy trudno nam zebrać myśli w upalny dzień, może to być objaw odwodnienia

 

Efekty odwodnienia w upalny dzień

Zmęczenie i dezorientacja to tylko pierwsze sygnały, które łatwo przeoczyć. Dalsze objawy są już znacznie silniejsze i nie da się ich zignorować. Dokuczliwe pragnienie i uczucie suchości w ustach bardzo szybko ustępują bólom i zawrotom głowy oraz osłabieniu pracy mięśni. Stopniowo może doprowadzić to do skurczy, a następnie nawet do utraty możliwości poruszania się.

Uwaga! Odwodnienie szczególnie zagraża dzieciom i osobom starszym.

 

1Kobiety w ciąży powinny wypijać 2,3 litra płynów niskozmineralizowanych

 

Ile wody powinniśmy wypijać w upalny dzień?

Na to pytanie tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Nasze zapotrzebowanie na wodę uzależnione jest od wielu różnych czynników, takich nasz stan fizjologiczny (masa ciała, kondycja organizmu), klimat, w którym żyjemy oraz podejmowany przez nas rodzaj aktywności. Przyjmuje się, że w zwykłe dni dzienne spożycie wody dla dzieci w wieku 14-19 lat oraz dorosłych wynosi od 25 do 35 ml na kg masy ciała. Kobiety powinny wypijać dziennie 2 litry płynów, jeżeli zaś są w ciąży 2,3 litra. Przy karmieniu piersią ilość wypijanej wody powinna wynosić 2,7 litra. Mężczyzna powinien wypijać ok. 2,5 litra wody dziennie. Najlepiej wybierać wody niskozmineralizowane, takie jak Kropla Beskidu, są idealne do codziennego zaspokajania pragnienia dla dorosłych (w tym ciężarnych i matek karmiących) oraz dzieci powyżej 3. roku życia.

Uwaga! W upalny dzień wszystkie podane ilości zwiększamy średnio o 250 ml na każdy stopień powyżej 37 st. C. Pijąc wodę i trenując, nie zapominajmy, że w tak gorące dni powinniśmy uzupełniać również zasób soli mineralnych – zwracajmy zatem koniecznie uwagę co pijemy podczas treningu w upalny dzień.

 

pomocnicze3Picie wody powinno stać się naszym nawykiem

 

Jak zapobiec niedoborom wody w organizmie?

Tak naprawdę niewielu z nas wypija zalecaną do spożycia ilość wody. Dlaczego? Przyczyna jest prosta: nie jest to naszym nawykiem. Rano w pierwszej kolejności nie sięgamy po wodę, tylko po kawę lub herbatę.. Zajęci pracą zapominamy też często o piciu. To negatywnie wpływa na nasz stan zdrowia przez cały rok. Latem zaś może nas kosztować bardzo wiele.

Jak wdrożyć w życie nawyk picia wody? Oto kilka wskazówek, które mogą być pierwszym krokiem w stronę dbania o swój organizm:

  • nośmy przy sobie zawsze butelkę wody, wtedy możemy sięgać po nią w każdej chwili,
  • zaznaczmy markerem porcje wody, jakie powinniśmy wypijać w ciągu godziny,
  • nastawmy sobie w telefonie przypomnienia, które nie pozwolą nam przeoczyć momentów, gdy trzeba sięgnąć po wodę,
  • zaprzyjaźnijmy się z aplikacją, która uwzględniając nasz plan dnia oraz warunki fizjologiczno-środowiskowe, wyliczy, ile wody w ciągu dnia powinniśmy wypijać i będzie nam o tym przypominać,
  • sprawmy, by picie wody było dla nas przyjemnością – nie zachwyca Was smak samej wody? Zdrowo go uatrakcyjniajmy pijąc napoje smakowe wykonane samodzielnie na bazie naturalnej wody mineralnej i kawałków owoców lub mięty.

 

cold-drink-1535766_960_720Sprawmy, by picie wody było dla nas przyjemnością

 

Oto kilka przepisów polecanych przez specjalistkę do spraw żywienia – Paulinę Owsińską. Poleca nam ona zdrowe, letnie drinki na bazie niskozmineralizowanej wody Kropla Beskidu, która sprawdzi się nie tylko podczas upałów.

 

Przepis 1:

  • 3 plastry cytryny,
  • 3 plastry ogórka,
  • kilka listków mięty,
  • łyżeczka miodu,
  • pół litra Kropli Beskidu.

Przepis 2:

  • kilka zamrożonych truskawek (pełnią jednocześnie funkcję lodu),
  • kilka listków bazylii,
  • 2 plastry cytryny,
  • pół litra Kropli Beskidu.

Przepis 3:

  • zmiksowany arbuz,
  • kilka listków świeżej mięty,
  • Kropla Beskidu – ilość wedle uznania.

Przepis 4:

  • kilka kawałków melona (również może być zmrożony),
  • gałązka rozmarynu,
  • Kropla Beskidu – ilość wedle uznania.

Przepis 5:

  • kilka kawałków gruszki,
  • kilka listków melisy,
  • Kropla Beskidu – ilość wedle uznania