11.08
2019

Latem rezygnujesz z suplementacji witaminą D? Nie popełniaj tego błędu!


Życiu w naszej szerokości geograficznej towarzyszą zmieniające się jak w kalejdoskopie pory roku. Lato potrafi być upalne i słoneczne jak na Costa Brava, albo kapryśne i deszczowe, bardziej przypominające aurę panującą w Helsinkach niż na Majorce. Jednak nawet palące przez całe wakacje słońce nie powinno uśpić naszej czujności. Suplementacja witaminą D to zadanie na cały rok!

suplementacja witaminą D w lecie

Dla zdrowych kości i odporności

Główne działanie witaminy D w organizmie człowieka to przede wszystkim regulacja gospodarki wapniowo-fosforanowej. Z tego powodu, witamina D odgrywa niebagatelną rolę w profilaktyce chorób kości takich jak krzywica u dzieci czy osteoporoza i osteomalacja u osób dorosłych. Na tym jednak rola witaminy D się nie kończy. Jej prawidłowy poziom ma istotne znaczenie dla funkcjonowania układu nerwowego i immunologicznego, a niektóre badania wskazują jej antynowotworowe właściwości! Szczególne znaczenie witamina D odgrywa u dzieci, warunkując ich prawidłowy wzrost, lecz o jej właściwy poziom powinny również zadbać zwłaszcza kobiety w ciąży i osoby starsze. Te ostatnie zagrożone są zwiększającym się z wiekiem ryzykiem wystąpienia osteoporozy.

Epidemia niedoboru

Do źródeł witaminy D zaliczyć można źródła pokarmowe (szczególnie bogate są w nią tłuste ryby, jaja i sery) oraz biofotosyntezę odbywającą się w skórze eksponowanej na promienie słoneczne. Szacuje się, że przy odpowiednim nasłonecznieniu ilość witaminy D wytwarzana w skórze powinna zaspokoić całkowite zapotrzebowanie na tyle, że nie powinno być konieczności dodatkowego przyjmowania preparatów ją zawierających. Ale aby tak się stało musi zostać spełnionych szereg warunków – na słońce powinna być eksponowana duża powierzchnia skóry (na przykład ręce i nogi), bez kremów zawierających filtry przeciwsłoneczne, na minimum 15 minut dziennie między godziną 10:00 a 15:00, przy pełnym nasłonecznieniu*. Bez wątpienia, mieszkając w Polsce trudno te warunki spełnić przez zdecydowaną większość roku, a i latem bywa z tym trudno – w końcu kto z nas, nie licząc kilku tygodni urlopu, ma możliwość przebywania na słońcu w skąpym stroju w środku dnia?

Nic więc dziwnego, że w naszej szerokości geograficznej aż 90% populacji cierpi na niedobór witaminy D, który skutkować może krzywicą i wadami postawy u dzieci, osteoporozą i osteomalacją, zwiększoną łamliwością kości, zwiększonym ryzykiem zapadnięcia na choroby o podłożu autoimmunologicznym czy obniżeniem odporności.

Oficjalne zalecenia? Suplementuj!

Najnowsze zalecenia dla mieszkańców Polski, które ukazały się w 2018 roku wskazują, że dla zdrowych osób dorosłych, które w okresie od maja do września codziennie spędzają w pełnym nasłonecznieniu minimum kwadrans pomiędzy godziną 10:00 a 15:00, z odsłoniętą znaczną powierzchnią skóry nie pokrytą filtrami przeciwsłonecznymi – suplementacja witaminą D nie jest niezbędna, choć wciąż zalecana i bezpieczna. Bądźmy jednak szczerzy – w większości przypadków spełnienie tak rygorystycznych warunków jest szalenie trudne, a wręcz niemożliwe, jeżeli wykonujemy pracę w zamkniętym pomieszczeniu w standardowych godzinach. Jeżeli powyższe warunki dotyczące nasłonecznienia nie są spełnione, zaleca się całoroczną suplementację witaminą D w zakresie 800 – 2000 I.U./dobę.

Niezależnie od ekspozycji na słońce, całoroczną suplementację witaminą D bezwzględnie rekomenduje się dzieciom do 12 miesiąca życia, osobom powyżej 65 roku życia oraz osobom z grupy zagrożonej niedoborem witaminy D (należą do niej m.in. osoby cierpiące na otyłość, choroby autoimmunologiczne, zaburzenia hormonalne, choroby układu nerwowego i układu krążenia, alergie i nowotwory).

Ale sama witamina D3 nie wystarczy! Na jej przyswajalność istotny wpływ ma magnez. Zbyt niski poziom tego makroelementu powoduje nieprawidłową gospodarkę wapniem i witaminą D, co – z kolei – może przyczyniać się do rozwoju osteoporozy czy chorób o podłożu autoimmunologicznym. Warto wybierać więc suplementy łączące dobroczynne właściwości witaminy D3 i magnezu. Przykładem prawidłowo skomponowanego preparatu jest FamilyMag dedykowany całej rodzinie (mogą go przyjmować dzieci od 4 roku życia), a dla osób chcących szczególnie zadbać o odporność dobrą propozycją jest wzbogacony kurkumą i cynkiem ImmunoMag.

Suplementuj bez plastiku

Systematyczna suplementacja witaminą D, niezależenie od pory roku, jest kluczem otwierającym drzwi do zdrowia**. I choć korzyści zdrowotne nie podlegają dyskusji, to wizja dziesiątek plastikowych słoiczków i blistrów, które nie nadają się do recyklingu, może spędzić sen z powiek niejednej osobie, której na sercu leży troska o środowisko. Chociaż opakowania leków i suplementów wpisujące w filozofię zero waste wciąż jeszcze należą do rzadkości, to na rynku pojawiają się producenci, dla których troska o losy planety jest nie mniejsza niż dbałość o zdrowie klientów.

Znakomitym przykładem dobrych praktyk może być nieduża polska firma Dr Ann’s, która nie tylko produkuje swoje preparaty w Polsce ze składników najwyższej jakości, ale podjęła również wyzwanie maksymalnego ograniczenia zużycia plastiku. Plastikowe blistry zastąpione zostały szklanymi słoiczkami z metalowymi pokrywkami, a plastikowe folie ochronne i folie pakowe zostały całkowicie wyeliminowane. Ponadto, produkty są odpowiednie dla wegetarian i nie zawierają sztucznych barwników, aromatów, wypełniaczy, słodzików i konserwantów oraz cukru. Mimo, że prawo nie zobowiązuje producentów suplementów do prowadzenia badań, to preparaty Dr Ann’s są im poddawane w trosce o bezpieczeństwo i najwyższą jakość.

Zdrowie zawsze ma bezwzględny priorytet. Ale dobrze jest móc dbać o nie bez wyrządzania szkód planecie.

 

* Nie mówiąc już o tym, że z eksponowaniem skóry pozbawionej fotoprotekcji wiąże się zwiększone ryzyko szybszego starzenia się skóry i występowania zmian nowotworowych

** Pamiętaj, że suplementację witaminą D najlepiej jest dostosować do indywidualnej sytuacji zdrowotnej i osobistej, w odniesieniu do oznaczonego poziomu witaminy D we krwi i w porozumieniu z lekarzem pierwszego kontaktu

Rusińska A. et al., “Vitamin D Supplementation Guidelines for General Population and Groups at Risk of vitamin D Deficiency in Poland—Recommendations of the Polish Society of Pediatric endocrinology and Diabetes and the expert Panel with Participation of National Specialist Consultants and Representatives of Scientific Societies—2018 Update”, Frontiers in Endocrinology 2018: Vol. 9, Article 246

Wpis powstał we współpracy z marką dr Ann’s. Dla czytelników Ulicy Ekologicznej przygotowaliśmy rabat w wysokości 20% na hasło: ue20da do zrealizowania na http://sklep.dranns.pl/